Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pozor na sůl v dětském jídelníčku, může vážně poškodit zdraví

  3:25aktualizováno  3:25
Sůl rozhodně není nad zlato. Tím, že rodiče naučí děti na slanou chuť už od raného dětství, se potřeba soli u dětí postupně zvyšuje. Vést může k obezitě a hypertenzi, které jsou základem kardiovaskulárních onemocnění už v mladém dospělém věku.
Návyk na slanou chuť je velmi silný a s rostoucím věkem se stupňuje.

Návyk na slanou chuť je velmi silný a s rostoucím věkem se stupňuje. | foto: Profimedia.cz

Průzkum stravovacích zvyklostí dětí ve věku do tří let, který si letos zorganizovalo Poradenské centrum Výživa dětí, přinesl neradostné zjištění. Už ve věku půl roku má nadbytek sodíku ve stravě 80 procent dětí. Ve věkové skupině 1 až 1,5 roku je to 95 procent dětí, starší děti už překračovaly doporučené množství sodíku všechny.

"Tím je položen základ špatného trendu, který velmi negativně působí na zdravotní stav dětí. Zátěž pro srdce a kardiovaskulární systém je zpravidla tak velká, že už u dětí školního věku lékaři často diagnostikují vysoký krevní tlak. Diagnózy, které se dříve objevovaly v pokročilém dospělém věku, se tak přesouvají do stále nižších věkových skupin," upozorňuje docentka Zuzana Urbanová, dětská lékařka a kardioložka ze Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.

Problémy jsou i s domácí stravou

"Překvapivě byl nadbytek sodíku zjištěn i u dětí, které byly kojeny a dokrmovány pečlivě připravovanou domácí stravou," uvádí lékařka.

Doporučené množství soli
Věk dětí 4-12 měsíců 1-3 roky 4-7 let 7-10 let 11-14 let
Sůl (g/ den) < 0,5 0,5-1 1 1,15 1,25
Sodík (mg/ den) 180 300 410 460 510

"Velkým nešvarem je třeba častá konzumace přesoleného pečiva, které mnohé děti dostávají již od kojeneckého věku. Později se k pečivu přidávají ještě uzeniny, sýry a jiné potraviny, které mají obsah soli většinou tak vysoký, že jen jejich jedna průměrná porce pokryje celodenní doporučenou dávku."

Největší riziko nadměrného příjmu sodíku v kojeneckém a batolecím věku spočívá v přetěžování ledvin, které v tomto období ještě nejsou dostatečně zralé.

"Druhým obecně podceňovaným rizikem je pěstování návyku na slanou chuť, který je zpravidla velmi silný a s rostoucím věkem se dále stupňuje. A právě tady můžeme vidět počátek špatných stravovacích návyků a pozdějších problémů s nadváhou, obezitou a následně kardiovaskulárními onemocněními," vysvětluje Zuzana Urbanová.

Stupňování požadavků na slanou chuť, kterým byl dán základ právě v nejútlejším věku, dále pokračuje a již děti mladšího školního věku velmi výrazně upřednostňují slané potraviny.

"Děti, u kterých se tento trend nepodaří včas zvrátit, se bohužel stávají často velmi záhy pacienty dětských kardiologických ordinací," varuje lékařka.

Sůl je i tam, kde byste ji nečekali

Přestože se rodiče snaží dbát na kvalitu stravy svých dětí, často podceňují takzvanou skrytou sůl, která není na první pohled patrná. Tři čtvrtiny konzumované soli pochází v potravě dětí z průmyslově zpracovaných potravin, asi 15 procent je přidáváno během přípravy jídla a jen 10 procent je obsaženo v přírodních surovinách.

Příklady jídelníčku

Pro roční děti:

* Kojení nebo náhradní mléčná výživa, kousek banánu
* 1 ovocná přesnídávka, dětské piškoty
* Jemný špenát s bramborami (masozeleninová sklenička)
* Strouhaná mrkev s jablkem
* Vanilková kaše, kojení nebo náhradní mléčná výživa

Od jednoho roku do tří let:

* Půl krajíčku chleba s margarínem a marmeládou, 1 jablko
* Mačkaný banán, 1 strouhané jablko
* Telecí maso se zeleninou a bramborem (masozeleninová sklenička)
* Ovocná přesnídávka, náhradní mléčná výživa
* Rýžová kaše s malinami

Při výběru hotové stravy, takzvaných "skleniček", by se měli rodiče zaměřit na deklarovaný obsah sodíku a upřednostňovat ty, u kterých je tento obsah co nejnižší.

