Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se vyvarovat chyb při hubnutí

  18:05aktualizováno  18:05
Řekli byste si ''Začnu cvičit a aspoň efektivněji využiju čas ke svému prospěchu, ale jinak se nic nezmění.'' To byste se divili, jaké změny (a někdy i docela radikální) se ve vašem organismu začnou odehrávat!

Cereální strava spolu s ovocem tvoří základ zdravé výživy. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz


Chcete mít stále vše pod kontrolou, aby pro vás měly změny jen pozitivní, tj. stimulační význam:

 - Zrychluje se metabolismus (jídlo působí více jako zdroj pohotové energie, tělesné zásoby cukru a tuku se zmenšují, je třeba zvýšit podíl sacharidů ve stravě).

 - Při cvičení hrozí větší riziko dehydratace organismu ruku v ruce s pocením, kromě vhodných neslazených nápojů je třeba konzumovat více ovoce a zeleniny, obsahujících vlákninu, která v organismu zadržuje vodu.

 - Po cvičení roste únava svalů a celého organismu a s ním i tzv. oxidační stres, provázený větším vývojem vražedných volných radikálů (zákonitě se dostavují stavy svalové únavy a bolesti, které zejména v začátcích mohou od pohybu odrazovat, proto je třeba užívat antioxidanty ve stravě nebo v doplňcích, aby se svaly rychleji zregenerovaly.

 - Klesá podíl tukové tkáně ve prospěch svalové tkáně, ale s ním může stoupat i riziko nedostatku vitamínů A, D, E a K, které jsou rozpustné v tucích.

 - Současně se zvyšují nároky na potřebu bílkovin, z nichž se tvoří nová svalová tkáň. Tvorbu a obnovu tělesných bílkovin podpoříme kvalitní bílkovinnou stravou (libové červené a drůbeží maso) a kyselinou listovou.

 - Nároky na pevnost kostí, šlach a vaziv se zvyšují, a to tím více, čím více je zatěžujeme; riziko opotřebení kloubů roste, proto je třeba užívat kloubní výživu, obsahující vápník, hořčík a glukosamin v bioaktivní formě.

Je třeba změnit radikálně jídelníček?
Čím jste silnější a svěžejší (díky vzrůstající kondici), tím víc vás tělo poslouchá. I vy však musíte svému tělu naslouchat a poskytovat mu to, co při hubnutí a pohybových aktivitách samo vyžaduje! Než se postupně (ne rychle či najednou, to by vás od hubnutí a cvičení odradilo nepříjemnými zdravotními důsledky!) dostanete k radikálnější změně životního stylu a stravovacích návyků, vynucených rizikem jo-jo efektu, můžete ve výživě udělat drobnější, přesto podstatné zásahy :

- Jíst častěji (5-6x denně) a v menším množství .

- Nevynechávat výživné snídaně a lehké svačiny (dopolední i odpolední).

- Dostatečně pít (až 3l vody denně).

- Vyloučit bohaté večeře a tučnou bufetovou stravu (fast food).

- Omezit až vyloučit tučná a nezdravá jídla, jako jsou uzeniny, tučné omáčky a polévky.

- Preferovat netučné zdroje bílkovin bez doprovázejících tuků (libová červená masa, ryby, drůbež, nízkotučné mléčné výrobky, sójové výrobky).

- Cukry konzumovat převážně v tzv. komplexní podobě, tj. v podobě cereálií (celozrnné pekárenské výrobky, müsli směsi a tyčinky, brambory, rýže natural apod.), a ne v cukrovinkách a bílém pečivu atd.

Existuje ještě celá řada výživových a jiných (např. suplementačních) podnětů, s nimiž se budete v této rubrice setkávat. Někdy je třeba dát na radu těch zkušenějších, kteří jsou už dál než vy, nebo se přímo zeptat profesionálů.

Autor:






Nejčtenější

Gabrielle Unionová (Beverly Hills, 26. února 2017)
Devětkrát jsem potratila. Dítě pořád chci, říká herečka Unionová

Americká herečka Gabrielle Unionová (44) se s manželem Dwaynem Wadem (36) snaží delší dobu o potomka. Devětkrát podstoupila umělé oplodnění, ale pokaždé...  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Z Kary Robertsové se stala mořská víla, která má vlastní show, při které...
Z Američanky je profesionální mořská víla. Zbavila se tak mindráků

Američanka strávila přes 400 hodin výrobou kostýmu mořské víly. Díky rybímu ocasu může předvádět speciální podvodní show a splnit si sen. Jako podmořská bytost...  celý článek

Ellen DeGeneresová na People's Choice Awards (Los Angeles, 7. ledna 2015)
Měla jsem deprese a navštěvovala jsem terapeuta, přiznala DeGeneresová

Ellen DeGeneresová (59) patří mezi nejúspěšnější ženy Hollywoodu. Má vlastní televizní show, je šťastně zadaná a nebojí se mluvit o své sexuální orientaci....  celý článek

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Máte na to chuť? Dejte si to. Blogerka vyvrací mýty o jídle

Oříšky jsou zdravé a čokoláda nezdravá. Zeleninové chipsy jsou dobrá volba, po bramborových přiberete. Nebo ne? Britská fitness blogerka Lucy Mountainová na...  celý článek

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Proč potřebujete izolepu do kosmetické taštičky
Proč potřebujete izolepu do kosmetické taštičky

Klepe se vám ruka a tekutou linkou si na víčku vytvoříte nepravidelný pruh... co s tím? Pomůže vám obyčejná lepicí páska... celý článek

Avokádové quacamole
Avokádové quacamole

Rychlovka, kterou zvládne a miluje každý.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.