Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pět tipů, jak si snížit hladinu cholesterolu

aktualizováno 
O svůj cholesterol se člověk obvykle nezajímá do chvíle, kdy ho lékař při prohlídce upozorní, že výsledky nejsou dobré, a že by měl zapracovat na tom, aby hladinu snížil. Jak na to?

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Dá se říci, že snaha snížit si hladinu cholesterolu není nic, co by člověk neměl zvládnout. V principu jde totiž o obecné doporučení pro zdravý životní styl - jen možná jídelníček je trochu specifický.

1.Zhubněte

Pokud máte nějaká kila navíc, hladině cholesterolu prospějete tím, že se jich zbavíte. Zhubnutí navíc vylepšuje poměr mezi hodným a zlým cholesterolem, takže pomůže nadvakrát. Pomoci přitom může i malý úbytek váhy: i shození tří až pěti kil by mělo vylepšit výsledky vašeho odběru krve.

O tom, jak správně hubnout, se nebojte poradit s odborníky. Nemějte také přehnaná očekávání, jak se už nedotknete sladkého a že denně strávíte hodinu ve fitku. Protože pokud to nedodržíte, je těžké motivaci udržet a nespadnout zase do starého stereotypu. Promyslete si předem, jak překonáte překážky, které vám v hubnutí brání: nedostatek času, náročnou péči o rodinu, nezdravé rituály a tak dále.

2.Hýbejte se

Jak si vyčistit cévy

Zanesené cévy lze vyčistit i přírodním způsobem. Známe osm fungujících způsobů

Ilustrační fotografie

Ke zlepšení hladiny cholesterolu byste se měli věnovat náročnější pohybové aktivitě 30 až 60 minut denně - a ne nutně vcelku, můžete si cvičení rozdělit třeba i na desetiminutovky. Během týdne by mělo jít minimálně o 150 minut pohybu.

Najděte si pohyb, který vás bude bavit: choďte na rychlé procházky, jezděte na kole nebo choďte plavat, nejlépe i s kamarádem, ale vždycky je potřeba, aby pro vás sport nebyl nutností, ale příjemnou aktivitou.

3.Upravte si jídelníček

Pro hladinu cholesterolu je zásadní hlídat si, co jíte. Seznam potravin, které je dobré omezit, přitom není nijak překvapivý: vaječné žloutky, vnitřnosti, plnotučné mléko (zdroje cholesterolu) a dále tuky - především tuky nasycené a transmastné.

Rizikem jsou proto smažená jídla, ztužené tuky, tučné maso, tučné mléčné výrobky, kupované sušenky, chipsy a sladkosti a podobně.

Je také vhodné vyhýbat se alkoholu - přiměřená je tak sklenka vína denně (podle některých výzkumů je dokonce víno v tomto množství hladině cholesterolu i užitečné, nicméně vědecké důkazy pro toto tvrzení nejsou dostatečné).

Škodí i kouření, které přispívá k usazování cholesterolu na stěnách cév - ateroskleróze. Potraviny, které se do diety pro snížení hladiny cholesterolu naopak hodí, najdete v rámečku.

4.Doplňky stravy mohou pomoci

I když věda účinky doplňků stravy na hladinu cholesterolu zatím nepotvrdila, některé doplňky by užitečné být mohly. Obecně platí, že pokud je vyzkoušíte, uškodit byste si neměli - jen je třeba probrat jejich užívání s lékařem nebo lékárníkem, aby odhalili možné interakce s léky, které užíváte. Doporučují se například doplňky stravy obsahující vlákninu: ovesné otruby, světlé psyllium nebo ječmen.

Co si pamatovat

Při vyšetření krve se nezjišťuje jen celkové množství cholesterolu v krvi, ale rozlišují se jeho dva typy: LDL cholesterol, který roznáší cholesterol z jater do těla, čímž může přispět k ateroskleróze a jeho hladina by měla být co nejnižší (optimálně do tří mmol/l), a HDL cholesterol, který naopak cholesterol sbírá, v játrech ho nechává likvidovat a jeho množství by naopak mělo být vyšší (nad 1 mmol/l u mužů, nad 1,2 mmol/l u žen). Celkově by pak cholesterolu mělo být nanejvýš 5 mmol/l; je nicméně důležité zohlednit i vzájemný poměr obou typů cholesterolu.

