Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kuřáci, pivaři a masožrouti po padesátce umírají rychleji než jejich vrstevníci

  0:39aktualizováno  0:39
Zatímco do 50 let věku je mužů i žen stejně, po padesátce začínají mít ženy převahu. I proto, že se více starají o své zdraví. Muži se mohou zachránit, když budou jíst zdravěji nebo alespoň chodit na prohlídky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Hladina mužského pohlavního hormonu testosteronu začíná pomalu klesat už po třicítce, ale až když muž dosáhne padesátého roku života, začne pociťovat úbytek látek zodpovědných za elán a sexuální výdrž.

Zároveň se projevují vážné nemoci, zaviněné zpravidla nevhodnou životosprávou: zatímco dosud tělo bílé housky, tučná uzená kolena, majonézové saláty a litry piva denně naoko tolerovalo, padesátník žijící nezdravě se může obávat nepříjemného vyúčtování. Jak to udělat, aby nezemřel dříve než jeho žena?

1. Méně masa, zejména vepřového a hovězího

Zeleninu jedině přepasírovanou přes prase - tato velmi rozšířená filozofie zkracuje život. Tučné vepřové a hovězí maso obsahuje velké množství tuku a také špatného cholesterolu, který zanáší cévy. Člověk preferující červené maso si koleduje o aterosklerózu neboli kornatění tepen. Při něm hrozí infarkt či mozková mrtvice.

V jídelníčku masožrouta-fundamentalisty navíc nezbývá místo na vlákninu, obsaženou v ovoci a zelenině, látku potřebnou pro dobře fungující střeva. Rybí, kuřecí a králičí maso je mnohem zdravější. Podle odborníků na výživu denně bohatě stačí 120 gramů masa, přičemž tři dny v týdnu není vůbec nutné maso jíst.

2. Žádné uzeniny, je v nich moc soli a tuku

Uzeniny u mužů vedou, i když si takovou oblibu vlastně vůbec nezaslouží. Skládají se z méně kvalitních rozemletých částí masa, tuku, mouky, vody, uzenářského aromatu, přísad a koření a značného množství pomocných látek, jako jsou dusitanové soli či barviva. Kvůli zpracování uzeniny obsahují nežádoucí látky, které mají vliv na vznik nádorových onemocnění. Vysoký obsah tuku je navenek stěží rozeznatelný.

3. Místo bílého pečiva aspoň chleba

Další zbytečný předsudek zní, že rohlík obalený v zrníčkách se klasické bílé housce nevyrovná. Je pravda, že energie mají oba druhy pečiva stejně: zatímco však v bílém je jen ta energie, celozrnné obsahuje také vlákninu. Vláknina je důležitá nejen pro zdravá střeva, ale také proto, že snižuje jinak celkem vysoký glykemický index chleba a pečiva obecně. Zjednodušeně řečeno po celozrnném pečivu nevyhládne tak rychle jako po bílém, takže je možné ho celkově sníst méně.

Je-li však nechuť k celozrnnému pečivu nepřekonatelná, vyplatí se namísto bílých housek či rohlíků sáhnout po obyčejném chlebu - ten má většinou příznivější složení.

4. Ne tolik piva a cigaret, způsobují rakovinu

Alkohol a cigarety patří mezi jasné "zkracovače" života. V obou disciplínách jsou muži před ženami, i když v posledních letech jim ženy a dívky, zejména co se týká kouření, šlapou na paty. Pravděpodobnost, že padesátník onemocní rakovinou plic, je dvacetiprocentní, u muže nad 55 let je to ještě o tři procenta více.

Pití piva ve větším množství, zvláště vícestupňového, podle studií vede k rakovině tlustého střeva. A to není jediný problém. Pivní břicha v sobě neskrývají jen rizika nádorů, ale také komplexní onemocnění odborně nazývané metabolický syndrom. Jde o soubor zdravotních potíží zahrnující vysoký krevní tlak, vysokou hladinu "zlého cholesterolu" či třeba zvýšenou hladinu cukru v krvi.

Metabolický syndrom se často rozvine v cukrovku 2. typu. Pivo s obrovským množstvím sacharidů je proto nebezpečné, ne však zakázané: jedno pivo denně zdraví neohrozí.

Alkohol je rizikový zejména v kombinaci s kouřením, lépe než voda rozpouští některé karcinogeny z kouře, ty pak snadněji doputují k buňkám.

5. Alespoň dvacet minut pohybu denně

Pohyb pomáhá oběhové soustavě, působí jako prevence srdečních onemocnění a obezity. Pomáhá také střevům, urychluje v nich posun potravy. Už dvacet minut fyzické námahy denně může být přínosem, ideální je hodina.

Na co také máte nárok ze zdravotního pojištění

* preventivní prohlídka jednou za dva roky u praktického lékaře
* od 50 do 54 let se provádí v jednoročním intervalu a od věku 55 let ve dvouletém intervalu preventivní vyšetření na přítomnost krve ve stolici
* ve věku od 55 let se jako druhá varianta nabízí endoskopické vyšetření střev v intervalu 10 let
* ve věku nad 50 roků individuálně po poradě s lékařem ultrazvukové vyšetření prostaty a ledvin jedenkrát za 1-2 roky
* krevní test čili vyšetření hladiny nádorového markeru prostaty
* jedenkrát ročně kontrola zubním lékařem

Autor:






Nejčtenější

Christina Applegateová (Los Angeles, 27. července 2015)
Preventivně jsem si nechala odstranit vaječníky, přiznala Applegateová

Před devíti lety Christině Applegateové (45) diagnostikovali rakovinu prsu a herečka podstoupila oboustrannou mastektomii. Nyní prozradila, že nedávno si...  celý článek

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Karolíny: Expřítel nevěří, že je konec. Pořád to na mě zkouší

S přítelem jsem vydržela dva roky a i to bylo až moc. Udělal si ze mě služku, pokladničku a hlídal mě na každém kroku. Pokoj od něj nemám ani po rozchodu,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Gabrielle Unionová (Beverly Hills, 26. února 2017)
Devětkrát jsem potratila. Dítě pořád chci, říká herečka Unionová

Americká herečka Gabrielle Unionová (44) se s manželem Dwaynem Wadem (36) snaží delší dobu o potomka. Devětkrát podstoupila umělé oplodnění, ale pokaždé...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Meditace umí zmírnit deprese, předcházet infarktu i posílit imunitu

Prastará technika pořád funguje a vědci objevují nové a nové důvody, proč nám vlastně meditace prospívá. Nejen že redukuje stres a zlepšuje náladu, prospívá...  celý článek

čtení
Čtení knih přináší výhody. Budete lépe spát a zlepšíte si paměť

Trávit volný čas čtením zajímavé knihy je v dnešní přetechnizované době pro mnoho lidí přinejmenším neobvyklé. Existují však i zdravotní důvody, proč byste se...  celý článek

Ilustrační fotografie
Plodnost mužů se stále zhoršuje. Na vině může být i umělé oplodnění

Mužům mizí spermie. Za posledních pětadvacet let jejich počet klesl o šedesát procent. „A plodnost se bude dál zhoršovat,“ předpovídá v rozhovoru pro páteční...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Runway make-up na týdnech módy: dokonalá pleť i smršť barev
Runway make-up na týdnech módy: dokonalá pleť i smršť barev

Zatímco ve světě frčí precizní make-up a rozzářená pleť, na pražském týdnu módy to jiskřilo barvami. Čím je specifický p... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.