Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jídlo, díky kterému odoláte únavě. Dopřejte si ryby i ořechy

aktualizováno 
V zimě se můžeme i na několik dní ocitnout bez svitu slunce, což nejednomu z nás dokáže pořádně zkazit náladu. Káva, energy drinky a sladkosti se pak stávají osvědčeným lékem na špatnou náladu. Jde to i bez nich - a mnohem účinněji.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Lidský mozek je citlivý na to, co jíme a pijeme. Zdravá strava je vhodná nejen jako prevence civilizačních chorob, ale také podporuje správné fungování naší psychiky. Co nás v zimě vzpruží a dodá sílu i do těch nejúnavnějších dnů?

Snažte se i v zimních měsících pokračovat ve vyváženém jídelníčku. Zařaďte raději více bílkovin z kvalitního masa a mléčných výrobků, listovou zeleninu a také potraviny s vysokým obsahem vlákniny a antioxidantů.

Možná nemáte takovou chuť na ovoce a zeleninu, ale neměly by ve vašem každodenním jídelníčku chybět. Vsaďte na sezónní plodiny, jako tuříny, sladké brambory a dýně, z ovoce jsou výbornou volbou fíky, jablka a hrušky.

Ryby ano, rýži méně

Naopak si hlídejte příjem sacharidů. Nedostatek slunečního záření zapříčiňuje úbytek serotoninu v organismu, můžeme proto pociťovat zvýšenou chuť na sacharidové potraviny jako těstoviny, brambory či rýži. Nesmíme však zapomenout, že jejich nadměrnou konzumací lze velmi rychle přibrat na váze.

Potraviny, které vás nastartují

* Skořice, zázvor, chilli: Vnitřně vás zahřejí, popoženou metabolismus a nastartují i zpomalené trávení.

* Ovoce: I v zimě potřebujeme vitaminy a osvěžení. Vsaďte na citrusy plné vitaminu C.

* Voda s citronem: ideálně hned po ránu pořádnou sklenici. Rozproudí metabolismus, vitamin C vám navíc pomůže s posilováním imunity.

* Vitamin D: Pokud ho nemáme dostatek ze slunce, zvyšte v jídelníčku příjem ryb.

* Vitamin B: Jeho zdrojem jsou mléčné výrobky, slunečnicová semínka, ořechy, kukuřice, pivovarské kvasnice.

* Vitamín A: Najdete ho najdete v mrkvi, rajčatech, zelené listové zelenině, mléčných výrobcích, vaječném žloutku nebo rybách.

* Železo: K potravinám, které ho mají vysoký obsah, patří maso, játra, luštěniny, obiloviny, ořechy, slunečnicová semínka, hrozinky, sušené meruňky, pivní kvasnice či mořské řasy.

* Omega 3 mastné kyseliny: Ořechy, tučnější ryby či rybí olej vzpruží vaši mysli a zaženou chmury i lenost k aktivitám.

* L-tryptofan: Esenciální aminokyselina, která se nezanedbatelně podílí na udržení dobré nálady. Najdete ji v červeném a tučném mase.

Nedílnou součástí zimního jídelníčku by se měly stát potraviny s vysokým obsahem omega 3 mastných kyselin, jejichž konzumací lze bojovat proti úzkosti, pocitu smutku, depresi či sebevražedným myšlenkám, ale i sníženému sexuálnímu apetitu. Dopřejte si proto dostatek vlašských ořechů, lněných semínek a tučných ryb, jako je losos a tuňák, nebo lžičku rybího oleje.

Nepřitěžujte si

Z hlediska psychiky nám naopak nejvíce škodí zejména dlouhodobě zvýšená konzumace cukru, alkoholu a kofeinu a nasycené mastné kyseliny i trans mastné kyseliny.

Pozor si ale dávejte i na přísné diety a hladovění, které tělo vyčerpává.

„Hladovění a striktní omezování určitých základních živin se na našem zdraví negativně podepíší. Stejně jako dlouhé pauzy mezi jídly, nepravidelnost stravování a nejrůznější diety. Takové extrémy ve zdravém životním stylu nemají co dělat,“ vysvětluje výživová poradkyně a psycholožka Zuzana Douchová, odborný garant iniciativy Vím, co jím a piju.

Ani opačný extrém není dobrý. Přejídání do úmoru zatěžuje trávicí trakt a zpomaluje celý organismus. Místo velkých porcí jezte raději pravidelně, ale střídmě.

Osvědčený životabudič

Dokonalým životabudičem a zároveň i posilou pro imunitní systém je vitamin C. Zvýšenou potřebu tělo vykazuje v době infekčních onemocnění, ale i při psychické či fyzické zátěži a stresu. Vitamin C je důležitý i pro normální průběh biochemických reakcí, např. podporuje detoxikaci jater, tvorbu kolagenu, vstřebávání železa a metabolizmus tuků. Posiluje psychickou koncentraci a celkově probouzí organizmus k životu.

Pokud máte oslabenou imunitu a získat dostatek „céčka“ ze stravy vám dělá problém, můžete vsadit na vitamin v tabletkách nebo infuzní terapii.

Autoři:






Nejčtenější

Gabrielle Unionová (Beverly Hills, 26. února 2017)
Devětkrát jsem potratila. Dítě pořád chci, říká herečka Unionová

Americká herečka Gabrielle Unionová (44) se s manželem Dwaynem Wadem (36) snaží delší dobu o potomka. Devětkrát podstoupila umělé oplodnění, ale pokaždé...  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

Letošní podzim přeje barevným botám, stejně jako zdobení a různým texturám...
Obujte se do podzimu. Neokoukané kousky, které by vám neměly chybět

Poslední sluneční paprsky si můžete užít v pohodlných oxfordkách, elegantních kotníčkových střevíčkách nebo sexy upnutých kozačkách nad kolena. O slovo se...  celý článek

ilustrační snímek
Tři přesvědčení, která získáme v dětství a neseme je až do dospělosti

I když si to občas nechceme připouštět, naše dětství mělo nepochybně velký vliv na to, jací lidé se z nás později stali. Podle odborníků v dětství vznikají tři...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Srdce se náhle zastaví až 70 lidem ze sta tisíc. Do 10 minut je pozdě

Když náhlá zástava srdečního oběhu potká někoho s dobrou fyzickou kondicí, jeho okolí je zděšeno. Obecně se totiž má za to, že sportem si zdraví utužujeme, tak...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Máslo nám moc neprospívá, tělo se bez něj obejde, ale chutná nám

„Máslo naše tělo v jídelníčku vůbec nepotřebuje,“ uznává výživová odbornice společnosti STOB Hana Málková a dodává, že ho jíme, protože nám chutná. A tak je to...  celý článek

Ilustrační fotografie
Lékařka: Za nárůst očních vad může zírání do počítače a málo aktivit venku

Nejčastější oční vadou na světě je podle průzkumů krátkozrakost. Jen v Česku trápí zhruba pětinu populace. "Za nárůstem této oční vady stojí hlavně fakt, že...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy
5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy

Vlasy vám zdobí čerstvé ombré, jenže co dál? Na hlavě máte teď hned dvě barvy s rozdílnými nároky a obě se hlasitě dožad... celý článek

Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?
Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?

Vyšumění přátelství nemusí být jen vaše vina.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.