Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jídlo jako lék: potraviny, které vám posílí imunitu

  2:29aktualizováno  2:29
To, co jíte, ovlivňuje vaše zdraví, odolnost i psychickou pohodu. Existují potraviny, díky kterým budete zdravější a spokojenější . Jídlo navíc umí ulevit, když už nemoc přijde.
Špatně poskládaný jídelníček vede také k únavě. Ilustrační foto.

Špatně poskládaný jídelníček vede také k únavě. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Aby naše tělo fungovalo a nechytili jsme každý bacil, který proletí okolo, musí být v pořádku náš imunitní systém. Ten se nebude zadrhávat, když dostane stálý přísun vitaminů a minerálních látek, a zároveň když ho nepřetížíme stresy a nedostatkem pohybu.

Sport teď vynecháme a zaměříme se na jídlo. Co si dát na talíř, když chceme posílit obranyschopnost? "Jezte hodně jídel s vysokým obsahem bílkovin, citrusových plodů kvůli vitaminu C, rostlinných olejů kvůli vitaminu E a špenátu, sladkých brambor a mrkve, kde je hodně beta-karotenu," píše se v knize Jídlo jako lék (nakladatelství Readers Digest Výběr).

Dobrým zdrojem minerálních prvků jsou ryby, drůbež, libové maso, mléčné výroby (ale tady pozor na obsah tuku), obilniny a luštěniny.

Když podceníte obranyschopnost, je pravděpodobné, že na to doplatíte nachlazením nebo chřipkou. Na bolest v krku v tu chvíli zabírá strava bohatá na vitamin D, který najdete v tučných rybách, a vitamin E. Ten obsahuje olivový olej, ořechová jádra nebo avokádo. Na bolest v krku pomůže také žluté a oranžové ovoce (včetně meruněk) a tmavozelená listová zelenina, hlavně špenát.

Ořechy na hlavu

Skladbou jídelníčku se můžete zbavit i některých bolestí, které se vám vracejí - třeba bolesti hlavy. Někdy stačí jíst pravidelně. Při dlouhých intervalech mezi jídly se propadá hladina krevního cukru, a pak vás rozbolí hlava. Když ani to nepomůže, dávejte si víc jídel bohatých na vitamin E, kromě zmíněného avokáda a ořechů to můžou být i různá semínka. A také hodně pijte.

Při migréně se osvědčil zázvor, který si můžete nastrouhat a připravit z něj čaj. Je také dobré zařadit tučné ryby, například lososa nebo makrelu, které mají protizánětlivé účinky. Obecně se vyhýbejte těžkým jídlům.

(ilustrační snímek)

Při bolestech zad neuškodí, když omezíte kávu, čaj a další nápoje s kofeinem. Ten totiž zužuje tenké vlásečnice na konci tepen a k vazům páteře se nedostává dostatek živin.

Špatně poskládaný jídelníček také vede k únavě. Ne k té, kterou cítíte po proflámované noci nebo dvanáctihodinové směně v práci. Tohle je jiné vyčerpání, dlouhodobé. Může mít řadu příčin, velmi často za ním stojí nedostatek vitaminů a minerálů. Zaměřte se na železo a k obědu si dejte kousek libového tmavého masa.

Jedna vsuvka: zapomeňte na to, že nejlepší zásobárnou železa je špenát. Za tenhle mýtus může historická chyba, kdy doktor E. von Wolf tvrdil, že špenát má desetkrát víc železa než ostatní listová zelenina. Spletl se však v desetinné čárce.

Únavu pomáhají odbourat také plody moře, v nichž je hodně zinku, nebo potraviny bohaté na vitamin B12 - maso, ryby, vejce. Dobré je omezit kofein, alkohol, sladkosti.

Ústřice na stres

Dlouhodobý tlak oslabuje imunitní systém, proto i přemíra starostí může vést ke střídajícím se nemocem. "Když jste ve stresu, vyčerpávají se některé výživné látky rychleji: vaše tělo potřebuje víc vitaminu B pro zdraví centrální nervové soustavy a vitaminu C a zinku k posílení imunity," stojí v knize Jídlo jako lék.

Na nedostatek vitaminu B můžeme reagovat podrážděností, nervozitou. Nervový systém tak dává signál, že není v pohodě. "Béčko" doplníte luštěninami, bramborami, celozrnnými obilninami, vejci, mléčnými výrobky či sušeným ovocem. Zinek, důležitý například při hojení ran, je v tmavém mase, žloutcích a plodech moře, zvláště v ústřicích.

Sušené ovoce při menstruaci

Zdravým jídlem si můžete ulevit od některých potíží spojených s menstruačním cyklem. Při bolestivé menstruaci je dobré zařadit víc listové zeleniny, jídel bohatých na hořčík: korýšů, měkkýšů, ořechů nebo sušeného ovoce. A také pivovarské kvasnice.

Pupalkový olej zmírňuje potíže premenstruačního syndromu: výkyvy nálad, zadržování tekutin i zvýšenou citlivost prsou. "Při výzkumu byl ženám podáván pupalkový olej vždy dva týdny před menstruací po dobu pěti měsíců. Jejich symptomy PMS výrazně ustoupily, výsledek byl nejlepší v průběhu posledního měsíce," uvedl Michael Castleman, autor Velké knihy léčivých rostlin.

