Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pět chyb, které vám zkazí klidný spánek

  0:29aktualizováno  0:29
Večer jste si už nedali kávu, zatemnili jste ložnici, přepnuli z hororového filmu na příjemnější a klidnější pořad a přesto se pořád obracíte v posteli a nemůžete usnout? Možná můžete pro snadné usínání udělat ještě víc.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Jedna bezesná noc dokáže pokazit celý následující den, ale chronický dlouhotrvající nedostatek spánku vám může ublížit daleko víc.

Pokud málo a nekvalitně spíte, jste víc ohroženi cukrovkou, depresí, kardiovaskulárními chorobami a také vám hrozí nárůst váhy. Někdy si nevědomky kazíte šance na dobrý spánek sami.

"Některé zvyky, o kterých ani nevíte, by mohly sabotovat váš spánek," říká doktorka Kristen L. Knutsonová, spánková specialistka z univerzity v Chicagu.

Přečtěte si, kterých chyb se v zájmu dobrého spaní raději vyvarovat.

1.chyba: odpolední nápoje s kofeinem

Určitě už víte, že káva nebo čaj (kromě bylinných) nejsou večer před spaním vůbec vhodné. Doktorka Joan Salge Blakeová z Bostonské univerzity však tvrdí, že je zapotřebí sledovat, co pijete také odpoledne. Pokud si po práci kolem čtvrté odpoledne rádi vypijete šálek ovocného čaje, který obsahuje kofein, nebo si dopřejete vzpruhu v podobě limonády, dodáte svému tělu dostatečnou dávku kofeinu na to, abyste večer měli problémy usnout.

Spánku také zabrání odpolední nápoj na podporu energie, ten byste neměli pít po druhé hodině odpolední, aby se účinek energetického nápoje stihl do večera vytratit. Jestli trpíte nespavostí, měli byste si vaši poslední kávu vypít kolem oběda.

2.chyba: nevhodná večeře

Příliš sytá a tučná večeře vám nedovolí usnout, ale podle doktorky Blakeové existují i jídla, která vám naopak mohou do říše snů dopomoci. Vhodnou večeří jsou třeba celozrnné těstoviny s čerstvou  zeleninou, pár kousky kuřete, rajčatovou omáčkou a trochou parmezánu.

Tento pokrm obsahuje vhodnou kombinaci bílkovin a tryptofanu – aminokyseliny, která se v těle přeměňuje na serotonin, jež vám pomůže usnout. Jiné kombinace zdravých sacharidů a bílkovin jako třeba mléko nebo jogurt s cereáliemi poslouží stejně dobře.

3.chyba: sklenka vína těsně před spaním

Sklenka vína nebo piva před spaním vám sice pomůže uvolnit se a také rychleji usnout, ale druhá polovina spánku bude neuspokojivá a nekvalitní a vy se tak ráno probudíte unavení a bez energie.

"Alkohol snižuje hluboký spánek a zvyšuje nabuzení," vysvětluje doktor John E. Brown z univerzity v Marylandu. Pokud se večer neobejdete bez sklenky svého oblíbeného alkoholu, dejte si jednu nejlépe s večeří kolem šesté hodiny večer, aby účinky alkoholu stačili vyprchat, než si půjdete lehnout.

4.chyba: koupete se až pozdě večer

Kdo by si rád nepoležel ve vaně plné horké vody. Jenže horká koupel před spaním může způsobit, že se budete převalovat a nebudete moci usnout.

Doktor J. Todd Arnedt, ředitel Behavioral Sleep Medicine Program z Michiganské univerzity to vysvětluje tím, že vše, co zvyšuje tělesnou teplotu chvíli před spaním, může bránit usnutí. Tělo se totiž před spánkem potřebuje zchladit na určitou teplotu. Příjemnou koupel si proto raději dopřejte několik hodin před spaním.

5.chyba: máte přetechnizovanou ložnici

V ložnici byste měli jen spát, nikoli trávit čas sledováním televize, prací na počítači nebo hraním si s mobilními telefony. Potřebujete před spaním ještě poslat pár e-mailů? Nechte to raději na ráno, radí doktorka Knutsonová.

Psaní v posteli vás může nabudit, takže když vypnete počítač, budete mít problém usnout. Pro zdravý spánek se odpojte od všech technických vymožeností alespoň hodinu před spaním a vypněte i svůj mobilní telefon či smartphone.

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

Christina Applegateová (Los Angeles, 27. července 2015)
Preventivně jsem si nechala odstranit vaječníky, přiznala Applegateová

Před devíti lety Christině Applegateové (45) diagnostikovali rakovinu prsu a herečka podstoupila oboustrannou mastektomii. Nyní prozradila, že nedávno si...  celý článek

Ilustrační snímek
Naše pocity se promítají na našem zdraví, říká psycholožka Janáčková

Veselá mysl - půl zdraví. Platí to ovšem i naopak. Splíny a smutek na nás působí také. Emoce prostě mají na náš organismus větší vliv, než jsme si ochotni...  celý článek

Hubněte efektivně, pomocí správně zvoleného pohybu
Devět pravidel, které vám pomohou zhubnout jednou provždy

Vyzkoušeli jste už nespočet různých „zaručených“ metod, jak zhubnout, ale stále vás trápí kila navíc? Pak je nejspíš nejvyšší čas začít hubnout s rozumem a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Karolíny: Expřítel nevěří, že je konec. Pořád to na mě zkouší

S přítelem jsem vydržela dva roky a i to bylo až moc. Udělal si ze mě služku, pokladničku a hlídal mě na každém kroku. Pokoj od něj nemám ani po rozchodu,...  celý článek

Tváří Nákupů Ona Dnes je Jana Stryková
Nákupem psa z množírny napomáháte týrání zvířat, říká herečka Stryková

Diváci si ji zapamatovali jako zdravotní sestru ze seriálu, teď se jim herečka Jana Stryková představí v jiné roli – stala se moderátorkou pořadu o bydlení....  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Lékařka: Za nárůst očních vad může zírání do počítače a málo aktivit venku

Nejčastější oční vadou na světě je podle průzkumů krátkozrakost. Jen v Česku trápí zhruba pětinu populace. "Za nárůstem této oční vady stojí hlavně fakt, že...  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Meditace umí zmírnit deprese, předcházet infarktu i posílit imunitu

Prastará technika pořád funguje a vědci objevují nové a nové důvody, proč nám vlastně meditace prospívá. Nejen že redukuje stres a zlepšuje náladu, prospívá...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná
11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná

Trocha řasenky, rtěnky, pudru a najednou si říkáte, že vypadáte i jako člověk. Tak toho zkuste někdy nanést trochu víc, ... celý článek

Mazda CX-5 2.2 D 2015 · 4x4,CZ
Mazda CX-5 2.2 D 2015 · 4x4,CZ

r.v. 2015, naj. 78 400 km, diesel
600 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.