Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Mysl ovlivňuje náš jídelníček. Naučte se principy všímavého jedení

aktualizováno 
Možná vás to nikdy nenapadlo, ale i při hubnutí je potřeba pracovat hlavně s myslí a emocemi. Bohužel mnoho lidí zatím nepochopilo, že právě při shazování přebytečných kil je často důležitější hlava než žaludek. Odborníci proto radí, abyste vrátili jídlo tam, kam patří - k uspokojení fyziologických potřeb a nikoli k řešení problémů.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Asi jste to také zažili, hltáte a jíte jako o závod, místo toho abyste si jídlo užili. Nebo nedokážete jíst, aniž byste si jídlo nespojovali s nějakou činností. A tak například při napínavém filmu jste na konci překvapeni, že už je přichystaný pokrm ve vašem žaludku, protože jste měli přepnuto v mysli jen na film.

„Je prokázáno, že v polovině času lidé myslí na něco jiného, než co dělají. Dále je zjištěno, že pokud myslíme na něco jiného, než děláme, jsme méně šťastni, než kdybychom mysleli na to, co děláme. Pokud tedy jíme čokoládu a naše mysl bloumá jinde, neužijeme si ji,“ říká Iva Málková ze společnosti STOB, která pomáhá lidem s nadváhou.

Prvním krokem k nápravě je uvědomit si, že nadváha se udržuje většinou jako důsledek emočního hladu, přičemž emoce vycházejí z myšlenek. „Když pak přestanete být zajatci a oběťmi myšlenek a stanete se jejich pánem - jakýmsi pozorovatelem, získáte vládu nad emocemi, zlozvyky a celým životem. To vám pak může pomoci i v boji s nadváhou,“ vysvětluje doktorka Málková.

Vyzkoušejte jednoduché principy, které Iva Málková radí i svým klientům, a získejte opět správný vztah k jídlu:

1.Jenom vy víte, co potřebuje vaše mysl a tělo

Nikdo vám neřekne, jak moc jste teď hladový, nebo kdy se cítíte nasycení. Vaši přátelé nevědí, kolik jídla potřebujete sníst, abyste se cítili plní. Odborník vám může dát odhad, ale stejně to budete vždycky nejlépe vědět vy.

2.Emoce používejte k tomu, abyste se informovali, ne trestali

Radši než si pořád říkat, co byste měli a neměli, zkuste pozorovat, co vám vaše myšlenky a emoce říkají. Možná jste právě smutní a potřebujete nějak utěšit, a proto máte chuť si dát brambůrky nebo čokoládu.

Když to zjistíte, můžete se rozhodnout, jestli to je to nejlepší řešení, nebo není. Poté můžete zvolit alternativní řešení – jako třeba jít se na pár minut projít, nebo si s někým promluvit.

3.Neexistují zakázaná jídla

Ano, některá jídla jsou nutričně bohatší než jiná, ale neexistují jídla, která byste nesměli jíst (ledaže máte zdravotní omezení). V rámci vyvážené stravy malý kousek vašeho oblíbeného jídla nic nezkazí. Opravdu si můžete dopřávat vše bez pocitu viny.

Nejsou tu dobrá a špatná jídla, ale spíš různé stupně nutriční hodnoty jídla a spokojenosti z jídla.

4.Vaše vnitřní a vnější moudrost pracují dohromady

Praktická cvičení k všímavosti můžete vyzkoušet v on-line kurzech Hubnutí na míru se STOBem a nebo se přihlásit do kurzu.

Obě moudrosti se spojují a vystupují z všímavého životního stylu. Tím, že si budete uvědomovat vnitřní spouštěče (myšlenky, emoce) a vnější spouštěče (například vůně jídla), které vás provokují k jídlu, vytvoříte prostor, ve kterém se budete moct informovaně rozhodovat.

Někdy se rozhodnete jíst jen trochu a někdy víc. Volba se bude lišit chvíli od chvíle a situaci od situace. Všímavost ale bude vždycky vaším průvodcem.

