Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Konec výmluv na zimní spánek, tělo víc odpočinku nepotřebuje

  4:02aktualizováno  4:02
Myslíte si, že díky delšímu spaní a větším porcím sladkého a tučného přežijete zimu snadněji? Mýlíte se. Abyste ji zvládli lépe, stačí jíst vitaminy a nepodléhat lenosti.
Povídačky o zimním spánku patří do dávné historie.

Povídačky o zimním spánku patří do dávné historie. | foto: Focus Agency

Termín zimní únava je snad nejoblíbenějším slovním spojením peciválů. V chladných dnech, kdy sluníčko téměř nevysvitne, zaměňují totiž svou lenost právě za tento pojem. Stejně jako většina z nás. V posteli zůstáváme déle, víkendy častěji trávíme u filmů a aktivita celkově klesá.

Jenže to nikomu energii nevrátí. Tělo již dávno v zimě více spánku nepotřebuje, a pokud ho dostane, reaguje spíše opačně - únavou z přespání.

Dodržujte spánkový režim

Stačí týden deštivého počasí, několik krátících se dní a mnozí lidé spouští nezastavitelnou spirálu zívání. I šéfové slýchávají mnohem častěji výmluvu typu: nemohl jsem se dostat z postele, potřebuji prostě víc spát.

Ale pozor, drazí vedoucí. Nemusí. Povídačky o zimním spánku patří do dávné historie. Podnebí se již nepřizpůsobujeme. Málokdo dnes chodí spát se slepicemi a vstává s prvním rozbřeskem. Delší doba strávená v posteli byla omluvitelná jen tehdy, kdy lidé ještě nevyužívali umělé světlo v takové míře jako my.

"Dnešní společnost je již přetechnizovaná, nemáme důvod napodobovat chování předků. Dříve lidé měli v létě více povinností a k tomu jim svítilo slunce dlouho, v zimě pak práce ubylo," říká Martin Pretl z pražské spánkové poradny. Tělo navíc potřebuje denně stejný počet hodin spánku. Mělo by vědět, kdy přesně se má na odpočinek připravit a kdy bude muset být zase aktivní.

Jak se připravit na zimu?

* Dodržujte spánkový režim, nepodléhejte pocitu únavy a vstávejte stejně jako v létě.
* Nevrhejte se do cukráren. Sacharidy byste měli v zimě jíst ještě méně než jindy, většina lidí totiž omezí sportování na minimum.
* Dopřejte si více vitaminů, vybírejte si sezonní ovoce a zeleninu: třeba kysané zelí.
* I když se vám nechce sportovat ve fitku, zkuste se překonat. Alespoň dvakrát týdně byste měli nějaký sport zvládnout.
* Ne vše, co si v lékárně koupíte, vám pomůže. Doplňky vybírejte uváženě a poraďte se pořádně s lékárníkem. Přednost dejte spíše výtažkům z přírodních zdrojů.
* Začněte pozvolna s otužováním.

Jakékoliv výkyvy jsou špatné. Lidem, kteří trpí nějakou poruchou spánku, se nepravidelnost vrátí. "Na podzim se častěji objevují poruchy nálad a právě třeba zvýšená spavost může být jednou z příčin," upozorňuje doktor Pretl. Proto si dávejte pozor, únava a pocit ospalosti by měly při takových změnách trvat maximálně čtrnáct dní. Pokud je to více, vyhledejte lékaře. Může se jednat o nějakou poruchu, která se dá snadno vyléčit.

Doplňky kupujte s rozvahou

Když se řekne příprava na zimu, mnoho lidí si představí utracené tisíce a fronty v lékárnách. Doplňků stravy je řada. Klíč, jak se v nich vyznat, ale chybí. Oslovení odborníci k nim mají spíše skeptický vztah. "Určitě je vhodnější získávat doplňky ze stravy, je ale pravda, že ty koupené vám neuškodí," říká odborný garant Očkovacích center Avenier Rastislav Maďar.

To Pavel Suchánek z Fóra zdravé výživy je k těmto umělým doplňkům přísnější. "Studie neukázaly, že by nějak pomohly v prevenci respiračních onemocnění. Pokud jde o koncentráty z přírodních zdrojů, například vitamin C ze šípku, tam by se mohlo o účinnosti uvažovat. Něco jiného jsou ale třeba tuky z mořských ryb nebo probiotika, kde se pozitivní účinek podařilo jednoznačně prokázat, ať již ve snížení výskytu, tak i ve zkrácení průběhu onemocnění," uvádí Suchánek.

