Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Šest věcí, které podpoří vaši imunitu na maximum

aktualizováno 
Když se kolem sebe podíváte na ulici nebo v hromadné dopravě, zjistíte, že sezona viróz trvá po většinu roku: v podzimních plískanicích, během zimy, ale i na jaře, kdy jsou těla, vyčerpaná nedostatkem slunce, silně oslabená. Poradíme vám, jak si posílit imunitu, abyste útoků bacilů odolali.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

1.Spánek

Vědci si nejsou stoprocentně jisti, jakým mechanismem spánek přesně k imunitě přispívá. Studie ovšem ukazují, že pokud se dobře vyspíte, je to pro vaše tělo zcela klíčové.

Dospělý člověk by měl denně prospat sedm až devět hodin.

2.Cvičení

Pravidelný pohyb doopravdy zoceluje tělo a pomáhá ho chránit před infekcemi. Stačí cvičit jen mírně - dopřát si třeba třicet minut svižné chůze každý den (nebo alespoň třikrát týdně). Kromě toho, že budete lépe chráněni před infekcemi, protože povzbudíte své bílé krvinky, bude se vám také lépe spát a v těle se vám uvolní více látek navozujících pocit pohody - endorfinů.

Imunitu také hodně posílíte otužováním. A nemusíte hned plavat v ledové Vltavě. Pro začátek postačí mít v bytě přiměřenou teplotu (20 až 22 stupňů) a v ložnici ještě chladněji (18 stupňů). Postupně můžete přejít ke spaní s otevřeným oknem, k ranní rozcvičce u okna a dále k otužování vodou. Nejdříve stačí se otírat studenou žínkou, potom přejít ke tříminutové vlažné sprše a nakonec k té úplně studené.

3.Zdravá strava

Zdravá strava není jen hodně zeleniny a ovoce, ale třeba také omezení přísunu cukrů. Když si dáte několik sklenic sladké coly, nejméně na několik hodin tím paralyzujete svůj imunitní systém. Obecně byste proto měli mít v jídelníčku potraviny bohaté na vitaminy C a E, betakaroten nebo zinek. Neměly by vám tam chybět lesní plody, citrusy, kiwi, jablka, červené hrozny, kapusta, cibule, špenát a mrkev. Některé potraviny jsou pak považovány přímo za životabudiče pro imunitu.

Naopak místo ve vašem životě by určitě neměly mít cigarety. Ale to snad ani není potřeba zdůrazňovat, že dým a dehet tělu neprospívají.

4.Odbourání stresu

Stres je typickým příkladem jevu, který sám o sobě není špatný, ale ve velkém množství může hodně škodit. V normálním režimu stres pomáhá tělu připravit se na krizovou situaci; pokud je ale člověk pod tlakem trvale, má to na jeho tělo zničující dopad. Nemusíte ovšem propadat panice. I když budete v situaci, že se stresu nedokážete úplně zbavit (například pokud máte náročné zaměstnání nebo početnou rodinu, o kterou pečujete s velkým vypětím), existují způsoby, jak tělu ulevit.

Naučte se třeba meditovat. Jedna studie například ukázala, že lidé, kteří po dobu osmi týdnů provozovali meditaci, měli po očkování vakcínou proti chřipce silnější imunitní reakci než členové kontrolní skupiny, která meditaci neprovozovala. Návodů na meditaci je celá řada: můžete je najít na internetu nebo v knihách, případně navštívit kurz, kde vás této dovednosti naučí. Stresu budete také cítit méně, pokud zvládnete trochu zpomalit.

Ano, povinností možná máte hodně, ale není od věci naučit se některé delegovat na ostatní nebo je brát tak trochu stylem maňana a nenervovat se jimi. Některým lidem uleví, když se naučí upustit páru. Pokud si najdete opravdu náročnou fyzickou aktivitu, cvičení, při kterém vypnete mozek, pomůže vám to odpočinout si od myšlenek, které vás svazují a vyčerpávají. A pokud se nezvládnete zbavit stresu sami, neházejte flintu do žita. Můžete se zkusit obrátit na odborníka, například na psychologa či rodinného poradce (poradny pro rodinu, manželství a mezilidské vztahy jsou ve všech regionech a své služby poskytují zdarma).

