Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nepravidelné cvičení vede k ještě větší obezitě

  6:00aktualizováno  6:00
Pravidelný pohyb je pro mnohé lidi s nadváhou nepřekonatelný problém, který jim nejvíc brání v hubnutí. Američtí odborníci navíc přišli s varováním, že ke shození váhy je třeba cvičit celý rok bez přestávek. Jinak můžete naopak přibrat.
Lidé s nadváhou se stydí sportovat mezi ostatními. Nejlepší je proto začít s rychlejší chůzí.

Lidé s nadváhou se stydí sportovat mezi ostatními. Nejlepší je proto začít s rychlejší chůzí. | foto: Profimedia.cz

Čím více je kontinuální cvičební plán narušen, tím je výsledek horší. A naopak v některých případech může přerušované cvičení vést dokonce k přibývání na váze.

Během období, kdy pravidelný cvičební plán člověk naruší, jeho tělo začne ihned nabírat tukové zásoby. A ty se pak shazují ještě obtížněji než dříve.

"Cena, kterou člověk zaplatí za narušení cvičení, je vyšší, než se očekávalo," tvrdí expert Paul Williams z Národní laboratoře Lawrence Berkeleyho při University of California.

Výsledky pocházejí z Národní studie zdraví běžců, do níž bylo zahrnuto téměř pětadvacet tisíc sportujících mužů a žen.

"Neustále tloustneme, protože necvičíme dostatečně a důsledně. Skutečným řešením pro epidemii obezity je to, že naučíme lidi cvičit ještě před tím, než si sami začnou myslet, že to potřebují," prohlásil Paul Williams.

Podle něj nemá nepravidelné, nárazovité a nedůsledné cvičení v potírání obezity žádný význam.

Pohyb... Ale jaký?
Mnoha lidem se ale do fitness centra nebo bazénu nechce a mnozí tlouštíci se prostě sportovat stydí. Jak z toho ven?

Každý jen trochu intenzivnější pohyb se počítá. Začněte třeba  pořádně chodit venku, aspoň dvakrát týdně. Chůze patří mezi nejúčinnější druhy pohybu.

Ještě lépe samozřejmě zabírá běh, ale ten už se nehodí pro každého, a nejste-li v kondici, zatím se o něj nepokoušejte.

Lepší než běh je plavání. Hodí se pro každého. Procvičí celé tělo a zvyšuje kapacitu plic. Nezatěžuje klouby a riziko zranění je minimální.

Relaxace v bazénu - ilustrační foto

Až se budete rozhodovat, jakým sportem se budete zbavovat kil navíc, mějte na paměti tři věci:
1) není nutné cvičit každý den,
2) neplatí, že čím víc se při cvičení namáháte, tím lépe,
3) klidně pro začátek zapomeňte na složité cvičení, někdy skutečně fungují i úplně jednoduché věci.

Ideální je, dokážete-li zkombinovat cvičení, při němž se spalují tuky, s tím, s jehož pomocí si zpevníte postavu. To dokáže na míru sestavený trénink ve fitness-centru, který absolvujete několikrát týdně.

Ale rozhodně to není jediná cesta – klidně můžete několikrát za týden chodit dvě hodiny pěšky a posilovat doma, ale počítejte s tím, že přinutit se vyžaduje přece jen větší vůli, když vás žádný trenér nekontroluje.

Začněte chůzí
Dospělý člověk ujde v průměru denně 1 500 metrů, ale to je málo. Pokud to zvýšíte na deset tisíc kroků - asi sedm až osm kilometrů - zabere vám to asi sto minut denně.

Výhodou je, že chodit může téměř každý a nepotřebuje žádné speciální vybavení kromě dobrých bot.

Většina lidí potřebnou denní dávku nenachodí při běžných činnostech. Má-li se projevit kladný efekt chůze, je potřeba, aby to byl vytrvalostní pohyb - alespoň třicet až čtyřicet minut.

K tomu, aby tato aktivita měla smysl, je také dobré pohybovat se za určité tepové frekvence. Měli byste se trochu zadýchat, ale ne tolik, že byste se už při řeči zadrhávali. Ve vyšší frekvenci se totiž srdce příliš namáhá.

Ze začátku bude stačit, když začnete chodit do schodů, občas necháte auto v garáži nebo vystoupíte o pár stanic dřív a zbytek dojdete po svých. Na víkend si naplánujte výlet.

 Chůze, zdraví - ilustrační foto.

Plavání je výborné
Podobně jako chůzi můžete vyzkoušet i plavání. Obojí ale bude fungovat jen tehdy, pokud nasadíte ostré tempo a vydržíte v něm aspoň půl hodiny. Jedině pak se začnou spalovat i tuky.

U plavání je důležitý správný styl. Při bolestech za krkem a v bederní páteři není dobré plavat stylem prsa, a už vůbec ne stylem "paní radová", s hlavou vytaženou nad hladinu.

Jestliže chcete plavat zdravě, musíte plavat styl prsa správně. Začněte splýváním. Pohybujte dlaněmi od sebe do polohy rozpaženo a pokračujte obloukem k oblasti břicha, přes prsa a obličej, kde se dlaně zase dotknou.

Snažte se "opřít" o vodu, abyste se nadnesli a mohli se nadýchnout vzduchu. Nohy se k tělu přitahují ve chvíli, kdy ruce jsou rozpaženy a začínají se blížit k obličeji. Výdech provádějte do vody v době, kdy jdou paže do vzpažení.

