Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se nenechat ničit stresem

  1:00aktualizováno  1:00
Stres člověka nutí přizpůsobovat se novým okolnostem. Bez něj by lidstvo vyhynulo. Pokud ale trvá moc dlouho, organismus se brání a volá o pomoc. Utéci, rvát se a řvát. K takové reakci na nebezpečí je tělo naprogramováno po desetitisíce let.

Stres ničí erekci - čtěte ZDE




Nadledvinky vyplavují hormony adrenalin a kortizol. Stoupá tlak i srdeční frekvence, člověk je připraven k boji.

Vypětí vyčerpává
Jenže prastarý mechanismus není přiměřený dnes, když tím nejčastějším ohrožením je ucpaná dálnice nebo vlekoucí se fronta u pokladny.

Napětí se již z organismu neodčerpává nárazovou tělesnou aktivitou a nervozita se hromadí - vzniká chronický stres. Bývá o to horší, pokud člověka dlouhodobě sužují velké potíže, jako jsou finanční problémy či ztráta zaměstnání.

Člověk může reagovat různě: objevuje se nespavost, bolesti hlavy, nechutenství, bušení srdce. Přidává se vyčerpaní, nerozhodnost, podrážděnost. A může být i hůře, studie ukazují, že přemíra dlouhodobého stresu zvyšuje třeba riziko rakoviny nebo selhání imunity.

"Tohle riziko se rozhodně nedá vyloučit, ačkoli studie se ve výsledcích rozcházejí," říká docent Luboš Petruželka, šéf onkologie pražské Všeobecné fakultní nemocnice. "V každém případě je dobré se snažit stresu, zvláště tomu dlouhodobému, vyhnout," dodává.

Vypětí škodí plodnosti
Vliv stresu se může projevit i na místě trochu nečekaném. Kdo si ho dá do spojitosti třeba s tím, že se mu nedaří počít dítě?

"Vyčerpání, ať už psychické nebo fyzické, nejenže může vést k vymizení pravidelné menstruace, ale dokonce může bránit samému početí," říká gynekolog Jindřich Madar z pražské porodnice v Podolí. Podle něj jde o důsledek prostého přírodního mechanismu - kde panuje nepohoda, nebudou dobré podmínky pro mláďata.

Při zvládání stresu je důležitá osobní svoboda. Stresu s jistotou podléhají ti, kdo se cítí jen jako kolečko složitého stroje bez možnosti chod ovlivnit. Stresem tak trpí daleko častěji hráči velkých orchestrů než členové komorních těles.

"V orchestru se všichni musí podřizovat dirigentovi. Nerozhodují ani o tom, kdy si zajdou na toaletu," říká profesor biologie Robert Sapolsky, autor knihy Proč zebry nepodléhají stresu.

Braňte se vyčerpání
Zatímco někdo si ve stresujících situacích přímo libuje, jiní lidé si zachrání zdraví, pokud se podobného vypětí zbaví.

Tu větu někdy slyšel snad každý: "Nehoň se, nerozčiluj se, dostaneš infarkt." Jenže ono je to trochu jinak. "Dříve se předpokládalo, že podnikatelé, kteří žijí ve stresu, jsou více ohroženi nemocemi srdce a cév než lidé, kteří žijí v relativním klidu, říká kardioložka Zuzana Urbanová.

Stres a nějaký psychický šok nicméně mohou spusit infarkt u lidí, kteří si na něj léta zadělávají mizernou životosprávou a třeba kouřením. Nicméně, někteří jedinci vysoké a až nepřirozené nároky moderního života snášejí bez problémů. Stres lépe snášejí lidé založením flegmatičtí, rozhodní, sebejistí.

Někteří lidé stres k pocitu zdraví vyloženě potřebují. "Takoví jedinci, jsou-li stresu zbaveni, třeba odchodem do důchodu, začínají strádat," tvrdí kardiolog Jaromír Hradec.

Stres se naštěstí dá zvládnout. Vědci doporučují procházky v lese, odbourání zášti, dobře snídat a obědvat, přehodnotit jídelníček, dobře spát, souložit, hovořit s lidmi, nenadávat, nepřetěžovat se, vyhledávat světlo, zakřičet si z plných plic, praktikovat automasáž či naučit se relaxovat.

Možná nejúčinnějším postupem je vzpomenout si na pračlověka a prostě utíkat. "Negativní důsledky stresu lze velmi dobře kompenzovat fyzickou námahou," říká internista profesor Vratislav Schreiber.

Co platí na únavu a dlouhodobé vypětí

Cvičte, a to pravidelně
Díky pohybu, jako je třeba delší jízda na kole nebo i posilování, se vám v těle vytvoří hormony zlepšující náladu a uvolňující napětí. Navíc vám pohyb přinese rozptýlení a zlepší se vám kondice.

• Zvolte vhodný druh cvičení
Aby pohyb na stres doopravdy platil, vybírejte s rozmyslem. Lepší než aerobik, squash, či dokonce některý z adrenalinových sportů je třeba jóga, plavání, jízda na kole.

• Jezte kvalitně a zdravě
Vyčerpané tělo potřebuje kvalitní výživu, jinak bude unavenější a unavenější. Ve stravě by proto mělo být hodně bílkovin, vitaminů a vápníku. Při stresu může mít člověk dříve hlad vzniklý tím, že hodně klesá hladinu cukru v krvi.

• Řekněte si o pomoc
Přepínáním se stresu a vyčerpání z něho plynoucího nezbavíte. Naučte se vypnout, přesunout úkoly na jindy, ani doma nezařizujte vše jen vy.

• Jděte včas k lékaři
Pokud už se u vás stres projevuje zdravotními potížemi, jděte na vyšetření. Stres jako takový samozřejmě diagnózou není, jeho následky se však léčit dají.

• Jezte vitaminové doplňky
Váš stav mohou zlepšit i potravinové doplňky, které vám dodají chybějící minerály, vitaminy a stopové prvky, jako je třeba selen a zinek. Mnoha lidem se osvědčily ženšenové preparáty.

Autoři:






Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

Jana Bělobrádková se stará o tři děti.
Bartošová, Bělobrádková a Babišová: Své manžely v politice podporujeme

Bez podpory své partnerky žádný politik dlouhodobě neuspěje. Kdo stojí po boku nejvýraznějších osobností letošních voleb? Oslovili jsme manželky lídrů...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Přejídání jako zabiják. Skrytě ničí i vaše játra

Znalec gastronomie Pavel Maurer radí: „Nejezte blbě!“ Lékaři by dodali: „A když už, tak se aspoň nepřejídejte.“ Obezita totiž ničí nejen klouby a srdce, ale...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Meditace umí zmírnit deprese, předcházet infarktu i posílit imunitu

Prastará technika pořád funguje a vědci objevují nové a nové důvody, proč nám vlastně meditace prospívá. Nejen že redukuje stres a zlepšuje náladu, prospívá...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Jemné metalické líčení: Jediný třpytivý makeup, se kterým můžete i do práce
Jemné metalické líčení: Jediný třpytivý makeup, se kterým můžete i do práce

Patříte mezi milovnice třpytek, ale nemůžete si dovolit nosit do práce příliš výrazné líčení? Sáhněte po metalických očn... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.