Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pravda a mýty o jídle

  6:00aktualizováno  6:00
Vejce zvyšují cholesterol. Musíte vypít osm sklenic vody denně. Sacharidy a tuk vás zabijí. Které z těchto a dalších "obecných pravd" mají reálný základ a které jsou jen přežívajícím nesmyslem?
Vejce ve skutečnosti nezvyšují cholesterol o nic víc než například smetanové výrobky.

Vejce ve skutečnosti nezvyšují cholesterol o nic víc než například smetanové výrobky. | foto: Profimedia.cz

Čas od času se objeví "zaručené" tvrzení, které se usídlí v obecném povědomí. Po určité době už nikdo není schopný rozpoznat, zda má reálný základ, nebo jde jen o vytrvalou fámu. Víte, která tvrzení o jídle jsou mýty a která se zakládají na pravdě?

1. Vejce zvyšují cholesterol.
Požívání vajec je tím nejspolehlivějším způsobem, jak ohrozit své zdraví vysokou hladinou cholesterolu. Toto tvrzení je v naší společnosti mimořádně silně vžité, nicméně situace kolem vajec a s nimi souvisejícího cholesterolu rozhodně není tak dramatická: "Podle posledních výzkumů vaječný žloutek neobsahuje tolik cholesterolu, kolik se původně uvádělo," říká Pavel Suchánek, odborník na výživu, který působí ve Fóru zdravé výživy a v Institutu klinické a experimentální medicíny v Praze.

"Jedno velké vejce, respektive jeho žloutek, obsahuje 210 mg cholesterolu namísto 275 mg, které se uváděly dříve. Proto se také týdenní akceptovatelné množství vaječných žloutků zvedlo z původních třech na nynější čtyři u zdravých lidí. Lidé se zvýšenou hladinou cholesterolu by neměli jíst víc než jeden žloutek týdně. Bílky se mohou konzumovat bez omezení, protože neobsahují žádný tuk ani cholesterol," dodává.

Navíc, podle Pavla Suchánka, patří vejce mezi velmi přínosné potraviny poskytující dobře vstřebatelné bílkoviny a silné antioxidanty. Jsou také bohatá na cholin, živiny zapojené do vývoje mozku a udržování centra paměti, selen, riboflavin a vitamin B12. "Vaječný žloutek nemá větší vliv na hladinu krevního cholesterolu než obsah nasycených mastných kyselin ve stravě, které v sobě obsahuje například máslo, smetana a smetanové výrobky," uzavírá Pavel Suchánek.

2. Když budete jíst sacharidy, budete tlustí.
Sacharidy jsou odjakživa postrachem všech lidí, kteří dbají na zdravou výživu nebo chtějí zhubnout. "Přiměřená konzumace sacharidů sama o sobě rozhodně ke zvýšení váhy nevede," tvrdí nutriční terapeutka Wendy Repovichová z univerzity ve Washingtonu. "Za svou dietní pověst vděčí sacharidy i skutečnosti, že s jejich omezením tělo méně zadržuje vodu, a člověk tedy váží méně."

Pavel Suchánek funkci sacharidů v lidském těle ještě upřesňuje: "Správněji bych to formuloval tak, že pokud budete konzumovat sacharidy večer, zejména před spaním, budete podporovat ukládání energie do zásob, a to nejvíce ve formě tuků. Je to způsobeno zvýšeným vylučováním inzulinu, který podporuje ukládání energie do buněk. Naopak sacharidy ráno ve formě cereálií nebo celozrnného pečiva jsou ideální snídaní, která nám poskytne energii na celý den."

3. Musíte vypít minimálně osm sklenic vody denně. Čím více, tím lépe.
Pijete dost? Kolik litrů vypijete za den? Nejrůznější doporučení ohledně pitného režimu na nás útočí ze všech stran. Jak je to ale doopravdy: "Osm sklenic vody rovná se přibližně dva litry, což je normálně doporučované množství tekutin na den, pokud má člověk sedavé zaměstnání. Jinak je to i více," říká Pavel Suchánek.

Wendy Repovichová k tomuto doporučení však podotýká: "Člověk by měl vypít za den dva až tři litry tekutin, ale neustálé zdůrazňování pitnému režimu může vést až k hysterii, kdy se do sebe člověk snaží nalít co nejvíc tekutin. Příliš mnoho vody však může, v nejzávažnějších případech, vést až k sodíkové nerovnováze v těle."

