Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pravidelné pojídání jogurtů chrání před zubním kazem

  2:03aktualizováno  2:03
Odborníci objevují stále nové, zdraví prospěšné účinky jogurtů. Mezi poslední objevy patří ten, že pravidelná konzumace jogurtů snižuje riziko zubního kazu u dětí. Známý je pozitivní vliv jogurtů na trávení.

Jogurt je dobrý nejen na správné zažívání (ilustrační fotografie) | foto: Profimedia.cz

Proč je dobré jíst jogurty a v čem jsou tolik důležité jejich "živé kultury?"

"Jogurty jsou stejně jako další mléčné výrobky pro člověka nejdůležitějším zdrojem vápníku. Z jogurtů je vápník navíc nejlépe využitelný. Poskytují nám také plnohodnotné bílkoviny, které si náš organismus neumí sám vytvářet," řekla iDNES.cz nutriční terapeutka Věra Králová z Fóra zdravé výživy.

Probiotika neboli živé kultury (někdy se jim také říká "přátelské bakterie") jsou mikroorganismy, které zlepšují bakteriální rovnováhu v trávicím ústrojí. "Mohou tak významně omezit zácpy, průjmy a potíže s nadýmáním. Mají také příznivý vliv na imunitu a prevenci střevních zánětů," vysvětlila Králová.

Proti hnilobným mikroorganismům

Bakterie mléčného kvašení totiž ve střevech vytvářejí mírně kyselé prostředí, které brání množení hnilobných mikroorganismů. Chrání tím střevní sliznici před poškozením a brání tvorbě a vstřebávání škodlivých látek ve střevě.

Podle Věry Králové přitom není možné jednoznačně říct, který jogurt je ten nejzdravější. Obecně však doporučuje sledovat, zda jogurty obsahují probiotické kultury. Dobrou volbou jsou z tohoto pohledu zakysané mléčné výrobky, například kefíry.

Nízkotučný jogurt a méně vápníku? Mýtus.

Množství vápníku v jogurtu přitom vůbec neovlivňuje to, zdali jde o výrobek smetanový nebo se sníženým množstvím tuku. "Vápník je v mléčných výrobcích vázán na bílkovinnou složku, obsah tuku ho tedy neovlivňuje," vysvětluje odbornice na výživu. Platí však, že čím je výrobek koncentrovanější, tím více vápníku obsahuje. Například jogurt má tedy více vápníku než mléko, a tvaroh více než jogurt.

"Jogurty a další mléčné výrobky by měly být pravidelnou součástí našeho jídelníčku, nejlépe každodenní. Pro děti není vhodné vybírat jogurty nízkotučné a to ani v případě, že jsou obézní, ale na druhou stranu ani nedoporučuji, aby rodiče dětem běžně dopřávali ty smetanové. Ideální je dávat dětem jogurty s obsahem tuku přibližně 2 až 5 procent."

Jogurt jako zubní pasta

Lepší trávení a imunita však nejsou jedinými klady, které pravidelná konzumace jogurtů přináší.

Podle japonské studie publikované v květnovém vydání časopisu Journal of Dentristy pomáhají jogurty rovněž snižovat riziko vzniku zubního kazu u dětí. Děti, které jedly jogurty alespoň čtyřikrát týdně, měly podle výsledků studie o třetinu méně zubních kazů než děti, které měly jogurt na jídelníčku méně než jednou za týden.

Autoři studie to vysvětlují tím, že vápník a fosfor obsažený v jogurtech vytvářejí na zubní sklovině jakousi ochrannou vrstvu. Ta pak brání před napadením bakterií, které způsobují zubní kaz.

Autoři:






Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Šest příznaků nezdravého srdce. Varovat může chrápání i krvácení dásní

Srdeční onemocnění jsou nejčastější příčinou úmrtí. Mohou postihnout kteroukoli část srdce, nejčastěji však věnčité tepny a srdeční chlopně. Onemocnění srdce...  celý článek

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

Sportovní moderátor ČT Vojtěch Bernatský s rodinou
Vojtěch Bernatský: Starat se o děti a hrát si s nimi je nejvíc

O povolání sportovního moderátora snil Vojtěch Bernatský už v první třídě, komentoval vymyšlené zápasy, zpíval, šaškoval. Sen si splnil už jako student, jen na...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

Páj s modrým sýrem a hruškami
Švédská kuchyně nejsou jen ryby. Tři recepty z nové severské kuchařky

Hity středomořské, italské nebo třeba bavorské kuchyně dovede většina z nás vyjmenovat i ze spaní, zatímco o té severské toho víme mnohem méně. S největší...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Meditace umí zmírnit deprese, předcházet infarktu i posílit imunitu

Prastará technika pořád funguje a vědci objevují nové a nové důvody, proč nám vlastně meditace prospívá. Nejen že redukuje stres a zlepšuje náladu, prospívá...  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Voděodolné líčení, které ustojí déšť, sport i vodní radovánky
Voděodolné líčení, které ustojí déšť, sport i vodní radovánky

Každá žena touží po tom ráno odejít z domu a večer se vracet se stejně dobře vypadajícím makeupem. Ať už vás během dne p... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.