5.Vždy budete mít nějaký vztah k jídlu

Jídlo tu bude vždycky a vy budete jíst až do konce svého života. Je na vás, jestli bude váš vztah k jídlu negativní, nebo pozitivní. Závisí to na tom, s jakým nastavením mysli půjdete do každého sousta.

6.V každém soustu je radost

Možná často jíte při sledování televize, čtení e-mailů nebo za pochodu, tím se ale ochuzujete o spoustu vjemů z jídla. Kdy jste naposledy jedli jen tak bez ničeho dalšího? Jen vy a jídlo. Každé sousto je pak zážitek plný radosti.

Pokud budete procvičovat všímavost, budete nacházet nové způsoby, jak si víc užít jídlo a přitom ho jíst méně. Jako zdravé tělo vyžaduje cvičení, zdravá mysl si žádá totéž.

Díky 150 minutám aktivního pohybu nebo 50 tisícům ušlých kroků za týden se vám zlepší kondice a díky 10 minutám cvičení všímavosti denně se vám zlepší mysl. Pokud se vám podaří mít mysl pod kontrolou, ovlivní to vaše zdraví, kila navíc a celkové štěstí.

Autor:




Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Barevné pásky, které nám pomáhají. Jak funguje tejpování?

Kinesiotaping frčí. Pásky, které se dají jednoduše přilepit na kůži, přinášejí úlevu při mnoha diagnózách, zejména při bolestech pohybového aparátu. Přestože...  celý článek

Eva Mendesová (19. září 2013)
Kdykoli pracuji, mám výčitky jako matka, přiznala Eva Mendesová

Herečka Eva Mendesová (43) tvrdí, že ji jako pracující matku sžírají pocity viny. Hollywoodská hvězda s tím prý vůbec nepočítala, když poprvé otěhotněla....  celý článek

Kristýna toho má v náhradní rodině s pěti dětmi brzy dost.
Nevěru jsem mu odpustila, ale nezapomenu, řekla Kristýna ve Výměně

Terezu s Pavlem spojuje podobný osud. Pořídili si děti, ale partneři je opustili. Pavel zůstal sám se třemi dětmi, Tereza se dvěma, a tak se dali dohromady...  celý článek

Sýr pečený v troubě
Soumrak smažáku. Rychlé a skvělé večeře pro milovníky sýra

Zapomeňte na smažený sýr, stálici jídelních lístků českých pohostinství i rodinných jídelníčků od Aše až po Jablunkov. Tyhle báječné sýrové dobroty se nesmaží...  celý článek

Ilustrační fotografie
Osm přirozených způsobů, jak snížit krevní tlak

Vysoký krevní tlak nebolí, ani není doprovázen jasnými příznaky. Obvykle se na tento problém přijde až při běžné lékařské prohlídce. Ovšem i závažná hypertenze...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Tělocvik děti nezachrání. Většina se už obezity nezbaví, varuje Havlíček

Nenechte se zmást. Pár hodin školního tělocviku a jednou týdně pohybový kroužek pro zdravý vývoj dětí rozhodně nestačí. Experti doporučují tři typy aktivit,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pít se musí umět. I v případě vody

Zajistit, aby tělo mělo dostatek tekutin i v létě, není tak snadné, jak se může zdát. Pravidlo, že stačí vypít dva nebo tři litry a máte vystaráno, neplatí...  celý článek

(Ilustrační foto)
Jezte podle hodinek. Biorytmy můžou ovlivnit hubnutí i trávení

Náš denní rytmus a rozvržení jídel můžou být důležitější než počet kalorií, které přijmeme. Promítnou se do metabolismu, tělesné váhy i složení krve. Co...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Oční linky krok za krokem: Kočičí oči i pro věčné začátečnice
Oční linky krok za krokem: Kočičí oči i pro věčné začátečnice

Stačí jeden tah, abyste zvýraznily oči a vytvořily uhrančivý sexy pohled. Přesto se očním linkám mnoho žen vyhýbá. Poku... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.