4. Jakýkoli tuk našemu tělu škodí.
Je naprostá pravda, že našemu tělu škodí nadbytek tuku. Na druhou stranu je však určité množství "toho správného" tuku (respektive nenasycených mastných kyselin) pro nás stejně důležité jako například příjem bílkovin nebo vitaminů. Nenasycené mastné kyseliny totiž například předcházejí i cévním a srdečním chorobám.

To potvrzuje i Pavel Suchánek: "Rybí tuky našemu srdci výrazně pomáhají, snižují hladinu škodlivého LDL cholesterolu, zvyšují hladinu HDL cholesterolu a brání vzniku krevních sraženin v cévách, tedy i vzniku trombózy. Pokud máslo nebo smetanu nahradíme rostlinnými tuky, dojde k poklesu celkového a LDL cholesterolu. Lze tedy potvrdit, že tuky z mořských ryb a rostlinné tuky zejména z řepkového, slunečnicového nebo lněného oleje jsou našemu srdci velmi prospěšné."

5. Aby byl člověk zdravý, musí užívat vitaminové doplňky.
Ačkoli nás výrobci instantních vitaminů ze všech stran zásobují tvrzeními, že se bez vitaminových doplňků neobejdeme, jde jen o reklamní trik. Odborníci naopak varují před přílišným a neuváženým užíváním potravinových a vitamínových doplňků. "Velmi nedoporučuji, aby lidé polykali každé ráno náruč vitaminových přípravků," varuje Wendy Repovichová.

"Tělo stejně část z nich neumí zpracovat, a dokonce může dojít i k předávkování vitaminy. Lidé, kteří jedí dostatek ovoce, zeleniny, celozrnných výrobků a vůbec pestrou stravu se bez vitaminových a potravinových doplňků velmi dobře obejdou."

6. Alkohol v malé míře může být prospěšný.
Ačkoli se může zdát, že toto doporučení vymyslel náruživý konzument alkoholu, jde o tvrzení, které má reálný základ. Zásadní však je, o jaký alkohol se jedná a v jaké míře ho konzumujeme: "Umírněný pravidelný příjem alkoholu má ochranný účinek pro srdce," říká odborník na výživu. "Zvyšuje totiž HDL cholesterol. Jde však skutečně o umírněné množství, které u mužů činí dvě deci vína nebo půl litru piva na den. U žen je tato dávka poloviční, tedy jedna deci vína nebo třetinka piva. Víno, stejně jako pivo, navíc obsahuje antioxidanty, jako je například resveratrol, který chrání tělo před volnými radikály."
Stejné účinky však rozhodně nemůžete očekávat od "tvrdého" alkoholu.

Autoři:






Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Příběh Karolíny: Expřítel nevěří, že je konec. Pořád to na mě zkouší

S přítelem jsem vydržela dva roky a i to bylo až moc. Udělal si ze mě služku, pokladničku a hlídal mě na každém kroku. Pokoj od něj nemám ani po rozchodu,...  celý článek

Ilustrační snímek
Naše pocity se promítají na našem zdraví, říká psycholožka Janáčková

Veselá mysl - půl zdraví. Platí to ovšem i naopak. Splíny a smutek na nás působí také. Emoce prostě mají na náš organismus větší vliv, než jsme si ochotni...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

Z Kary Robertsové se stala mořská víla, která má vlastní show, při které...
Z Američanky je profesionální mořská víla. Zbavila se tak mindráků

Američanka strávila přes 400 hodin výrobou kostýmu mořské víly. Díky rybímu ocasu může předvádět speciální podvodní show a splnit si sen. Jako podmořská bytost...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Plodnost mužů se stále zhoršuje. Na vině může být i umělé oplodnění

Mužům mizí spermie. Za posledních pětadvacet let jejich počet klesl o šedesát procent. „A plodnost se bude dál zhoršovat,“ předpovídá v rozhovoru pro páteční...  celý článek

čtení
Čtení knih přináší výhody. Budete lépe spát a zlepšíte si paměť

Trávit volný čas čtením zajímavé knihy je v dnešní přetechnizované době pro mnoho lidí přinejmenším neobvyklé. Existují však i zdravotní důvody, proč byste se...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Jemné metalické líčení: Jediný třpytivý makeup, se kterým můžete i do práce
Jemné metalické líčení: Jediný třpytivý makeup, se kterým můžete i do práce

Patříte mezi milovnice třpytek, ale nemůžete si dovolit nosit do práce příliš výrazné líčení? Sáhněte po metalických očn... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.