Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

OBRAZEM: Kolik kostek cukru spořádáte v džusu, zmrzlině či banánu

aktualizováno 
Chcete se rychle zorientovat, kolik cukru obsahují vybrané potraviny, jako je zmrzlina, Coca-Cola, shake, jablko, kečup či kukuřice? Pomocí fotografií jsme pro vás připravili názornou ukázku.

Cukr v potravinách - Cukr není jen ve zmrzlině, ale také v ovoci či zelenině. | foto: Petra Barochová, iDNES.cz

Pod pojmem cukr si každý z nás v první chvíli představí bílou kostku (z řepného cukru), s níž si běžně sladíme kávu či čaj. Cukr je obsažen i v sušenkách, bonbonech a jiných sladkostech. Není to však jediný cukr, který může potravina obsahovat.

"Cukrům“, které jsou vedle bílkovin a tuků základními živinami obsaženými v potravě, říkáme odborně sacharidy. Řepný cukr je jen jedním z "druhů“ sacharidů, patří mezi takzvané disacharidy a odborně se nazývá sacharóza.

Jen málokdo z nás si při jídle uvědomuje, kolik cukru daná potravina obsahuje. Připravili jsme pro vás proto názornou pomůcku.

Kostky cukru na obrázcích znázorňují, kolik gramů jednoduchých cukrů, tj. glukózy, fruktózy, tedy ovocného cukru, a sacharózy, tedy řepného cukru, se dohromady v daných potravinách nachází.

V ukázkách byla použita kostka cukru vážící čtyři gramy. Připomeňme, že jeden gram cukru jsou přibližně čtyři kilokalorie čili sedmnáct kilojoulů. Poradkyně zdravé výživy Jana Divoká dodává, že k téměř každé potravině lze na trhu najít její méně kalorickou variantu.

Coca-Cola

Coca-Cola je dlouhodobě oblíbený nápoj s velkým obsahem cukrů, který tělu přináší jen pramalou výživovou hodnotu. Například v jednom litru se skrývá 108 gramů cukru, tedy více než 27 kostek cukru.

Kolové nápoje navíc obsahují kofein a kyselinu fosforečnou, které jsou nevhodné pro pravidelnou konzumaci, obzvláště u dětí. Light forma kolového nápoje sice neobsahuje cukr, ale stále tu je ještě otázka již zmíněného kofeinu a kyseliny fosforečné.

Coca Cola

"Vhodnější variantou kolového nápoje je bezesporu česká Kofola. Obsahuje sice kofein, ale ne kyselinu fosforečnou a má o třetinu méně cukru. Kofola má také svou variantu bez cukru," dodává poradkyně na výživu.

Džusy

Vybíráme-li džus, je lepší zvolit ten, do kterého není přidán další řepný cukr. Pro ty, kdo si chtějí udržovat hmotnost nebo hubnout, je tedy doporučeno džusy zařazovat s rozmyslem a případně je pít ředěné vodou. V 200 ml stoprocentního pomerančového džusu je schováno 5 kostek cukru. Na litru to tedy dělá jen o dvě kostky méně než ve stejném množství Coca-Coly.

Pomerančový džus

Z výživového pohledu je mnohem výhodnější pít denně vymačkanou šťávu z jednoho až dvou kusů čerstvého ovoce, které obvykle obsahuje více vitaminů, minerálů a vlákniny.

Pro srovnání: energie, kterou můžeme přijmout v džusech.
Džus slazený = cca 2 500 kJ 
Džus nepřislazovaný = cca 1 800 kJ
Nektar s nekalorickým sladidlem = cca 700 kJ

Red Bull

Energetické nápoje jsou vždy plné cukru. Pokud si přece jen chcete dát energetický nápoj, raději volte light variantu bez přidaného cukru.

Red Bull

Red Bull s obsahem 250 ml má 27 gramů cukru, což odpovídá necelým sedmi kostkám cukru. To je stejné, jako když vypijete to samé množství Coca-Coly.

Jogurty

Jogurty mají důležité místo v našem jídelníčku. Obsahují jogurtové kultury důležité pro střevní mikroflóru. I v jogurtech je obsaženo více druhů sacharidů. Jde–li o jogurt ovocný, obsahuje jistě i ovocný cukr  – fruktózu.  

Jogurty ale bývají často doslazovány cukrem řepným. “Při výběru jogurtů tedy porovnávejme i obsah přidaného cukru. Nejlépe je tedy vybírat light formy s nízkým obsahem tuku a bez přidaného cukru,” říká Jana Divoká z poradny Stop obezitě.

Jogurt

Například v kelímku jogurtu jahodové Activie jsou ukryty čtyři kostky cukru, což je ale méně než třeba v jahodovém jogurtu Florian, kde je ve stejném množství jogurtu ještě o půl kostky více.

Zmrzlina a shake

Zmrzliny bývají často považovány za vysoce kalorické, ale u některých druhů tomu až tak být nemusí. Je to do značné míry určeno i nadýchanou konzistencí zmrzliny a relativně vysokým obsahem vody.

