Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vyzkoušejte jógu pro každý den, uleví vám od stresu, únavy i bolestí

  0:04aktualizováno  0:04
Stačí kdykoliv na podložce zaujmout pozici, která vašemu tělu i mysli pomůže najít ztracenou rovnováhu. Jóga nemusí být jen povinná sestava cviků pro hadí ženy. Nabízíme pozice pro každý den proti stresu, bolestem nebo vhodné pro formování těla.

Jemný zkrut - cvik je vhodný pro lepší trávení, podporuje peristaltiku střev. Ale pozor, doporučuje se cvičit nejdříve dvě hodiny po jídle. | foto:  František Vlček, MAFRA

Fotogalerie

Podložku můžete mít po ruce doma, ale i v kanceláři. Bezpochyby najdete chvilku na protažení, o které si právě tělo říká. "Důležité je při všech pozicích správně dýchat, protože jóga je v praxi hlavně o dechu," říká lektorka jógy Martina Procházková.

U většiny cviků uvedených v galerii, které jsou určeny proti bolesti hlavy, zad, na zmírnění menstruačních bolestí, k lepší koncentraci či na dobití "baterek", zůstáváme v pozici na pět dechů.

"Máme-li akutní problém, můžeme v jednotlivých polohách vydržet na deset až patnáct dechů," říká lektorka.

Prague Spirit Festival 20.-23.3.

Zahájení 18:00 Palác Lucerna (program zdarma)
- jarní védský rituál a jóga s Dechenem Thurmanem (bratrem slavné herečky Umy)
- jógová módní přehlídka Pure Lotus
- jarní raut s koncertem v kavárně kina Lucerna.

21.3. a 22.3. Novoměstská radnice
- jóga pro profesionální lektory
- jóga pro širokou veřejnost
- přednášky z oblasti zdravého životního stylu, meditaci
- sobotní koncert Petrose Haffenrichtera z Michova
23.3. festival pokračuje v partnerských jógových studiích po celé Praze.

V převrácených polohách, jako je svíčka nebo stoj na hlavě a které se nedoporučují cvičit při menstruaci, můžeme zůstat až na 75 dechů nebo víc.

Kromě nejrůznějších bolestí těla nás mohou sužovat také psychické obtíže spojené s nezdravým způsobem života, například stres, roztěkanost, tréma, vyčerpání. I pro takové chvíle má jóga řešení v podobě meditačních pozic.

"Meditace v podobě koncentrace na dech je nejúčinnější psychohygienou," upozorňuje Procházková. "Člověk se dostane do sebe a vnímá se v přítomnosti." Nezoufejte, pokud vám mysl nepůjde úplně vypnout, ale kdykoliv začnou myšlenky dorážet, vraťte se k vnímání vašeho dechu. "Myšlenky nikdy nevypneme úplně. Jen se je ale můžeme naučit nezaujatě pozorovat a snažit se zůstat mimo únavnou hru naší mysli."

Vycházejte z toho, co a jak je vám při cvičení příjemné. Nemusíte si hned lámat tělo v předepsaných pozicích. Jakmile něco nezvládáte, s klidem si ulevte, skrčte nohy, použijte pomůcku.

Pokud si sami naordinujete nějakou sestavu jogínských pozic, začínejte Pozdravem slunci. Podle jogínů je tato sestava (tři až pětkrát po sobě zopakovaná - podívejte se na video) nejlepším způsobem rozpohybování se, kterým můžete začít den. "A na začátku blížícího se jara je skvělou každodenní možností spojenou s detoxem těla i mysli," dodává lektorka.

Ve cvičení pak pokračujte pozicemi ve stoje, dál v předklonu, následovat by měly zkruty, záklony, převrácené pozice a poloha mrtvoly. Meditaci můžete zařadit podle libosti buď před, anebo po cvičení, radí Martina Procházková, lektorka a ředitelka Prague Spirit Festivalu.

Autor:






Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

ilustrační snímek
Není vaše dítě osamělé? Víme, jak mu pomoci získat nové kamarády

Pokud je vaše dítě spíše introvertnější typ, možná jste si již někdy položili otázku, zda se necítí osaměle a neprospělo by mu víc kamarádů. Přinášíme vám...  celý článek

Letošní podzim přeje barevným botám, stejně jako zdobení a různým texturám...
Obujte se do podzimu. Neokoukané kousky, které by vám neměly chybět

Poslední sluneční paprsky si můžete užít v pohodlných oxfordkách, elegantních kotníčkových střevíčkách nebo sexy upnutých kozačkách nad kolena. O slovo se...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Jezte podle hodinek. Biorytmy můžou ovlivnit hubnutí i trávení

Náš denní rytmus a rozvržení jídel můžou být důležitější než počet kalorií, které přijmeme. Promítnou se do metabolismu, tělesné váhy i složení krve. Co...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pít se musí umět. I v případě vody

Zajistit, aby tělo mělo dostatek tekutin i v létě, není tak snadné, jak se může zdát. Pravidlo, že stačí vypít dva nebo tři litry a máte vystaráno, neplatí...  celý článek

ilsutrační snímek
Chcete zhubnout? Jezte makrelu, avokádo a kuře, vzkazují vědci

Chcete zhubnout, ale stále vás trápí pocit hladu? Právě vám by mohla pomoci nejnovější studie z univerzity ve Warwicku. Vědci přišli na to, že po některých...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Novinky ve světě micelárek: dvoufázová voda, nebo micelární gel?
Novinky ve světě micelárek: dvoufázová voda, nebo micelární gel?

Před pár lety si všichni pořizovali micelární vodu, výrobci ale zašli ještě dál. Zázračné micely, které vážou všechny ne... celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Tyhle maminky na eMimino.cz jsou na tom stejně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.