Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pět chyb, které děláte při vaření

  6:00aktualizováno  6:00
Myslíte si, že jídlo v restauracích je extrémně nezdravé? Připadá vám příprava nehygienická? To ještě nevíte, jak vynikající podmínky mají mikrobi u vás doma v kuchyni.

Špatně umytá zelenina může být jedním z původců zdravotních problémů způsobených jídlem. | foto: Profimedia.cz

Většina lidí má otravy jídlem a žaludeční potíže způsobené zkaženými potravinami spojené s kupovaným jídlem, nebo jídlem z restaurací. Jenže ve skutečnosti to tak vůbec není! Téměř čtvrtina lidí, kteří se otrávili jídlem, nebo ze špatného jídla onemocněli, si připravovala pokrm doma. Uvedl to zpravodajský server msn.

"Výzkumy ukazují, že lidé u přípravy jídla, které si chystají doma, nejsou tak opatrní. Rodinné zázemí jim dává iluzi, že se nic nemůže stát a navíc většina z nich ani netuší, že dělají něco špatně," říká Janet B. Andersonová, profesorka na státní univerzitě v Utahu, která se zkoumáním jídelních vzorců zabývá.

Přitom jsou však preventivní opatření, pomocí nichž účinně ochráníte zdraví své i svých blízkých, nenáročná a zcela jednoduchá. Načerpejte tipy, jak předejít zbytečným komplikacím způsobených jídlem.

1. chyba: Myjete si ruce před vařením.
Vydrhnete si ruce předtím, než se pustíte do vaření? Výborně, máte za sebou první krok. Problém je v tom, že většina lidí si myje ruce pouze před vařením a nikoli v jeho průběhu. Přitom byste si však podle odborníků měli umýt ruce pokaždé, když se chystáte pracovat s jiným druhem jídla. Například když už jste nakrájeli maso a chystáte se krájet zeleninu. V syrovém masu (stejně jako ve vejcích či mořských plodech) se nacházejí, pro člověka jedny z nejnebezpečnějších, bakterií. Když potom například rukama zamícháte salát a předtím jste pracovali s masem, vystavujete se relativně velkému riziku.

2. chyba: Jakmile přijdete z nákupu, umyjete veškerou zeleninu a ovoce.
Je hezké mít zeleninu a ovoce umyté a připravené k okamžité konzumaci. Jenomže pokud umyjete potraviny předtím, než je uložíte do ledničky, na mísu, nebo kamkoli jinam, kde nejsou určeny k okamžité spotřebě, vytváříte tak zcela jedinečné prostředí pro množení mikrobů. "Těm se totiž mimořádně dobře daří ve vlhku a mnohem rychleji se množí," říká Linda J. Harrisová, která na kalifornské univerzitě přednáší zásady správné výživy. "Rozhodně například doporučuji lidem, aby odstraňovali vrchní listy salátu a zelí, které jsou mikroby nejvíc zasažené."

3. chyba: Myjete pouze ovoce s jedlou slupkou.
Možná vám připadá logické, že myjete jen takové druhy ovoce, jako jsou jablka, hrušky a další, jejichž slupku jíte. Jenže i takové ovoce s nejedlými slupkami, jako jsou banány či melouny, může být stejně riskantní jako neumyté ovoce. Problém je v tom, že mikrobi, kteří žijí na jejich povrchu, přenesete dovnitř ovoce nožem, kterým je krájíte. Pokud je před krájením ještě umyjete, odstraníte tak nečistoty i bacily. Stopky z rajčat, jahod a dalšího ovoce byste měli přitom odstraňovat až poté, co je umyjete.

4. chyba: Současně s vařením i uklízíte.
Vypadá to jako lákavá možnost, jak si ušetřit cenný čas. Nicméně pravděpodobně čas od času dojde k následujícímu scénáři. Krájíte maso, mokré ruce si otřete do utěrky, kterou potom utíráte talíře a mikrobi mají cestu do vašeho těla otevřenou. Odborníci varují, že se jedná o poměrně častou chybu, kterou však lze napravit jednoduše tím, že budete na ruce používat papírové utěrky, které po použití jednoduše vyhodíte.

5. chyba: Ohříváte jídlo pro zpozdilce. 
Bakteriím se mimořádně daří při teplotách od 5 do 58 stupňů Celsia. Pokud tedy někomu odložíte oběd do trouby zapnuté na udržování teploty, nebo na sporák, vytváříte jim naprosto ideální podmínky. "Na takovém jídle na první pohled vůbec nic nepoznáte. Nezapáchá, jeho vzhled se nijak výrazně nezmění, ale přesto může být pro váš organismus původcem závažných problémů," varuje Linda J. Harrisová. "Pokud někdo ze strávníků nebude jídlo jíst do dvou hodin po uvaření, mělo by bezpodmínečně putovat do lednice a teprve poté si ho ona konkrétní osoba může znovu ohřát. Rozhodně by nemělo zůstávat při pokojové teplotě."

Autoři:






Nejčtenější

Ilustrační snímek
Naše pocity se promítají na našem zdraví, říká psycholožka Janáčková

Veselá mysl - půl zdraví. Platí to ovšem i naopak. Splíny a smutek na nás působí také. Emoce prostě mají na náš organismus větší vliv, než jsme si ochotni...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Karolíny: Expřítel nevěří, že je konec. Pořád to na mě zkouší

S přítelem jsem vydržela dva roky a i to bylo až moc. Udělal si ze mě služku, pokladničku a hlídal mě na každém kroku. Pokoj od něj nemám ani po rozchodu,...  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

ilustrační snímek
Tři přesvědčení, která získáme v dětství, a neseme je až do dospělosti

I když si to občas nechceme připouštět, naše dětství mělo nepochybně velký vliv na to, jací lidé se z nás později stali. Podle odborníků v dětství vznikají tři...  celý článek

Christina Applegateová (Los Angeles, 27. července 2015)
Preventivně jsem si nechala odstranit vaječníky, přiznala Applegateová

Před devíti lety Christině Applegateové (45) diagnostikovali rakovinu prsu a herečka podstoupila oboustrannou mastektomii. Nyní prozradila, že nedávno si...  celý článek

Další z rubriky

Po zákroku se ranka nemusí ani šít.
Artroskopie se bát nemusíte. Co vás čeká?

Dobře si prohlédnout celé koleno zevnitř, aniž by bylo potřeba jej chirurgicky otevřít, umožňuje artroskopie. Poskytuje přímý pohled na celý kloubní povrch,...  celý článek

čtení
Čtení knih přináší výhody. Budete lépe spát a zlepšíte si paměť

Trávit volný čas čtením zajímavé knihy je v dnešní přetechnizované době pro mnoho lidí přinejmenším neobvyklé. Existují však i zdravotní důvody, proč byste se...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy
5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy

Vlasy vám zdobí čerstvé ombré, jenže co dál? Na hlavě máte teď hned dvě barvy s rozdílnými nároky a obě se hlasitě dožad... celý článek

Škoda Superb 1,8 TSI Style...
Škoda Superb 1,8 TSI Style...

r.v. 2016, naj. 47 365 km, benzín
639 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.