Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Přestaňte řešit stresy jídlem. Šest rad, jak zlozvyk změnit

  4:22aktualizováno  4:22
Pokud se nám nedaří zhubnout přebytečná kila a přitom jíme zdravě, pravidelně a přiměřeně se hýbeme, nemusí za neúspěchem stát co, jak a kdy jíme. Na vině jsou pravděpodobně naše myšlenky a emoce.
Nejčastějí chybujeme tzv. černobílým myšlením buď-anebo, říká odbornice.

Nejčastějí chybujeme tzv. černobílým myšlením buď-anebo, říká odbornice. | foto: Profimedia.cz

Myšlenky mohou ovlivnit naše emoce, a ty zase mění naše chování. Pokud tedy zvládnete sféru myšlení, znamená to, že se vám podaří zeslabit sílu škodlivých myšlenek a jste na nejlepší cestě si váhové úbytky udržet.

Jezte zdravě a v klidu

Nechte si poradit od výživových specialistů, sestaví vám jídelníček na míru, případně vám pravidelný přísun kvalitní stravy zajistí vyzkoušená krabičková dieta.

V první řadě si vytkněte reálný cíl, protože pokud je nedosažitelný, vrací vás jeho zákonité nesplnění zpátky k původním nevhodným návykům, radí psycholožka a zakladatelka Stob obezitě Iva Málková.

Nejčastěji podle ní chybujeme tzv. černobílým myšlením buď-anebo. „Nemusíte být stoprocentně dokonalí, i dílčí úspěch je krůčkem k dosažení celkového cíle. Nedívejte se na sebe jako na tlusté, jídlo nerozlišujte jen na dietní a nedietní (dovolené či zakázané) či dobré a špatné. Počítejte s tím, že chybování je v lidském životě nevyhnutelné,“ píše ve své knize Obezita, malými krůčky k velké změně a dodává, že hubnutí by vám nemělo odčerpávat životní energii, kterou můžete uplatnit daleko účelněji.

„Vypusťte ze svého slovníku slova „vždy“ a „nikdy“, protože takové uvažovaní nedává prostor pro chyby. Přitom nikdo nemůže být dokonalý,“ podotýká psycholožka s tím, že uvažovat bychom měli o svých úspěších, nikoliv o nedostatcích a naučit se mít se rádi pro sami sebe, nikoliv pro naše úspěchy.

„Kdykoliv se přistihnete, že myslíte na něco, co nepodporuje váš nový způsob života, snažte se přeorientovat myšlenky a najít jinou cestu, abyste došli ke svému cíli, a pokud vybočíte ze svých plánů, neberte to jako selhání, ale jako příležitost naučit se příště situaci řešit lépe, neopakujte stále tytéž chyby.“

Hlavním viníkem poctivé, ale marné, snahy shodit kila, mohou být také v první řadě vaše emoce. Silné emoce vyvolávají tělesné změny: zrychlí se srdeční tep, napnou se svaly, ale vy nikam nevyběhnete, nebojujete o život. Energii, nahromaděné napětí, je třeba uvolnit, jinak hrozí psychosomatické onemocnění. „Pokud si v také situaci vezmete například sladkost, napětí opravdu poklesne. Zvolili jste nevhodné řešení, ale dostavila se odměna, vám se dočasně ulevilo. Jenže taková reakce se zautomatizuje a pokaždé, když vás někdo nebo něco rozčílí, sáhnete po jídle.“

„Naučili jsme se to už v dětství, když jsme jako miminka zaplakali, protože nám třeba chyběla maminka a ona nám místo náruče dala třeba piškot. Nemusejí to být ale jen negativní emoční stavy, i chvíle klidu a pohody mnohdy lákají ke konzumaci jídla pro umocnění příjemného prožitku,“ dodává Málková.

Pokud řešíte jídlem běžné denní stresové situace, nejčastěji asi tím, že sáhnete po sladkém, zkuste se řídit některými z šesti následujících rad.

1.Odstraňte sladkosti

Zkraje odstraňte ze svého dosahu sladkosti či jiné potraviny, jimiž stres řešíte.

2.Seznam příjemných činností

Napište si předem seznam jiných příjemných činností, které mě těší (napustím si vanu, zavolám kamarádce, koupím si něco na sebe, půjdu ven se psem....).

3.Břišní dýchání

Jste-li ve stresu, můžete využít některou z relaxačních technik, nejjednodušší je řízené břišní dýchání (nádech zprvu do břicha, teprve pak rozšíříme na hrudník), které pomáhá snížit psychické napětí. Mezi koncem každého nádechu a výdechu uděláme asi 5-7 vteřinovou pauzu.

4.Pozorujte své negativní emoce

Můžete zkusit své negativní myšlenky a emoce pozorovat, aniž byste hodnotili jejich pravdivost nebo důležitost a aniž byste se jim snažili vyhnout nebo je změnit. Jejich síla by měla postupně slábnout, protože k nim změníte postoj.

5.V rozrušení nejím navíc

Pomoct může také pravidlo, že ve stavu nejvyššího rozrušení nejím „jídlo navíc“, případně až po poklesu napětí, to bude zákonitě totiž klesat i bez jídla a je možné, že pak už na jídlo nepomyslíte.

6.Jezte méně kalorické potraviny

Jestliže se vám zpočátku nebude dařit řešit stresy bez jídla, vybírejte si alespoň potraviny méně kalorické s vysokým obsahem vlákniny, které nebudete moci konzumovat naráz, a jezte je opravdu pomalu.

Autor:






Nejčtenější

Gabrielle Unionová (Beverly Hills, 26. února 2017)
Devětkrát jsem potratila. Dítě pořád chci, říká herečka Unionová

Americká herečka Gabrielle Unionová (44) se s manželem Dwaynem Wadem (36) snaží delší dobu o potomka. Devětkrát podstoupila umělé oplodnění, ale pokaždé...  celý článek

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

Muži tanga milují, ženy jim příliš nefandí. Důvodem je to, že nejsou úplně...
Tanga přestala být sexy. Ženy dávají přednost rafinovanějším střihům

Už žádný diskomfort a „ypsilon“ vykukující zpod lemu džín. Místo toho pohodlí a elegance. Šňůrková tanga nahradily střihy, jenž zadek alespoň trochu zahalují....  celý článek

Ilustrační snímek
Naše pocity se promítají na našem zdraví, říká psycholožka Janáčková

Veselá mysl - půl zdraví. Platí to ovšem i naopak. Splíny a smutek na nás působí také. Emoce prostě mají na náš organismus větší vliv, než jsme si ochotni...  celý článek

Christina Applegateová (Los Angeles, 27. července 2015)
Preventivně jsem si nechala odstranit vaječníky, přiznala Applegateová

Před devíti lety Christině Applegateové (45) diagnostikovali rakovinu prsu a herečka podstoupila oboustrannou mastektomii. Nyní prozradila, že nedávno si...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

(Ilustrační foto)
Jezte podle hodinek. Biorytmy můžou ovlivnit hubnutí i trávení

Náš denní rytmus a rozvržení jídel můžou být důležitější než počet kalorií, které přijmeme. Promítnou se do metabolismu, tělesné váhy i složení krve. Co...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy
5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy

Vlasy vám zdobí čerstvé ombré, jenže co dál? Na hlavě máte teď hned dvě barvy s rozdílnými nároky a obě se hlasitě dožad... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.