Zázraky bez pilulek

Když budete při chřipce jíst hodně kiwi a ovoce bohatého na vitamin C, výsledek se dostaví brzy. Pokud měníte jídelníček, aby migréna nepřicházela tak často, musíte vydržet. Je však možné, že kromě jednoho problému vyřešíte i další. Nebude vás bolet hlava a ještě se líp vyspíte, zbavíte se bolesti žaludku, ustoupí alergie. A to vše bez pilulek.

Dětská imunita

Nastoupila jste do práce po mateřské a od té doby, co je vaše dítě ve školce, pořád marodí. Viróza, průdušky, chřipka... Jeho imunita se teprve tvoří, je však možné ji posilovat, třeba zdravým jídlem.

Dokud byl potomek s vámi doma, nemohl se s viry tak často potkávat a školka je ideální místo pro jejich množení. Malé děti ještě nemají vypěstované hygienické návyky: nemyjí si ruce, dokud jim to dospělý nepřipomene, neumí pořádně smrkat. A hlavně - nemají pořádně vytvořenou imunitu, která vyzrává během prvních šesti let života a kterou utváří i kontakt s chorobami.

Jinak řečeno: když vaše dítě onemocní chřipkou, vytvoří se v jeho těle protilátky a příště už viru lépe vzdoruje. Jeho imunitě však můžete pomoct i vy. Velmi totiž záleží na přísunu zdravého jídla s vitaminy a dalšími důležitými prvky.

Strava by měla obsahovat hodně bílkovin, protože díky nim se vytvářejí protilátky. Prebiotika a probiotika v mléčných výrobcích napomáhají tomu, že se v těle drží "přátelské" bakterie, které likvidují nežádoucí mikroorganismy. Každý den by dítě mělo sníst dvě porce ovoce (jednou porcí je míněn i pomeranč) a tři porce zeleniny. Důležité je také libové maso, ryby, celozrnné pečivo, luštěniny, rostlinné oleje.

Zdravé jídlo jezte s nimi, těžko je navyknete na přísun vitaminů, když jim předložíte brokolici a sami si na talíř naservírujete párek.

Strava však nezmůže úplně všechno. Imunitu posiluje i psychická pohoda, proto vyvarujte dítě stresů, sportujte s ním, berte ho do přírody. Pokud onemocní, pošlete ho do školky, až se úplně uzdraví, jinak rychle chytne něco jiného. A rychlý sled nemocí jeho imunitní systém vyčerpává.

Autor:






Nejčtenější

Ilustrační snímek
Naše pocity se promítají na našem zdraví, říká psycholožka Janáčková

Veselá mysl - půl zdraví. Platí to ovšem i naopak. Splíny a smutek na nás působí také. Emoce prostě mají na náš organismus větší vliv, než jsme si ochotni...  celý článek

Z Kary Robertsové se stala mořská víla, která má vlastní show, při které...
Z Američanky je profesionální mořská víla. Zbavila se tak mindráků

Američanka strávila přes 400 hodin výrobou kostýmu mořské víly. Díky rybímu ocasu může předvádět speciální podvodní show a splnit si sen. Jako podmořská bytost...  celý článek

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Karolíny: Expřítel nevěří, že je konec. Pořád to na mě zkouší

S přítelem jsem vydržela dva roky a i to bylo až moc. Udělal si ze mě služku, pokladničku a hlídal mě na každém kroku. Pokoj od něj nemám ani po rozchodu,...  celý článek

Muži tanga milují, ženy jim příliš nefandí. Důvodem je to, že nejsou úplně...
Tanga přestala být sexy. Ženy dávají přednost rafinovanějším střihům

Už žádný diskomfort a „ypsilon“ vykukující zpod lemu džín. Místo toho pohodlí a elegance. Šňůrková tanga nahradily střihy, jenž zadek alespoň trochu zahalují....  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Jak se udržet fit? Ideální cvičení a jídlo pro každý věk

Tělo ženy v padesáti potřebuje jinou zátěž a jídelníček než ve třiceti. Co vám dřív dělalo dobře, může po deseti letech škodit. Jak tedy zůstat fit ve 30, 40,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pít se musí umět. I v případě vody

Zajistit, aby tělo mělo dostatek tekutin i v létě, není tak snadné, jak se může zdát. Pravidlo, že stačí vypít dva nebo tři litry a máte vystaráno, neplatí...  celý článek

ilsutrační snímek
Chcete zhubnout? Jezte makrelu, avokádo a kuře, vzkazují vědci

Chcete zhubnout, ale stále vás trápí pocit hladu? Právě vám by mohla pomoci nejnovější studie z univerzity ve Warwicku. Vědci přišli na to, že po některých...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná
11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná

Trocha řasenky, rtěnky, pudru a najednou si říkáte, že vypadáte i jako člověk. Tak toho zkuste někdy nanést trochu víc, ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.