Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mileniálové a módní trendy? Chtějí hlavně originalitu a luxusní doplňky

  0:08
Pro mileniály móda znamená hodně. Je to nejen věc pohodlí a vkusu, ale také postojů a sociálního statusu. Platí, že to, co mají na sobě, je dokonale charakterizuje. Proto si dávají záležet na tom, co a kde si pořizují. A tak není divu, že je módní průmysl bere velmi vážně. Jsou totiž jeho tahouny.
Mileniálové tak možné nevypadají, ale disponují obrovskou kupní silou. Na...

Mileniálové tak možné nevypadají, ale disponují obrovskou kupní silou. Na rozdíl od předešlých generací své nákupy více promýšlejí. | foto: Profimedia.cz

O generaci mileniálů, tedy lidí vyrůstajících na přelomu století, se hodně mluví. Především v souvislosti s jiný přístupem k životu a práci, než jaký mají jejich rodiče či prarodiče. Chtějí hodně cestovat, bavit se a především dělat práci, která je baví a naplňuje, peníze pro ně nejsou až tak důležité. Jsou odvážnější, dravější, sebevědomější a prim pro ně hraje nezávislost. Velkou pozornost věnují především digitálním technologiím, gastronomickým trendům a módě. To, co si oblékají, je pro ně velmi důležité.

Skrze módu vyjadřují mileniálové sebe a své postoje, a vytváří si tak své místo ve společnosti. Tím, co si oblékají, ukazují, kdo vlastně jsou. Zároveň ale touží, aby jim jejich vyjádření a názory přátelé pochválili, a proto si své fotografie umisťují na sociální sítě a očekávají lajky.

Co tedy zaujme mileniály? „Cokoliv, co je společenské, interaktivní a osobní. Tedy, co frčí na sociálních sítích, vysílá nějaké poselství, která se dá sdílet, a zároveň zohledňuje osobnost svého nositele. Je to o mé značce a mém směřování,“ říká Jeff Fromm, marketingový odborník, který se specializuje na mileniály.

Bez drahé kabelky to nepůjde

A dodává, že je třeba si uvědomit, že mileniálové jsou majoritními konzumenty módy a trh s módou se jim přizpůsobuje. Podle analytické společnosti Mainfirst Financial Institution má například značka Gucci více než polovinu zákazníků právě těch, které se dají jako mileniálové označit. Je to o 40 % více, než tomu bylo před dvěma roky. Nejlépe je to vidět na odbytu doplňků. Jen za první polovinu loňského roku stoupl prodej ikonických kabelek značky o neuvěřitelných 595 %.

Jeden z nejprodávanějších doplňků loňského roku, kabelka od značky Gucci.
Na luxus si mileniálové rádi vystojí i frontu. Milánská prodejna značky Gucci...

A podobně jsou na tom i ostatní globální módní domy jako Louis Vuitton, Saint Laurent, Valentino či Dolce & Gabbana. Kromě kabelek prý prestižní domy prodávají skvěle i šátky či klobouky a další doplňky. Dají se skvěle kombinovat s oblečením z řetězců s levnou módou a jsou spolehlivou cestou, jak čarovat s outfitem. Prodejny s tzv. rychlou módou navíc kopírují kolekce z přehlídkových mol, takže je úplně zbytečné utrácet vysoké částky za luxusní oblečení, když podobnou věc lze koupit sice se zpožděním, ale za pár korun.  

Luxus, udržitelnost a originalita

Pokud tedy jde o investice do módy, postupují mileniálové opatrně. Pečlivě si na internetu hledají výhody i nevýhody daného výrobku a především nejlepší cenu. Rozhodně nechtějí mít uniformní outfit. V českém prostředí proto stále častěji vyhledávají tvorbu lokálních návrhářů, kteří své výrobky prodávají za zlomek ceny luxusního zboží. Mladá generace si uvědomuje, že tím nejen podporuje lokální produkci, ale snáze si ověří původ svého oblečení.

Design může mít i sociální rozměr. Projekt Metráž spojuje originální doplňky s...

Z toho plyne další zajímavá věc. Mileniálové si potrpí i na etický rozměr svého šatníku a snaží se o udržitelnost. Chtějí si být jistí, že planetě svými nákupy škodí co nejméně. Proto také milují výrobky, které jsou šetrné k životnímu prostředí, a byly zhotoveny v nezávadném pracovním prostředí, které nezneužívá lidskou práci. Vedle značek a obchodů s udržitelnou módou si oblibu získávají i sociální projekty. Například Metráž, což je pracovní dílna, kde designové doplňky a šaty šijí ženy v tíživé sociální situaci, takže zákazníci jejich koupí vlastně přispívají na dobrou věc.