Tukové zásoby nepotřebujeme

Úměrně s klesající teplotou roste spotřeba cukrovinek, pamlsků a tučnějších jídel. I ti, kdo se regálům se sladkým vyhýbají v letních měsících obloukem, začínají v těchto dnech polevovat. Vymlouvají se přitom na fyziologickou potřebu.

Jenže zapomínají, že v době, kdy téměř každý bojuje s nadváhou, to není třeba.

"Na zimu jsme si z hlediska evoluce museli dělat energetické zásoby. Jenže v dnešní době bychom měli být velmi opatrní, protože už nám období hladovění v zimě prostě nehrozí," připomíná Suchánek.

Zaměřit byste se měli více na přísun vitaminů, volit sezonní ovoce a zeleninu, například kysané zelí. Pro sacharidy to přitom platí úplně opačně, v zimním období bychom jejich příjem měli snížit, většina lidí totiž odloží jakékoliv pohybové aktivity zase až na teplejší dny. Pokud je pro vás ale představa bez sladkého zničující, dejte si dopoledne pořádnou dávku ovoce. Chuť na sladké během odpoledne bude minimální. Pokud přijde, najděte si zdravější mlsání. Vhodné jsou například rozinky, sušené ovoce bez přidaného cukru nebo třeba proteinové tyčinky.

Přes zimu sportuje jen deset procent lidí

A stejně tak jako lidé v zimě málo bojují s chutí na sladké, stejně málo se nutí do cvičení.

"Potřeba sportu a pohybu také vychází z určitého psychického rozpoložení. Už od podzimu je kolem nás méně slunečního svitu, je chladněji, zpomaluje se náš metabolismus. U velkého procenta populace se projevuje určitý depresivní syndrom a v tomto stavu se nikomu do ničeho aktivního nechce," vysvětluje nechuť hýbat se v zimě sportovní lékař pražského zdravotnického zařízení Geri Miloš Matouš.

Pouze deset procent lidí s pohybem v zimních měsících nepřestává, občasní cyklisté a turisté začnou až na jaře a ti, kdo hrají tenis nebo squash, se přesouvají do hal.

Pokud jste milovníci zimních sportů, nezapomínejte na protažení, je ještě důležitější než v létě. Jestliže jste přes léto zaměřeni více na aerobní aktivity, zkuste v chladnějších měsících i ty klidovější.

"Ideální je kombinace takových cvičení jako pilates dvakrát týdně a dvakrát týdně kondiční trénink," dodává Matouš.

Autor:






Nejčtenější

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

Iva Frühlingová (11. října 2017)
Iva Frühlingová: Každá máma si občas potřebuje odpočinout od dětí

Bývalá modelka a zpěvačka Iva Frühlingová (35) se ukázala po delší době ve společnosti. Rozpovídala se o mateřství na plný úvazek, nové knize a nápadech na...  celý článek

Jana Bělobrádková se stará o tři děti.
Bartošová, Bělobrádková a Babišová: Své manžely v politice podporujeme

Bez podpory své partnerky žádný politik dlouhodobě neuspěje. Kdo stojí po boku nejvýraznějších osobností letošních voleb? Oslovili jsme manželky lídrů...  celý článek

Nakupování online je sice pohodlné, ale přináší i svá úskalí. Často si nemůžete...
Zklamaná zákaznice? Už nikdy. Ukážeme, jak předejít hororovým nákupům

Nemilá překvapení při nakupování zažil asi každý z nás. Rozlepenou podrážku či díru na svetru můžete v kamenném obchodě snadno odhalit. Co ale dělat, pokud si...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Lékařka: Za nárůst očních vad může zírání do počítače a málo aktivit venku

Nejčastější oční vadou na světě je podle průzkumů krátkozrakost. Jen v Česku trápí zhruba pětinu populace. "Za nárůstem této oční vady stojí hlavně fakt, že...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Meditace umí zmírnit deprese, předcházet infarktu i posílit imunitu

Prastará technika pořád funguje a vědci objevují nové a nové důvody, proč nám vlastně meditace prospívá. Nejen že redukuje stres a zlepšuje náladu, prospívá...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná
11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná

Trocha řasenky, rtěnky, pudru a najednou si říkáte, že vypadáte i jako člověk. Tak toho zkuste někdy nanést trochu víc, ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.