Pomoci mohou také extrakty z artyčoku či zeleného čaje, rybí olej, niacin či proteiny ze sóje. Hladinu LDL i celkového cholesterolu snižuje doplněk stravy se syrovátkovým proteinem: koupí se především ve specializovaných obchodech a obsahuje i návod k použití. Především ženám po přechodu a lidem, kteří mají v krvi cholesterolu opravdu hodně, může k jeho snížení pomoci lněné semínko.

Vliv na hladinu cholesterolu se přisuzuje i česneku (čerstvému i různým doplňkům stravy s jeho obsahem). Některé doplňky stravy z červené fermentované rýže (rýže s plísní Monascus purpureus) obsahují látky monacoliny, přičemž monacolin K je látka, kterou obsahuje rozšířený lék na snížení cholesterolu Lovastatin. Bohužel je obtížné zjistit, jaký je přesně obsah této látky v doplňcích stravy, které se k tomuto účelu prodávají - odborníci proto při jejich užívání radí zvýšenou opatrnost.

5.Buďte pod lékařskou kontrolou

Pokud se vám nepodaří snížit hladinu cholesterolu na únosnou míru pomocí diety nebo hubnutí, je potřeba pomoci tělu léky - dlouhodobě zvýšený cholesterol přispívá ke kardiovaskulárnímu onemocnění a takový infarkt nebo mrtvice mohou mít fatální následky. Medikamentů na vysoký cholesterol je mnoho: nejrozšířenější jsou statiny, ale používají se i fibráty, iontoměniče a další.

Nejlepší ale samozřejmě je, pokud k léčbě vysokého cholesterolu vůbec nemusí dojít. Prevence přitom není nijak složitá: je to obecně zdravý životní styl. Dodržování optimální váhy, přiměřený pohyb, omezení alkoholu, nekuřáctví, dieta s omezeným množstvím tuků bohatá na zeleninu, ovoce a celozrnné potraviny.

Nejdůležitější potraviny pro snížení cholesterolu

Vláknina: Rozpustná vláknina omezuje vstřebávání LDL cholesterolu do krve. Najdete ji třeba v ovesné mouce nebo ovesných otrubách, a také v ječmeni, fazolích, jablkách, hruškách a sušených švestkách. Potřebnou denní dávku vlákniny vám dodá třeba 1,5 šálku ovesné kaše doplněné o banán.

Ořechy: Vlašské ořechy, mandle, lískové ořechy, kešu, pekanové či pistáciové ořechy a další suché plody ze stromů vám mohou pomoci snížit hladinu cholesterolu. Jsou hodně tučné, takže byste jich neměli jíst moc - tak 50 g denně - a samozřejmě ne pražené, solené nebo obalené v cukru. Můžete jimi například vylepšit svůj zeleninový salát místo sýra nebo masa nebo si je dát místo mlsání.

Avokádo: Když se řekne avokádo, nejspíš si představíte omáčku guacamole k báječným mastným křupavým nachos. Tato kombinace pochopitelně zdravá není, nicméně zařazením avokáda do jídelníčku ve zdravější úpravě svou hladinu cholesterolu vylepšit můžete - především pokud máte nadváhu nebo jste dokonce obézní. Můžete si zkusit dát guacamole třeba se syrovou zeleninou (například okurkou) nebo si z avokáda udělat přílohu či jeho plátky oživit salát nebo sendvič.

Olivový olej: Olivový olej i některé další rostlinné oleje (řepkový, některé druhy slunečnicového) jsou podobně jako avokádo zdrojem nenasycených mastných kyselin - je proto vhodné je používat místo másla na vaření i do studených jídel. Vliv na vylepšení hladiny cholesterolu se připisuje i oleji sezamovému či bodlákovému nebo oleji z vlašských ořechů.