Do sekáče a zpátky k šicímu stroji

„Tato generace upřednostňuje aktuální trendy vracející se k 90. letům, stejně tak jako pohodlí, funkčnost nebo ekologickou udržitelnost. Mileniálové se často rozhodují mezi zdrojem ze second handu nebo designérskou značkou,“ popisuje Antonín Soukup, jeden z návrhářů značky LAFORMELA.

Naráží tak na skutečnosti, že mladá generace si vedle nových věcí s chutí pořizuje i oblečení, které už bylo nošené. Ať už je to z obchodu, od kamarádů, nebo rodinný poklad ze dna staré skříně. Populární jsou i o jednodenní bleší trhy či bazary, kde se dá zboží nejen kupovat, ale i prodávat. A tak není problém dávat nošené věci znovu do oběhu, nebo je věnovat charitě. Narůstající zájem je i o nejrůznější workshopy šití. Málokdo dnes vyhodí tričko kvůli jedné díře, raději si na její místo dá výšivku či si ho z něho vyrobí jinou věc, která se dá nosit.

Mladá návrhářka Lenka Vacková se specializuje na tvorbu oblečení z textilního...
Upcyklace je jeden z trendů mladé generace. Značka Jakobi ve svém showroomu na...
Mladá návrhářka Lenka Vacková se specializuje na tvorbu oblečení z textilního...

Zkrátka mladá generace více přemýšlí i o obsahu svých šatníků. Zásluhu na tom jistě má i populární metoda KonMari a vzrůstající obliba minimalismu a pomalé módy. Trendy je mít šatník, který nepřetéká zbytečnými věcmi.

Mileniálové také hodně času tráví na sociálních sítích, kde pečlivě sledují trendy. Rádi také nakupují v on-line obchodech. „Je to generace, která je v on-line prostředí doma, a proto trendy sleduje a inspiruje i nás. To se reflektovalo i v několika předchozích kolekcích, kdy naše tvorba přesahovala až ke streetwearu a hodně městskému stylu avšak s inspirací z outdooru a sportu,“ potvrzuje Antonín Soukup.

Já a má značka

Jeho značka je přesným odrazem toho, co mají mileniálové rádi. Pohodlné věci, kreativní práci se střihem a hru s barvami a vzory. A také výrazná loga či jiné prvky. Podobně charakterizují generaci dvacátníků a třicátníků i značky Wolfgang, ODIVI, Jakobi, Leeda, Chatty, Appart Label, Soolista nebo návrháři Zdeňka Imreczeová, Jakub Polanka, Petra Ptáčková či Lukáš Krnáč.  Oversized mikiny, variabilní šaty, upnuté kalhoty, stejně jako dívčí sukně či košilové šaty. Hlavní je poselství vlastního stylu a autenticita, které kousky od designérů přinášejí. 

Potisky jsou pro mileniály zásadní. Často právě skrz ně vyjadřují své postoje....
Jedny šaty na sto způsobů. To mileniálové milují. Stejně jako barevné čepice a...
Kombinace zdánlivě nekombinovatelného mladá generace zbožňuje. Sukně s mikinou...

To je velmi dobře vidět na kolekci triček Manifesto od návrhářek Josefiny Bakošové a Ester Geislerové, která cituje věty, které si mezi sebou partneři říkají. Na jejím základě vznikla dokonce i komunita na sociálních sítích. Protože bez sdílení se zkrátka mileniálové neobejdou.

Autor:
  • Nejčtenější

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

20. dubna 2024

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

25. dubna 2024

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

25. dubna 2024  8:18

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit....

Sexy, průhledné i s rozparkem. Šaty pomsty zvedají slavným ženám sebevědomí

24. dubna 2024

Co udělá žena, když se jí nedaří nebo ji zradí muž? Změní účes nebo si pořídí nové šaty. Róby,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mladá maminka se proměnila k nepoznání, vsadila na jiný životní styl

24. dubna 2024

Devětadvacetiletá Indya Agosová z Texasu vážila sto sedmnáct kilo, když se rozhodla pro životní...

Cukrovka se dá zcela vyléčit. Dietou a pohybem, říká profesor Haluzík

27. dubna 2024

Premium Cukrovkou trpí stále mladší lidé a je jich čím dál víc, varuje diabetolog Martin Haluzík a radí,...

OBRAZEM: Osobnosti, které trpí bipolární poruchou

27. dubna 2024

Už dávno není tabu veřejně hovořit o psychických problémech. Své o tom ví i známé osobnosti, které...

Zbavte se starých jizev. Může pomoci masáž i laser

27. dubna 2024

Máte na těle nějaké jizvy, třeba ještě z dětství? Pokud vám vadí, můžete si je nechat odstranit....

Mladí se dnes příliš zaměřují na vnitřní prožitky, je to nezdravé, míní socioložka

26. dubna 2024

Premium „Žijeme v době, kdy se extrémně zaměřujeme na své emoce a prožitky. Historicky je to velmi...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...