Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nevěřte žízni, předcházejte jí!

  14:29aktualizováno  14:29
Myslíte si, že když nemáte žízeň, nepotřebujete pít? Omyl. Říká-li si tělo o vodu suchem v ústech a často i bolením hlavy, je na tom už zle. Stejně jako u požáru, i u žízně je lepší jí předcházet, než pak hasit. Krytí potřeby tekutin má být přiměřené práci, věku a prostředí člověka.

Je proto hloupost, zakazovat dětem pití malých dávek tekutin mezi jídlem. Máme-li žízeň, pak mírné napití podporuje vyměšování žaludečních šťáv i vyměšování slin, bez něhož nemůžeme ani s chutí pojíst, ani přijatou potravu v organizmu řádně zužitkovat.

Nejzdravějšímm nápojem je nezávadná pitná voda. Rozpouští přijaté živiny nebo jejich štěpné produkty po trávení, usnadňuje rozvod přijatých potravin v organismu a působí na vylučování zbytků strávené potravy z těla. Mimo vodu mají podobný účinek minerální stolní vody, sodovka, ovocné šťávy ředěné vodou nebo sodovkou, ovocné mošty, slabý čaj (šípkový, bylinkový apod.)

Pijeme-li studené nápoje, mají být v letních měsících jen o 10° chladnější než vzduch. V zásadě bychom neměli vůbec pít nápoje chladnější než 10°. Pijeme-li je však, máme je pít jen v malém množství, pokud možno se slámkou, a nikdy ne k zahnání žízně. Žízeň stejně nejlépe zažene voda nebo studený čaj.

Celkový obsah vody v těle u zdravého dospělého člověka je 50 - 60 % tělesné váhy. Obsah vody je ovlivněn věkem, pohlavím a obsahem tuku v těle, přičemž u žen je menší než u mužů. Za normálních okolností se z organizmu denně vyloučí 1,5 - 2 litry vody. Největší část ledvinami, dále plícemi, kůží a stolicí.

Nespoléhejte se tedy pouze na pocit žízně. Ten může být nedostatečný. Při každém dlouhodobém výkonu, zejména pokud je spojen s výrazným pocením, regulujte příjem tekutin vědomě. Nejdůležitější je prostá voda.

Nedostatkem tekutin dochází k dehydrataci. Důsledky nedostatku tekutin se zpočátku projevují poklesem fyzické i duševní výkonnosti, pak se zhoršuje činnost oběhu a ledvin. Z aktuální dehydratace se může vyvinout dehydratace chronická, která může vést k poškození zdraví.

Ve sportovní praxi jsou používány různé druhy nápojů. Jejich složení se liší podle výrobců. V zásadě je však lze dělit dle obsahu (minerály, vitaminy, cukry, aminokyseliny) na tři druhy:

1.  Nápoje hypotonické - řidší než krevní plazma. Rychle se vstřebávají. Podáváme je hlavně jako zdroj vody a některých minerálních látek v průběhu vytrvalostního výkonu v teplém prostředí. Čím větší teplo, tím méně koncentrovaný nápoj.

2.  Nápoje izotonické - mají stejnou hustotu jako krevní plazma. Po vypití neovlivňují výrazně rozdělení tekutin v těle. Lze je používat v chladnějším prostředí a při kratších výkonech. Při vytrvalostních činnostech je můžeme střídat s nápoji hypotonickými.

3.  Nápoje hypertonické - mají více osmotických částic než krevní plazma, a proto nasávají tekutinu do žaludku. Můžeme je podat před krátkým výkonem (cca 30 minut) nebo při velkých ztrátách minerálů, později po výkonu.

P O Z O R  ! ! !

V období posledních 60 minut před zahájením výkonu lze vypít 1/2 litru tekutiny. Ne však celé množství najednou.

Čím delší výkon a teplejší prostředí, tím dříve začněte s pitím nápojů. Během 60 minutového výkonu se doporučuje vypít asi 0,8 litru tekutin v několika porcích, s odstupem 5 - 20 minut. Jedna porce by neměla přesáhnout 0,2 litru. Znamená to postupné upíjení.

Autoři:






Nejčtenější

V manželství jsou lidé šťastnější a žijí déle, ukázal výzkum.
Příběh Ondřeje: Žena mě má za malé dítě, nemám chvíli klidu

Už se pomalu blížím důchodu a jak jsem se na něj vždycky těšil, tak si poslední dobou říkám, že snad budu pracovat, dokud nepadnu. Aspoň v té práci nemusím být...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

Přírodní oleje jsou báječným kosmetickým pomocníkem. Pokud víme, jak nám mohou...
Jak se vyznat v pleťových olejích? Kokosový na tělo, měsíčkový na tvář

Oleje patří do kosmetické výbavy stejně neodmyslitelně jako třeba pleťové krémy, sprchové gely nebo líčidla. Nejen, že skvěle pomáhají například s odličováním,...  celý článek

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Lékařka: Za nárůst očních vad může zírání do počítače a málo aktivit venku

Nejčastější oční vadou na světě je podle průzkumů krátkozrakost. Jen v Česku trápí zhruba pětinu populace. "Za nárůstem této oční vady stojí hlavně fakt, že...  celý článek

Ilustrační fotografie
Přejídání jako zabiják. Skrytě ničí i vaše játra

Znalec gastronomie Pavel Maurer radí: „Nejezte blbě!“ Lékaři by dodali: „A když už, tak se aspoň nepřejídejte.“ Obezita totiž ničí nejen klouby a srdce, ale...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Meditace umí zmírnit deprese, předcházet infarktu i posílit imunitu

Prastará technika pořád funguje a vědci objevují nové a nové důvody, proč nám vlastně meditace prospívá. Nejen že redukuje stres a zlepšuje náladu, prospívá...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná
11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná

Trocha řasenky, rtěnky, pudru a najednou si říkáte, že vypadáte i jako člověk. Tak toho zkuste někdy nanést trochu víc, ... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.