Potraviny se steroly a stanoly: Některé potraviny se vyrábějí speciálně upravené tak, aby hladině cholesterolu prospívaly - snížily množství toho zlého. V Česku jde například o margarín Flora Pro-activ.

Zelený čaj: Ke zdravému jídelníčku patří i dostatečný pitný režim. A pokud do něj zařadíte i zelený čaj (ten z lístků, ne limonádu z lahve), měl by být blahodárný účinek na váš cholesterol zvláště patrný.

Ryby a omega-3 mastné kyseliny: I když tyto kyseliny nemají na hladinu cholesterolu přímo vliv, pomáhají předcházet jeho usazování v cévách, a proto by ve stravě osob s hypercholesterolemií neměly chybět. Najdeme je například v makrele, sivenovi, sledi, sardince, tuňákovi, lososovi nebo platýsovi.

Článek vyšel v dubnovém vydání časopisu Zdraví.

Autor:






Nejčtenější

(Ilustrační foto)
Příběh Ivety: Po porodu se k nám tchyně nastěhovala, její péče mě ničí

Po návratu z porodnice mě doma čekala tchyně. Nadšená z prvního vnoučka a připravená mi pomáhat. První dva dny jsem byla ráda, ale po mnoha týdnech neustálé...  celý článek

Ilustrační fotografie
Nedomazlené děti mohou mít psychické potíže celý život

Schopnost navázat vztah se lidé učí od samého narození. Ukazuje se, že citová vazba k jedné osobě je pro další vývoj člověka zcela zásadní. Pokud je oslabena,...  celý článek

Roman Šmucler přichází se soutěží Nejchytřejší Čech
Jak zlepšit chrup Čechů, poradí v Rozstřelu nový šéf stomatologické komory

Chce přispět ke kvalitnější péči pro pacienty, i proto se podle svých slov stal prezidentem České stomatologické komory. Jak toho chce docílit a v čem má podle...  celý článek

Herečka Kristýna Fuitová Nováková
Jindřiška z Pelíšků: Je to jediný film, ve kterém se můžu vidět

Nechtěla být jenom doma s dcerami, ani si pořídit chůvu. Proto Kristýna Nováková pracuje jen tolik, aby hlídání zvládla rodina. A až letos se poprvé vypravila...  celý článek

Petr Klíma je na farmářských trzích v Praze 6 "pečený - vařený“. Na snímku s...
Z farmy přímo na stůl: nová kuchařka vás naučí milovat zeleninu

Nemusíte být fanatickým přívržencem farmářských trhů, abyste zjistili, že nejlepší zelenina je ta lokální. Ať už máte tatínka, který se vyžívá v pěstování,...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Osm přirozených způsobů, jak snížit krevní tlak

Vysoký krevní tlak nebolí, ani není doprovázen jasnými příznaky. Obvykle se na tento problém přijde až při běžné lékařské prohlídce. Ovšem i závažná hypertenze...  celý článek

Vévodkyně z Cambridge čeká třetí dítě, i tentokrát trpí těžkými nevolnostmi.
Horší než ranní nevolnost. Při nemoci, kterou má Kate, může jít o život

Ranní nevolnost někdy zastihne skoro každou těhotnou ženu, daleko menší procento zažije dlouhodobé těžké nevolnosti. Stav, kterému lékaři říkají hyperemesis...  celý článek

Ilustrační fotografie
Nádorových onemocnění krve přibývá, řekl v on-line rozhovoru lékař

Krev je zázračná kapalina, která udržuje lidské tělo naživu. I ona ale může našemu organismu způsobit problém a to v případě, že se v ní něco pokazí....  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Křídové šílenství: Víme, jak na pastelové barvy
Křídové šílenství: Víme, jak na pastelové barvy

Odhodláváte se k malé vlasové rebelii, ale nechcete si svou hřívu nenávratně poškodit? Pak sáhněte po křídě. Samozřejmě ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.