Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nehubnete? Možná děláte chyby při cvičení

  4:00aktualizováno  4:00
Cvičíte a nehubnete. Jen vás z toho bolí záda či klouby. Anebo prostě cítíte, že by pohyb mohl být efektivnější. Možná opakujete jedny z nejčastějších chyb. Jejich odstraněním zhubnete efektivněji a příjemněji. Zbavte se špatných návyků jako Markéta, Helena a Petra, které s námi už od září hubnou pod dohledem odborníků.
Špatným posilováním břicha si můžete způsobit bolesti zad (ilustrační snímek)

Špatným posilováním břicha si můžete způsobit bolesti zad (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Chyba 1: Cvičíte každý den

Určitě vždy neplatí, že více je lépe. Organismus potřebuje čas na odpočinek, regeneraci, proto není vhodné cvičit každý den. Jinak na vás místo vytoužené štíhlé postavy čeká spíše únava a demotivace. Pokud se cítíte unaveně, je to varování, že byste měla zvolnit.

Hubněte o wellness pobyt

1. Založte si na OnaDnes.cz vlastní blog a do prvního příspěvku vložte svou aktuální fotografii celé postavy. Zapisujte do poloviny prosince, jak hubnete s námi, popisujte, v čem je váš problém, co vás naopak baví a jak vám jdou kila dolů.

2. Další možností, jak se zúčastnit soutěže, je poslat příběh i s fotografiemi před hubnutím a po něm na e-mail: zdravi@idnes.cz

3. Na závěr našeho seriálu Hubneme pro zdraví vybereme jednu z vás, která byla nejaktivnější a zároveň jí hubnutí nejvíce prospělo. Ta od Institutu kompliment získá víkendový wellness pobyt pro dvě osoby v luxusním wellness & spa hotelu Augustiniánský dům v Luhačovicích.

4. Kdybyste si na blogu nevěděly s něčím rady, napište nám blogona@idnes.cz.

"Je pravděpodobné, že vaše tělo vysílá signály a únavou upozorňuje, že cvičíte nadmíru a chybí vám oddych a regenerace. Počet tréninků snižte na dva až tři týdně," doporučuje Kristýna Galová z brněnského Institutu kompliment, kde od září zdravě hubnou naše čtenářky.

Jedna z nich, Petra, se nám svěřila: "Říkala jsem si, že když budu doma denně cvičit, udělám pro sebe nejvíc. Odbornice mi ale vysvětlily, že je lepší cvičit třeba obden nebo dvakrát týdně."
 
Ke cvičení patří neodmyslitelně oddych a regenerace. Při nadměrném cvičení, zejména u začátečníků, dochází k přetížení organismu. Následkem může být svalová ztuhlost, bolest nebo svalová horečka a únava. A dobrý výkon mohou podat jen dostatečně zregenerované svaly.

Chyba 2: Vybrala jste si nevhodný pohyb

Možná kila nejdou dolů tak rychle, jak byste si představovala, protože jste si nevybrala ten správný pohyb. "Za dva měsíce spolupráce s Institutem kompliment jsem pochopila, jak důležité je zvolit správný druh pohybu. Dřív, v dobách výčitek svědomí, jsem měla sportovní záchvaty a například třikrát týdně intenzivně chodila na zumbu, což ovšem nevedlo k hubnutí, ale k únavě a bolestivé zátěži kolen," říká Helena. 

Odbornice jí vysvětlily, že zumba pro ni není úplně ideálním sportem - jednak kvůli přetěžování kloubů a páteře, jednak kvůli tomu, že od tohoto typu sportu lze očekávat spíše zvýšení kondice než výrazné hubnutí. 

Je totiž pro ženy s nižší trénovaností příliš intenzivní, stejně jako například squash nebo tenis. "Při cvičení o vysoké intenzitě tělo spaluje převážně cukry. Vysoké zatížení přispívá zejména ke zlepšení kondice, ale pokud je vaším cílem hubnutí, rozhodněte se raději pro cílené aerobní cvičení," říká Kristýna Galová. 

Tuky tělo spaluje nejlépe při aerobním zatížení, tedy 60 - 70 % maximální tepové frekvence. Pro netrénované cvičence s nadváhou platí orientační výpočet: aby vaše tělo při cvičení bralo energii přednostně z tuků, vaše tepová frekvence by měla být navýšena asi o 30 až 40 tepů za minutu oproti klidové tepové frekvenci.

