Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rádobyzdravé potraviny, na které raději zapomeňte

  6:00aktualizováno  6:00
Pojídáte sušené ovoce, saláty zaléváte light zálivkou a zapíjíte dietní colou v domnění, že tím svému zdraví prokazujete obrovskou službu. Jenže spousta potravin, které mají "zdravou" pověst, ve skutečnosti vašemu zdravotnímu stavu neprospívá nebo přímo škodí. Přinášíme vám přehled některých z nich.

Light verze salátových zálivek většinou obsahuje vysoký podíl cukru. | foto: Profimedia.cz

Bez tuku, odtučněné, light, bez cukru, nízkotučné, bez přidaného cukru. To všechno jsou zázračné formulky, které vám mají vnuknout pocit, že potraviny s takovýmto označením jsou mimořádně zdravé, dietní a všeobecně prospěšné. Jenže tomu tak v řadě případů není; nízkotučné potraviny mohou mít například velmi vysoký glykemický index. Označení "bez tuku" zase nic neříká o obsahu cukru a chemických látek. Tady je několik příkladů potravin, které si svou "zdravou" image nezaslouží.

1. Light colové nápoje

Colové nápoje s označením light ve vás možná probouzejí pocit, že se jedná o jejich zdravou verzi a můžete jich vypít v podstatě neomezené množství, protože vašemu zdraví ani postavě nijak neuškodí. Jenže tak to vůbec není. Nejnovější studie například dávají do souvislosti pití jednoho dietního colového nápoje denně a výskyt metabolického syndromu - souboru symptomů (například velký podíl břišního tuku), které zvyšují riziko srdečních onemocnění. Odborníci si zatím nejsou jistí, zda vinu nesou ingredience obsažené v tomto typu nápojů, nebo životní styl lidí, kteří je pravidelně pijí.

Colové nápoje

Konzumace jednoho dietního colového nápoje denně má přímou souvislost s výskytem metabolického syndromu.

Nicméně se v každém případě odborníci shodují, že sladidla, která se do tohoto typu nápojů přidávají společně s barvivy a dalšími dochucovadly, nejsou pro zdraví člověka prospěšná. Někteří vědci je dokonce označují za karcinogenní. Každopádně se jejich pravidelná a intenzivní konzumace spojuje s hyperaktivitou, vysokým krevním tlakem a vysokou hladinou krevního cukru.

2. Sushi z bílé rýže a imitace krabího masa

I když je sushi obecně považované za zdravé jídlo a mořské plody obecně obsahují celou řadu důležitých prvků (selen, vápník, jód, omega-3 mastné kyseliny a další), platí to jen pro sushi vyrobené z kvalitních surovin. Kombinace bílé rýže a náhražky krabího masa má velmi vysoký glykemický index, velkou kalorickou hodnotu a přitom relativně malou hodnotu výživovou. Nejsou v ní například téměř řádné bílkoviny. O to víc však imitace krabího masa obsahuje cukru. Pokud takové sushi budete jíst pravidelně, zcela určitě se to brzy projeví na vaší postavě.

3. Light salátová zálivka

Různé dresingy, omáčky a zálivky na saláty v light verzi obsahují nepochybně méně tuku a většinou i méně kalorií než "běžné" dresingy. Jenže u řady z nich výrobce ubere tuk a přidá cukr, umělá dochucovadla a sladidla. Navíc řada vitaminů ze zeleninového salátu je rozpustná v tucích a úplná absence tuků znamená, že se do těla vstřebá méně využitelných živin. U průmyslově vyráběných zálivek na salát proto důkladně pročítejte etiketu s jejich složením. 

4. Buráky

Buráky obsahují zdraví prospěšné tuky, které pomáhají v boji proti kardiovaskulárním chorobám, a když je budete chroupat večer před televizí, rozhodně svému tělu prospějete víc, než kdybyste si dali chipsy. Přesto se však nejedná o typicky zdravou potravinu. Problémem není jen vysoký podíl tuku, který se může odrazit na vaší váze, ale především obsah omega-6 mastných kyselin. Ideální poměr mezi omega-3 a omega-6 mastnými kyselinami pro naše tělo je 1:1 a vysoký obsah omega-6 mastných kyselin může tento poměr narušit. Příliš vysoký podíl omega-6 mastných kyselin je spojován s celou řadou chorob, jako je například Alzheimerova choroba, revmatická artritida, diabetes a mnohé další.