Například zmrzlina Twister obsahuje třikrát méně kalorií než malý sáček želé bonbonů, tvoří tak jen čtyři procenta doporučené denní dávky energie; oblíbená tradiční zmrzlina Tvaroháček pouze šest procent. 

Čokoládový shake

Překvapit ale může takový čokoládový shake. Máte pocit, že si vlastně dáváte jen nápoj, ale množství cukru, které se v něm skrývá, je přímo děsivé. Jak uvádí server sugarstacks.com, ve středním shaku 400 ml je 111 gramů cukru, což je asi 28 kostek cukru.

Ovoce

Kvůli vitaminům, minerálům a vláknině bychom měli jíst několik porcí ovoce každý den. Jednu porci ovoce představuje například jeden zralý banán, půl hrníčku ovoce, jako jsou jahody, maliny nebo hroznové víno. Opatrně bychom ale měli jíst konzervované ovoce, obsahuje velké množství přidaného cukru.

Jahody

I přes výraznou sladkou chuť mají jahody jen minimální podíl cukru. Většinu obsahu totiž tvoří voda. Jahody o hmotnosti 147 gramů obsahují 7 gramů cukru, což jsou pouze necelé dvě kostky cukru.

Zelenina

Zelenina je nepostradatelnou součástí našeho jídelníčku. Denně by měl dospělý člověk sníst okolo 350 gramů zeleniny.

Kukuřice

“Vyjádření obsahu ‚cukrů‘ v zelenině pomocí kostek cukru není moc šťastné. I když jsou druhy s vyšším obsahem sacharidů (mrkev, kukuřice), musíme mít na paměti, že obsah dalších důležitých látek tento fakt zastiňuje,” upozorňuje Jana Divoká.

Jeden větší kukuřičný klas o hmotnosti 143 g má 5 gramů cukru, což je více než jedna kostka cukru.

Snickers a další čokoládové tyčinky

"Pokud nemůžete čokoládovým tyčinkám odolat, zkuste si je rozpůlit nebo rozdělit na tři části a sníst později či další den," radí dietoložka Divoká. Velká tyčinka Snickers má 54 gramů cukru, to se rovná téměř 14 kostkám cukru.

Snickers

Pamlsky lze nahradit tyčinkami například typu Gaureta, případně Nutriline, které mají pro tělo velmi výhodné složení základních živin, zejména zvýšené množství bílkovin.

Dochucovadla

S dochucovadly zacházejte opatrně. Skrývá se v nich velké množství cukru. Obrázek může vyvolat falešnou představu, že každý kečup má tak nízký obsah cukru. Opak je pravdou. Některé kečupy obsahují naopak větší množství cukru než třeba zmrzlina.

Kečup

Jedna porce kečupu - 17 gramů - obsahuje 4 gramy cukru, což odpovídá jedné kostce cukru. Výsledkem by ale nemělo být úzkostlivé vybírání kečupu v obchodě, ale spíše omezení jeho spotřeby.

Tip

Chcete-li si zlepšit svůj jídelníček, hlídat jeho složení a tak i množství zkonzumovaných sacharidů, máte možnost zdarma využít program “Snadně žij zdravě – Sebekoučink”. Více informací na www.stob.cz

Autoři:






Nejčtenější

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

Ellen DeGeneresová na People's Choice Awards (Los Angeles, 7. ledna 2015)
Měla jsem deprese a navštěvovala jsem terapeuta, přiznala DeGeneresová

Ellen DeGeneresová (59) patří mezi nejúspěšnější ženy Hollywoodu. Má vlastní televizní show, je šťastně zadaná a nebojí se mluvit o své sexuální orientaci....  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

ilustrační snímek
Tři přesvědčení, která získáme v dětství, a neseme je až do dospělosti

I když si to občas nechceme připouštět, naše dětství mělo nepochybně velký vliv na to, jací lidé se z nás později stali. Podle odborníků v dětství vznikají tři...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Srdce se náhle zastaví až 70 lidem ze sta tisíc. Do 10 minut je pozdě

Když náhlá zástava srdečního oběhu potká někoho s dobrou fyzickou kondicí, jeho okolí je zděšeno. Obecně se totiž má za to, že sportem si zdraví utužujeme, tak...  celý článek

čtení
Čtení knih přináší výhody. Budete lépe spát a zlepšíte si paměť

Trávit volný čas čtením zajímavé knihy je v dnešní přetechnizované době pro mnoho lidí přinejmenším neobvyklé. Existují však i zdravotní důvody, proč byste se...  celý článek

Alkohol (ilustrační foto)
Pět věcí, které způsobí rychlejší opilost. Dlouhý let i vyšší věk

Možná patříte mezi ty, co si myslí, že svou míru alkoholu velmi dobře znají a nestane se jim, že by se opili víc, než je vhodné. Ale jsou situace, kdy obvyklé...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Voděodolné líčení, které ustojí déšť, sport i vodní radovánky
Voděodolné líčení, které ustojí déšť, sport i vodní radovánky

Každá žena touží po tom ráno odejít z domu a večer se vracet se stejně dobře vypadajícím makeupem. Ať už vás během dne p... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.