"Nyní cvičím v komplimentu dvakrát týdně a výsledky jsou vidět jak v kilogramech a centimetrech, tak ve zlepšení kondice," uzavírá Helena.

Chyba 3: Způsobujete si bolest zad špatným posilování břicha

Mnoho lidí špatně cvičí břišní svaly. Nesprávná poloha nebo špatný výběr cviků pak způsobuje bolest bederní páteře. "Při cvičení břišních svalů v poloze na zádech má být bederní páteř přitlačená k podložce po celou dobu cvičení. Správné polohy dosáhnete tak, že pánev podsadíte, zatáhnete břišní svaly a bederní páteř přitlačíte k podložce," vysvětluje Kristýna Galová.

Na začátku posilování si zvolte jednodušší cvičení s vhodnou polohou nohou. Nohy pokrčte v kolenech, chodidla opřete o podložku, nebo kotník jedné nohy přeložte přes koleno druhé nohy. Při cvičení břišního svalstva si můžete nohy položit na židli nebo fit balón.

Náročné cvičení jako leh-sed nebo zdvihy natažených nohou patří do tréninkového plánu zdatnějších cvičenců, pro začátečníky nejsou vhodné.

Chyba 4: Špatně dýcháte

Správné dýchání zajistí efektivní práci svalů, pomůže podat lepší výkon a cvičení usnadní. Když budete zadržovat dech nebo dýchat nepravidelně, můžete to vést dokonce i k úrazům nebo poruchám posturálních svalů, které zodpovídají za udržování poloh těla, proto je správné dýchání při cvičení velmi důležité.

Dýchejte plynule, pravidelně a rytmicky s pohybem. Nádech nosem a také výdech ústy má být hluboký.

"Při posilovacích cvičeních se nadechněte tehdy, když jsou posilovány svaly nejméně zatížené, a vydechněte ve fázi největšího zatížení posilovaných svalů. Při nácviku správného dýchání dýchejte nahlas, načasování nádechu a výdechu tak budete mít pod lepší kontrolou," říká Kristýna Galová z brněnského Institutu kompliment.







Nejčtenější

ilustrační snímek
Tři přesvědčení, která získáme v dětství, a neseme je až do dospělosti

I když si to občas nechceme připouštět, naše dětství mělo nepochybně velký vliv na to, jací lidé se z nás později stali. Podle odborníků v dětství vznikají tři...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Vínová rtěnka na přehlídce Marca De Vincenza.
Tmavá rtěnka je i pro vás. Zkuste extra lesk i sametově matný vzhled

Rtěnky v tmavých odstínech byly ještě nedávno na přehlídkách i v obchodech spíš výjimka, natož abychom je běžně potkávali na ulici. Během pár let se z nich...  celý článek

Ilustrační snímek
Naše pocity se promítají na našem zdraví, říká psycholožka Janáčková

Veselá mysl - půl zdraví. Platí to ovšem i naopak. Splíny a smutek na nás působí také. Emoce prostě mají na náš organismus větší vliv, než jsme si ochotni...  celý článek

Muži tanga milují, ženy jim příliš nefandí. Důvodem je to, že nejsou úplně...
Tanga přestala být sexy. Ženy dávají přednost rafinovanějším střihům

Už žádný diskomfort a „ypsilon“ vykukující zpod lemu džín. Místo toho pohodlí a elegance. Šňůrková tanga nahradily střihy, jenž zadek alespoň trochu zahalují....  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Jak se udržet fit? Ideální cvičení a jídlo pro každý věk

Tělo ženy v padesáti potřebuje jinou zátěž a jídelníček než ve třiceti. Co vám dřív dělalo dobře, může po deseti letech škodit. Jak tedy zůstat fit ve 30, 40,...  celý článek

(Ilustrační foto)
Máte na to chuť? Dejte si to. Blogerka vyvrací mýty o jídle

Oříšky jsou zdravé a čokoláda nezdravá. Zeleninové chipsy jsou dobrá volba, po bramborových přiberete. Nebo ne? Britská fitness blogerka Lucy Mountainová na...  celý článek

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná
11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná

Trocha řasenky, rtěnky, pudru a najednou si říkáte, že vypadáte i jako člověk. Tak toho zkuste někdy nanést trochu víc, ... celý článek

Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?
Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?

Sehnat práci s dítětem se dá, jen se na to musí správně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.