Jitka Rusková z Poradenského centra Výživa dětí doporučuje odvyknout si dosolovat hotové pokrmy a nejíst potraviny, na nichž je sůl viditelná. Například solené oříšky mají 790 miligramu sodíku ve 100 gramech, chipsy 750 miligramů, vyhnout bychom se měli i pečivu se solí na povrchu.

To by ale k dosažení doporučeného množství soli na den stále nestačilo. Neměli bychom to proto přehánět například ani s uzeninami.

"Nejjednodušší a nejúčinnější je vůbec děti na nadměrně slanou chuť nenavyknout," doporučuje Jitka Rusková. "Co nejdéle proto kojte a veškeré příkrmy připravované doma nesolte. Kupujete-li hotové příkrmy ve skleničkách, máte šanci mít příjem velmi dobře pod kontrolou. Hodnoty sodíku jsou zde totiž povinně uváděny. Následně se i u starších dětí snažte mít jejich jídelníček co nejvíce pod kontrolou," dodává terapeutka.

Jak děti nepřesolovat

- Co nejdéle kojte.

- Veškeré příkrmy připravované doma nesolte. Nenechte se zmást tím, že vám osobně připravené jídlo nechutná. Chuťové buňky miminka slanou chuť nevyžadují.

- Kupujte hotové příkrmy ve skleničkách, protože hodnoty sodíku jsou tu běžně uváděny, a vy tak máte lepší kontrolu.

- U starších dětí se vyvarujte především nákupu jídel v prodejnách rychlého občerstvení. Naprosto z jejich jídelníčku vyřaďte chipsy či slané oříšky.

- K svačině dětem dávejte méně slané pečivo, tavené sýry nahraďte pomazánkou z kvalitního margarínu a zeleniny, místo salámu jim dejte kvalitní šunku s nízkým obsahem soli.

- Pokud si vaše dítě na slanou chuť už zvyklo, snižujte postupně dávky soli při vaření.

- Sledujte informace na obalech výrobků.

Autoři:






Nejčtenější

Jana Bělobrádková se stará o tři děti.
Bartošová, Bělobrádková a Babišová: Své manžely v politice podporujeme

Bez podpory své partnerky žádný politik dlouhodobě neuspěje. Kdo stojí po boku nejvýraznějších osobností letošních voleb? Oslovili jsme manželky lídrů...  celý článek

V manželství jsou lidé šťastnější a žijí déle, ukázal výzkum.
Příběh Ondřeje: Žena mě má za malé dítě, nemám chvíli klidu

Už se pomalu blížím důchodu a jak jsem se na něj vždycky těšil, tak si poslední dobou říkám, že snad budu pracovat, dokud nepadnu. Aspoň v té práci nemusím být...  celý článek

Vyzrálejší, chuťově výraznější až pikantnější sýry si nejlépe rozumí se...
Sýry pravé i falešné, kolik obsahují vápníku a s jakým vínem je párovat

Málokterá potravina je tak samozřejmou součástí českých ledniček a prostřených stolů. Sýry milujeme k snídani, obědu, svačině, večeři nebo třeba večer jen tak...  celý článek

Zpěvačka Paloma Faith na Britain Q Awards (Londýn, 18. října 2017)
Moje děti budou genderově neutrální, říká zpěvačka Paloma Faith

Loni v prosinci se britská zpěvačka Paloma Faith (36) poprvé stala maminkou. S francouzským partnerem Leymanem Lahcinem (30) by chtěla mít další potomky....  celý článek

Sportovní moderátor ČT Vojtěch Bernatský s rodinou
Vojtěch Bernatský: Starat se o děti a hrát si s nimi je nejvíc

O povolání sportovního moderátora snil Vojtěch Bernatský už v první třídě, komentoval vymyšlené zápasy, zpíval, šaškoval. Sen si splnil už jako student, jen na...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Lékařka: Za nárůst očních vad může zírání do počítače a málo aktivit venku

Nejčastější oční vadou na světě je podle průzkumů krátkozrakost. Jen v Česku trápí zhruba pětinu populace. "Za nárůstem této oční vady stojí hlavně fakt, že...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Máslo nám moc neprospívá, tělo se bez něj obejde, ale chutná nám

„Máslo naše tělo v jídelníčku vůbec nepotřebuje,“ uznává výživová odbornice společnosti STOB Hana Málková a dodává, že ho jíme, protože nám chutná. A tak je to...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Barevná oční linka DYI: Nahraďte černou klasiku
Barevná oční linka DYI: Nahraďte černou klasiku

Jemnějším typům příliš nesvědčí klasická černá tužka na oči - na jejich tváři působí tvrdě. Naopak barevná linka z očníc... celý článek

Mercedes Třída GL 5,5 63...
Mercedes Třída GL 5,5 63...

r.v. 2014, naj. 38 500 km, benzín
2 359 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.