Aby plavání přispělo k hubnutí, je třeba vydržet 40 minut - a to je náročné.

Na druhou stranu je třeba vyvrátit předsudek, že plavání podporuje ukládání tělesného tuku v podkoží, protože voda je studenější než tělo. To platí opravdu jen pro vrcholové a dálkové plavce, ne pro ty, kdo si jdou zaplavat dvakrát týdně.

Pokud nevydržíte plavat tak dlouho a přitom vám pohyb v bazénu vyhovuje, zkuste cvičení ve vodě. Pro velmi obézní lidi je to často jediný sport, který mohou provozovat.

Běh - (c) profimedia.cz/corbis

Běh je dobrý
Běhání je ideální sport pro všechny, kdo chtějí být nezávislí. Nepotřebujete k němu ani tělocvičnu, ani soupeře, a tak hodinu na pravidelný pohyb snáz dostanete do denního programu.

Výhodou je i to, že jestliže jste se 15 let nehýbali a ve sportovním oblečení si zpočátku budete připadat nepatřičně, běhat můžete skoro "tajně“. Nikdo neuvidí, jak se po půl kilometru chytáte za bok, sotva popadáte dech a marně hledáte lavičku.

Běhat můžete kdykoli a v podstatě kdekoli. Jediné, co potřebujte, je kvalitní obuv určená přímo na běhání.

Zpočátku budete mít dost práce s tím, abyste vůbec vydrželi běžet celou hodinu. A to je velice důležité, protože teprve po 40 minutách aktivity se začínají odbourávat tuky.

A to ještě jen za předpokladu, že běžíte ve správné tepové frekvenci. Jednoduše ji poznáte podle toho, že ještě můžete mluvit.

Ze začátku si proto nedávejte velké cíle. Možná vás překvapí, jak pomalu musíte běžet, abyste opravdu vydrželi celou hodinu. Ze začátku to pravděpodobně vůbec nezvládnete – pak je dobré zbytek trasy ujít svižným krokem a každý den postupně přidávat.

Neběhejte po asfaltu ani betonu, ale po měkkém povrchu. Ideální jsou lesní pěšiny. V trávě nebo písku byste se příliš bořili. Běhejte po rovině, běh do svahu příliš namáhá svaly a vazy na nohou.

Pokud máte nadváhu, raději se poraďte s lékařem. Platí totiž pravidlo: běhat by neměl ten, jehož váha je o 20 procent vyšší než jeho výška po odečtení 100 centimetrů. Takže člověk vysoký 170 centimetrů a vážící 90 kilogramů běhat nemá.

Příliš by zatěžoval krevní oběh, látkovou výměnu i klouby dolních končetin. Začít by však mohl třeba s rychlou chůzí, plaváním nebo jízdou na kole. Teprve až zhubne, může uvažovat o běhání.

Autoři:






Nejčtenější

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

Hubněte efektivně, pomocí správně zvoleného pohybu
Devět pravidel, které vám pomohou zhubnout jednou provždy

Vyzkoušeli jste už nespočet různých „zaručených“ metod, jak zhubnout, ale stále vás trápí kila navíc? Pak je nejspíš nejvyšší čas začít hubnout s rozumem a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Karolíny: Expřítel nevěří, že je konec. Pořád to na mě zkouší

S přítelem jsem vydržela dva roky a i to bylo až moc. Udělal si ze mě služku, pokladničku a hlídal mě na každém kroku. Pokoj od něj nemám ani po rozchodu,...  celý článek

Ilustrační snímek
Naše pocity se promítají na našem zdraví, říká psycholožka Janáčková

Veselá mysl - půl zdraví. Platí to ovšem i naopak. Splíny a smutek na nás působí také. Emoce prostě mají na náš organismus větší vliv, než jsme si ochotni...  celý článek

Gabrielle Unionová (Beverly Hills, 26. února 2017)
Devětkrát jsem potratila. Dítě pořád chci, říká herečka Unionová

Americká herečka Gabrielle Unionová (44) se s manželem Dwaynem Wadem (36) snaží delší dobu o potomka. Devětkrát podstoupila umělé oplodnění, ale pokaždé...  celý článek

Další z rubriky

Po zákroku se ranka nemusí ani šít.
Artroskopie se bát nemusíte. Co vás čeká?

Dobře si prohlédnout celé koleno zevnitř, aniž by bylo potřeba jej chirurgicky otevřít, umožňuje artroskopie. Poskytuje přímý pohled na celý kloubní povrch,...  celý článek

alkohol, pálenka
Alkohol na rovnoprávnost nehraje, ženám ničí zdraví rychleji než mužům

Muži se pod jeho vlivem chovají agresivněji a víc riskují, ženám zase hrozí větší poškození jater nebo rakovina prsu. Víte, jak se liší účinky alkoholu u žen a...  celý článek

čtení
Čtení knih přináší výhody. Budete lépe spát a zlepšíte si paměť

Trávit volný čas čtením zajímavé knihy je v dnešní přetechnizované době pro mnoho lidí přinejmenším neobvyklé. Existují však i zdravotní důvody, proč byste se...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Nestíháte? Tyhle účesy zvládnete za 5 minut
Nestíháte? Tyhle účesy zvládnete za 5 minut

Nestíháte rande, pracovní schůzku nebo hodit děti do školy? Máme pro vás tipy na účesy, které budete mít hotové do 5 min... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.