5. Ovocné džusy a sušené ovoce

Ovoce je nepochybně pro vaše zdraví nedocenitelnou volbou. Je plné vitaminů, minerálů, antioxidantů, vlákniny a dalších zdraví prospěšných věcí. Mnohem lepší však je, pokud si ho dáte čerstvé. Do ovocných džusů a koktejlů se totiž ve většině případů přidává cukr. V některých džusech je množství přidaného cukru skutečně mimořádné.

Například ve sklenici hroznového džusu je stejně cukru jako v čokoládové tyčince (hroznová šťáva obsahuje kolem 40 gramů cukru v jedné porci). Navíc ve většině ovocných džusů na rozdíl od čerstvého ovoce není obsažena vláknina a jsou do nich přidána umělá barviva.

Sušené ovoce

V sušeném ovoci zkonzumují lidé často několikanásobně víc cukru, než kdyby si dali ovoce čerstvé.

Sušené ovoce zase není příliš vhodné kvůli příliš vysokému obsahu cukru, ačkoli v tomto případě nejde o uměle přidaná sladidla. Problém je v tom, že si řada lidí neuvědomuje, že jen několik kousků sušeného ovoce má tolik cukru jako například půl kila čerstvých banánů. I když byste takové množství čerstvého ovoce nesnědli, u sušeného máte pocit, že jde jen o malé množství, a zkonzumujete jej mnohem víc. 

6. Light zmrzlina

Light verze sladkostí je častou volbou lidí, kteří si chtějí dopřát zdravější "mlsání". Jenže light označení vůbec nemusí znamenat, že se jedná o produkt s menším množstvím kalorií. Speciálně u zmrzlin byste měli pozorně pročítat etikety o jejich složení a kalorických hodnotách, protože některé light verze obsahují víc kalorií než "klasické" zmrzliny. Navíc někteří odborníci tvrdí, že light verze nejsou tolik chuťově výrazné a v důsledku toho jich zkonzumuje člověk větší množství.

Autoři:






Nejčtenější

Přírodní oleje jsou báječným kosmetickým pomocníkem. Pokud víme, jak nám mohou...
Jak se vyznat v pleťových olejích? Kokosový na tělo, měsíčkový na tvář

Oleje patří do kosmetické výbavy stejně neodmyslitelně jako třeba pleťové krémy, sprchové gely nebo líčidla. Nejen, že skvěle pomáhají například s odličováním,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Šest příznaků nezdravého srdce. Varovat může chrápání i krvácení dásní

Srdeční onemocnění jsou nejčastější příčinou úmrtí. Mohou postihnout kteroukoli část srdce, nejčastěji však věnčité tepny a srdeční chlopně. Onemocnění srdce...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

Sportovní moderátor ČT Vojtěch Bernatský s rodinou
Vojtěch Bernatský: Starat se o děti a hrát si s nimi je nejvíc

O povolání sportovního moderátora snil Vojtěch Bernatský už v první třídě, komentoval vymyšlené zápasy, zpíval, šaškoval. Sen si splnil už jako student, jen na...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Máslo nám moc neprospívá, tělo se bez něj obejde, ale chutná nám

„Máslo naše tělo v jídelníčku vůbec nepotřebuje,“ uznává výživová odbornice společnosti STOB Hana Málková a dodává, že ho jíme, protože nám chutná. A tak je to...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Barevná oční linka DYI: Nahraďte černou klasiku
Barevná oční linka DYI: Nahraďte černou klasiku

Jemnějším typům příliš nesvědčí klasická černá tužka na oči - na jejich tváři působí tvrdě. Naopak barevná linka z očníc... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.