Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Potvrzeno: Vláknina nám skutečně pomáhá hubnout

  15:10aktualizováno  15:10
Americká studie, která probíhala 12 let, prokázala, že vláknina nám skutečně pomáhá hubnout. Profesorka Joanne Slavinová z minnesotského Ústavu potravinářské vědy a výživy uskutečnila jednu z největších studií o vlivu vlákniny na lidské zdraví a tělesnou hmotnost. Výsledky byly pozoruhodné.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie - Cereálie, celozrnné pečivo, chleba, ovesné vločky | foto: Profimedia.cz

Více než dvanáctileté studium ukázalo, že účastnice průzkumu, které zvýšily podíl vlákniny ve stravě zhruba o 12 gramů denně, vážily dlouhodobě v průměru o 5,5 kg méně než ženy, které tak ve výzkumu neučinily.

Proč může mít vláknina tak pozitivní vliv na snižování váhy, vysvětlila renomovaná odbornice a dietoložka Monika Divišová.

"Potraviny s vysokým obsahem vlákniny jsou více sytivé, to znamená, že celkově můžeme jíst energeticky méně náročné jídlo a přitom se cítit dostatečně zasyceni. Vláknina zabraňuje příliš velkým výkyvům krevního cukru, neboť zpomaluje jeho vstřebávání do krve. Díky tomu netrpíme nárazově hladem ani únavou. Další důležitou funkcí vlákniny je `péče` o naše trávení," konstatovala Divišová.

Vláknina podle ní také pomáhá odvádět z těla odpadní látky a působí i proti zácpě. Dostatek vlákniny ve stravě je tedy výbornou prevencí nejenom proti nadváze, ale také cukrovce, infarktu či rakovině tlustého střeva.

I přes tyto nesčetné výhody, které vláknina přináší, statistiky ukazují, že většina lidí konzumuje méně než polovinu její doporučované denní dávky. Podle Světové zdravotnické organizace se má tento denní příjem pohybovat u dospělého člověka mezi 20-35 g na den.

Hana Kynychová

Kynychová: Snídaně? Celozrnný chléb a sýr

A z jakých potravin získává tento doporučovaný přísun vlákniny Hanka Kynychová, cvičitelka a vyznavačka zdravého životního stylu?

"Vláknina je pro naše tělo nepostradatelná. Proto je vhodné nahrazovat bílé pečivo pečivem celozrnným, bohatým na vlákninu," říká cvičitelka.

"Sama osobně začínám s přísunem vlákniny již ráno vydatnou snídaní, kdy si namažu svůj oblíbený celozrnný chléb se sýrem cottage. V mojí snídani nechybí ani přísun ovoce, jako je hroznové víno či jablko, jež jsou na vlákninu bohaté," prozrazuje Kynychová.

Autoři: ,






Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

Nakupování online je sice pohodlné, ale přináší i svá úskalí. Často si nemůžete...
Zklamaná zákaznice? Už nikdy. Ukážeme, jak předejít hororovým nákupům

Nemilá překvapení při nakupování zažil asi každý z nás. Rozlepenou podrážku či díru na svetru můžete v kamenném obchodě snadno odhalit. Co ale dělat, pokud si...  celý článek

Vyzrálejší, chuťově výraznější až pikantnější sýry si nejlépe rozumí se...
Sýry pravé i falešné, kolik obsahují vápníku a s jakým vínem je párovat

Málokterá potravina je tak samozřejmou součástí českých ledniček a prostřených stolů. Sýry milujeme k snídani, obědu, svačině, večeři nebo třeba večer jen tak...  celý článek

Jana Bělobrádková se stará o tři děti.
Bartošová, Bělobrádková a Babišová: Své manžely v politice podporujeme

Bez podpory své partnerky žádný politik dlouhodobě neuspěje. Kdo stojí po boku nejvýraznějších osobností letošních voleb? Oslovili jsme manželky lídrů...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

(Ilustrační foto)
Máte na to chuť? Dejte si to. Blogerka vyvrací mýty o jídle

Oříšky jsou zdravé a čokoláda nezdravá. Zeleninové chipsy jsou dobrá volba, po bramborových přiberete. Nebo ne? Britská fitness blogerka Lucy Mountainová na...  celý článek

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma
Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma

Ne že by každý z nás potřeboval úsměv amerického herce, ale svítivé žluťáky taky nejsou úplně v kurzu. Vyberte si proto ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.