Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jídlo jako lék: potraviny, které vám posílí imunitu

  2:29aktualizováno  2:29
To, co jíte, ovlivňuje vaše zdraví, odolnost i psychickou pohodu. Existují potraviny, díky kterým budete zdravější a spokojenější . Jídlo navíc umí ulevit, když už nemoc přijde.
Špatně poskládaný jídelníček vede také k únavě. Ilustrační foto.

Špatně poskládaný jídelníček vede také k únavě. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Aby naše tělo fungovalo a nechytili jsme každý bacil, který proletí okolo, musí být v pořádku náš imunitní systém. Ten se nebude zadrhávat, když dostane stálý přísun vitaminů a minerálních látek, a zároveň když ho nepřetížíme stresy a nedostatkem pohybu.

Sport teď vynecháme a zaměříme se na jídlo. Co si dát na talíř, když chceme posílit obranyschopnost? "Jezte hodně jídel s vysokým obsahem bílkovin, citrusových plodů kvůli vitaminu C, rostlinných olejů kvůli vitaminu E a špenátu, sladkých brambor a mrkve, kde je hodně beta-karotenu," píše se v knize Jídlo jako lék (nakladatelství Readers Digest Výběr).

Dobrým zdrojem minerálních prvků jsou ryby, drůbež, libové maso, mléčné výroby (ale tady pozor na obsah tuku), obilniny a luštěniny.

Když podceníte obranyschopnost, je pravděpodobné, že na to doplatíte nachlazením nebo chřipkou. Na bolest v krku v tu chvíli zabírá strava bohatá na vitamin D, který najdete v tučných rybách, a vitamin E. Ten obsahuje olivový olej, ořechová jádra nebo avokádo. Na bolest v krku pomůže také žluté a oranžové ovoce (včetně meruněk) a tmavozelená listová zelenina, hlavně špenát.

Ořechy na hlavu

Skladbou jídelníčku se můžete zbavit i některých bolestí, které se vám vracejí - třeba bolesti hlavy. Někdy stačí jíst pravidelně. Při dlouhých intervalech mezi jídly se propadá hladina krevního cukru, a pak vás rozbolí hlava. Když ani to nepomůže, dávejte si víc jídel bohatých na vitamin E, kromě zmíněného avokáda a ořechů to můžou být i různá semínka. A také hodně pijte.

Při migréně se osvědčil zázvor, který si můžete nastrouhat a připravit z něj čaj. Je také dobré zařadit tučné ryby, například lososa nebo makrelu, které mají protizánětlivé účinky. Obecně se vyhýbejte těžkým jídlům.

(ilustrační snímek)

Při bolestech zad neuškodí, když omezíte kávu, čaj a další nápoje s kofeinem. Ten totiž zužuje tenké vlásečnice na konci tepen a k vazům páteře se nedostává dostatek živin.

Špatně poskládaný jídelníček také vede k únavě. Ne k té, kterou cítíte po proflámované noci nebo dvanáctihodinové směně v práci. Tohle je jiné vyčerpání, dlouhodobé. Může mít řadu příčin, velmi často za ním stojí nedostatek vitaminů a minerálů. Zaměřte se na železo a k obědu si dejte kousek libového tmavého masa.

Jedna vsuvka: zapomeňte na to, že nejlepší zásobárnou železa je špenát. Za tenhle mýtus může historická chyba, kdy doktor E. von Wolf tvrdil, že špenát má desetkrát víc železa než ostatní listová zelenina. Spletl se však v desetinné čárce.

Únavu pomáhají odbourat také plody moře, v nichž je hodně zinku, nebo potraviny bohaté na vitamin B12 - maso, ryby, vejce. Dobré je omezit kofein, alkohol, sladkosti.

Ústřice na stres

Dlouhodobý tlak oslabuje imunitní systém, proto i přemíra starostí může vést ke střídajícím se nemocem. "Když jste ve stresu, vyčerpávají se některé výživné látky rychleji: vaše tělo potřebuje víc vitaminu B pro zdraví centrální nervové soustavy a vitaminu C a zinku k posílení imunity," stojí v knize Jídlo jako lék.

Na nedostatek vitaminu B můžeme reagovat podrážděností, nervozitou. Nervový systém tak dává signál, že není v pohodě. "Béčko" doplníte luštěninami, bramborami, celozrnnými obilninami, vejci, mléčnými výrobky či sušeným ovocem. Zinek, důležitý například při hojení ran, je v tmavém mase, žloutcích a plodech moře, zvláště v ústřicích.

Sušené ovoce při menstruaci

Zdravým jídlem si můžete ulevit od některých potíží spojených s menstruačním cyklem. Při bolestivé menstruaci je dobré zařadit víc listové zeleniny, jídel bohatých na hořčík: korýšů, měkkýšů, ořechů nebo sušeného ovoce. A také pivovarské kvasnice.

Pupalkový olej zmírňuje potíže premenstruačního syndromu: výkyvy nálad, zadržování tekutin i zvýšenou citlivost prsou. "Při výzkumu byl ženám podáván pupalkový olej vždy dva týdny před menstruací po dobu pěti měsíců. Jejich symptomy PMS výrazně ustoupily, výsledek byl nejlepší v průběhu posledního měsíce," uvedl Michael Castleman, autor Velké knihy léčivých rostlin.

