Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Reklamy útočí na děti. A ty tloustnou

  0:01aktualizováno  0:01
Jsou vaše děti tlusté? Možná se moc dívají na televizi. Nejde jen o to, že vysedávají u obrazovky. Snad ještě horší je, co tam vidí: reklamy na potraviny. Jak ukazuje zpráva pro britský potravinový úřad FSA, televize propaguje téměř výlučně to, co je pro děti nezdravé a škodlivé.

Tedy přeslazené, přesolené nebo přetučněné nápoje a poživatiny.

Usměvavé, sportovně vyhlížející rodinky, které do sebe ládují hamburgery, se tu střídají s nadšenými pijáky coly a fanty či s jásajícími požírači sladkostí a "slaností" všeho druhu. Nic dětem nenaznačí, že právě tyto věci mohou být pro jejich zdraví velmi škodlivé.

Podle zprávy pro FSA, kterou připravil tým profesora Gerarda Hastingse, vedou právě tyto "naleštěné" reklamy k rostoucí vlně dětské obezity. Agresivní propaganda potravinářských firem má totiž vliv na "preference, nákupní chování i spotřebu" potravin u dětí.

"Dětské reklamy ukazují nezdravá jídla v nejlepším světle. Spojují tučné a cukernaté výrobky s popularitou, sportovními úspěchy a šťastnými vztahy," kritizovala v odborném tisku tento stav britská odbornice na výživu Annie Seelyová.

Podle Hastingse ovlivňuje reklama nejen to, jaké značky si děti volí, ale i to, jakým potravinám dávají přednost. Mrkev či jablko mezi ně jistě nepatří. Copak ty mají v televizi reklamu s tolika "spokojenými" lidmi jako cola nebo tyčinka Mars?

"Je to zdrcující obžaloba marketingových strategií zaměřených na děti. Je jasné a nezpochybnitelné, že existuje přímý vztah mezi potravinovou reklamou pro děti a špatnou výživou i rostoucí úrovní obezity a cukrovky," uvítala Hastingsovu zprávu labouristická poslankyně Debra Shipley, iniciátorka zákazu reklam v pořadech pro děti mladší pěti let.

Pro Británii je už dětská obezita těžkým problémem. Do kategorie obézní je tam řazeno každé šesté dítě od šesti do patnácti let. Děti totiž příliš často opakují to, co vidí na obrazovce.

Platí to i pro nemírné požívání všech těch "junk foods", čili odpadkových potravin, jež se člověku vnucují na každém kroku. A tak britské děti jedí dvakrát více cukru a soli, než by měly, a tukem na sobě také nešetří.

Kritici, jako nevládní skupina Food Commission, varují zejména před nebezpečím, které pro děti znamená příval reklam od velkých firem. Nebezpečí je posilováno tím, že děti dlouho neumějí rozlišit reklamu od skutečnosti. Tento rozdíl jsou podle profesora Hastingse schopny dělat až děti od osmi let výše.

Britové jistě nejsou první, kdo zjistil, jaké nebezpečí se skrývá v reklamě pro děti. Ve Švédsku je tato reklama zakázána a v Řecku platí aspoň její částečný zákaz. O něčem podobném se mluví i v Británii. Tamní úřady však zvažují i jiná opatření na ochranu dětí (a dospělých): například velké varovné nápisy na potravinách, jejichž spotřeba může škodit zdraví.

Příklad tu je. Na tabákových krabičkách musí být varovné nápisy už nyní - a už brzy k nim mají přibýt i varovné obrázky. Je otázka, zda to bude stačit. Poměr sil je totiž příliš nerovný. Potravinářské firmy vydávají na reklamu 40 miliard dolarů ročně. Světová zdravotnická organizace má na boj s nemocemi způsobenými špatnou výživou jen asi 80 milionů ročně. Tedy pětsetkrát méně.

Autoři:






Nejčtenější

Nakupování online je sice pohodlné, ale přináší i svá úskalí. Často si nemůžete...
Zklamaná zákaznice? Už nikdy. Ukážeme, jak předejít hororovým nákupům

Nemilá překvapení při nakupování zažil asi každý z nás. Rozlepenou podrážku či díru na svetru můžete v kamenném obchodě snadno odhalit. Co ale dělat, pokud si...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

Iva Frühlingová (11. října 2017)
Iva Frühlingová: Každá máma si občas potřebuje odpočinout od dětí

Bývalá modelka a zpěvačka Iva Frühlingová (35) se ukázala po delší době ve společnosti. Rozpovídala se o mateřství na plný úvazek, nové knize a nápadech na...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

Jane Fondová (Cannes, 17. května 2015)
Představuji si, jak umřu. Smrti se nebojím, říká Jane Fondová

Americká herečka Jane Fondová (79) na svůj věk vypadá neuvěřitelně skvěle a vitálně. Filmová legenda však přiznala, že přemýšlí o smrti. A dodala, že se jí...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Ilustrační fotografie
Lékařka: Za nárůst očních vad může zírání do počítače a málo aktivit venku

Nejčastější oční vadou na světě je podle průzkumů krátkozrakost. Jen v Česku trápí zhruba pětinu populace. "Za nárůstem této oční vady stojí hlavně fakt, že...  celý článek

Ilustrační fotografie
Plodnost mužů se stále zhoršuje. Na vině může být i umělé oplodnění

Mužům mizí spermie. Za posledních pětadvacet let jejich počet klesl o šedesát procent. „A plodnost se bude dál zhoršovat,“ předpovídá v rozhovoru pro páteční...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Voděodolné líčení, které ustojí déšť, sport i vodní radovánky
Voděodolné líčení, které ustojí déšť, sport i vodní radovánky

Každá žena touží po tom ráno odejít z domu a večer se vracet se stejně dobře vypadajícím makeupem. Ať už vás během dne p... celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.