Zázraky bez pilulek

Když budete při chřipce jíst hodně kiwi a ovoce bohatého na vitamin C, výsledek se dostaví brzy. Pokud měníte jídelníček, aby migréna nepřicházela tak často, musíte vydržet. Je však možné, že kromě jednoho problému vyřešíte i další. Nebude vás bolet hlava a ještě se líp vyspíte, zbavíte se bolesti žaludku, ustoupí alergie. A to vše bez pilulek.

Dětská imunita

Nastoupila jste do práce po mateřské a od té doby, co je vaše dítě ve školce, pořád marodí. Viróza, průdušky, chřipka... Jeho imunita se teprve tvoří, je však možné ji posilovat, třeba zdravým jídlem.

Dokud byl potomek s vámi doma, nemohl se s viry tak často potkávat a školka je ideální místo pro jejich množení. Malé děti ještě nemají vypěstované hygienické návyky: nemyjí si ruce, dokud jim to dospělý nepřipomene, neumí pořádně smrkat. A hlavně - nemají pořádně vytvořenou imunitu, která vyzrává během prvních šesti let života a kterou utváří i kontakt s chorobami.

Jinak řečeno: když vaše dítě onemocní chřipkou, vytvoří se v jeho těle protilátky a příště už viru lépe vzdoruje. Jeho imunitě však můžete pomoct i vy. Velmi totiž záleží na přísunu zdravého jídla s vitaminy a dalšími důležitými prvky.

Strava by měla obsahovat hodně bílkovin, protože díky nim se vytvářejí protilátky. Prebiotika a probiotika v mléčných výrobcích napomáhají tomu, že se v těle drží "přátelské" bakterie, které likvidují nežádoucí mikroorganismy. Každý den by dítě mělo sníst dvě porce ovoce (jednou porcí je míněn i pomeranč) a tři porce zeleniny. Důležité je také libové maso, ryby, celozrnné pečivo, luštěniny, rostlinné oleje.

Zdravé jídlo jezte s nimi, těžko je navyknete na přísun vitaminů, když jim předložíte brokolici a sami si na talíř naservírujete párek.

Strava však nezmůže úplně všechno. Imunitu posiluje i psychická pohoda, proto vyvarujte dítě stresů, sportujte s ním, berte ho do přírody. Pokud onemocní, pošlete ho do školky, až se úplně uzdraví, jinak rychle chytne něco jiného. A rychlý sled nemocí jeho imunitní systém vyčerpává.

Autor:






Nejčtenější

(Ilustrační foto)
Příběh Ivety: Po porodu se k nám tchyně nastěhovala, její péče mě ničí

Po návratu z porodnice mě doma čekala tchyně. Nadšená z prvního vnoučka a připravená mi pomáhat. První dva dny jsem byla ráda, ale po mnoha týdnech neustálé...  celý článek

Spisovatelka Irena Obermannová
Mívám pocity existenční hrůzy, přiznává Irena Obermannová

Letošní rok je pro spisovatelku a scenáristku Irenu Obermannovou v mnohém zásadní. Psaní o ženách vyměnila za detektivku, v televizi jí běží seriál o trapných...  celý článek

Herečka Kristýna Fuitová Nováková
Jindřiška z Pelíšků: Je to jediný film, ve kterém se můžu vidět

Nechtěla být jenom doma s dcerami, ani si pořídit chůvu. Proto Kristýna Nováková pracuje jen tolik, aby hlídání zvládla rodina. A až letos se poprvé vypravila...  celý článek

Petr Klíma je na farmářských trzích v Praze 6 "pečený - vařený“. Na snímku s...
Z farmy přímo na stůl: nová kuchařka vás naučí milovat zeleninu

Nemusíte být fanatickým přívržencem farmářských trhů, abyste zjistili, že nejlepší zelenina je ta lokální. Ať už máte tatínka, který se vyžívá v pěstování,...  celý článek

Roman Šmucler přichází se soutěží Nejchytřejší Čech
Jak zlepšit chrup Čechů, poradí v Rozstřelu nový šéf stomatologické komory

Chce přispět ke kvalitnější péči pro pacienty, i proto se podle svých slov stal prezidentem České stomatologické komory. Jak toho chce docílit a v čem má podle...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pít se musí umět. I v případě vody

Zajistit, aby tělo mělo dostatek tekutin i v létě, není tak snadné, jak se může zdát. Pravidlo, že stačí vypít dva nebo tři litry a máte vystaráno, neplatí...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak je to s módními probiotiky? Neškodí, ale o výhodách zatím víme málo

Probiotické potraviny jsou zpátky. Už ne ve formě slazených kysaných nápojů, které frčely v době po roce 2000. Teď se jí korejské kimči, islandský skyr, pije...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Křídové šílenství: Víme, jak na pastelové barvy
Křídové šílenství: Víme, jak na pastelové barvy

Odhodláváte se k malé vlasové rebelii, ale nechcete si svou hřívu nenávratně poškodit? Pak sáhněte po křídě. Samozřejmě ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.