Od stresu člověku může ulevit i domácí mazlíček. Už jen pohlazení psa, kočky nebo třeba morčete snižuje hladinu stresových hormonů v těle. Kromě toho se ale díky zvířeti můžete i spřátelit s lidmi, kteří sdílí vaši chovatelskou zálibu – nejsnazší to mají majitelé psů během venčení.

5.Sociální kontakty

Studie ukazují, že vaší imunitě prospěje i to, když budete mít kolem sebe okruh přátel. Nemusí jich nutně být moc, stačí jen pár lidí, na které se můžete spolehnout, což ostatně prospěje nejen vaší imunitě, ale kvalitě života celkově. Konkrétně imunitě pak zvláště prospívají vztahy sexuální.

Výzkum provedený na skupině studentů ukázal, že ti, kdo si dopřáli sex jednou až dvakrát týdně, měli v těle více imunoglobulinu než ti, kdo měli sexu méně. Nemluvě o tom, že sex také může přispět ke kvalitnějšímu spánku a odbourání stresu.

6.Smysl pro humor a pozitivní myšlení

Pravda je, že veselá mysl opravdu ke zdraví přispívá. Smích odbourává v těle stresové hormony a posiluje činnost bílých krvinek, které bojují s infekcemi. A i když nemáte zrovna příležitost se od plic zasmát, nevadí – svému zdraví prospíváte i pozitivním myšlením.

Například v jedné provedené studii lidem, kterým slíbili, že za tři dny uvidí opravdu veselý film, okamžitě klesla hladina stresových hormonů: prostě jen proto, že se těšili a mysleli na příjemnou věc.

Potraviny, které nakopnou vaši imunitu

- česnek: obsahuje látku alicin, která působí proti infekcím; ideální je sníst denně tak dva stroužky syrového česneku

- jogurt a probiotika: zdravé osídlení střev má lví podíl na fungování imunitního systému; živý jogurt byste si měli dopřát až dvakrát denně

- ječmen a oves: alespoň jednou denně by se ve vašem jídelníčku měly objevit tyto cereálie, které obsahují betaglukany (najdeme je i v kvasnicích nebo některých houbách – např. hlívě ústřičné, shiitake); je známo, že tyto látky mají pozitivní vliv na imunitu

- mořské plody: nejméně dvakrát týdně by měl člověk do jídelníčku zařadit mořskou žoužel typu kraba, humra nebo mušle (zvýší to produkci proteinů cytokinů), případně lososa nebo makrelu (omega-3 mastné kyseliny snižují zánět a chrání před respiračními infekcemi)

- kuřecí polévka: i vědci potvrdili, že když se cítíte špatně, pořádný vývar z kuřete vám opravdu pomůže – obsahuje totiž aminokyselinu cystein, ředí hlen, a navíc jeho účinek zvyšuje přidaný česnek či cibule

- černý nebo zelený čaj: pomáhají imunitě díky obsahu L-theaninu

- hovězí maso (nebo jiný zdroj zinku): zinek potřebují ke správnému fungování vaše bílé krvinky

- batáty (nebo jiný zdroj betakarotenu/vitaminu A): nezbytný vitamin najdete také v jiných oranžových potravinách – v mrkvi, dýni nebo melounu cantaloupe

- citrusy (a další zdroje vitaminu C): céčko je u viróz základem léčby, a proto ve stravě nesmí chybět citrusy, červená paprika, šípkový čaj (šetrně připravený), brokolice, špenát apod.

- olej z tresčích jater nebo losos z volného odchytu (a další zdroje vitaminu D): nejlepší je slunce, ale to se zrovna v zimě často špatně shání

Článek vyšel v lednovém vydání časopisu Zdraví.

Autor:






Nejčtenější

Ellen DeGeneresová na People's Choice Awards (Los Angeles, 7. ledna 2015)
Měla jsem deprese a navštěvovala jsem terapeuta, přiznala DeGeneresová

Ellen DeGeneresová (59) patří mezi nejúspěšnější ženy Hollywoodu. Má vlastní televizní show, je šťastně zadaná a nebojí se mluvit o své sexuální orientaci....  celý článek

Vínová rtěnka na přehlídce Marca De Vincenza.
Tmavá rtěnka je i pro vás. Zkuste extra lesk i sametově matný vzhled

Rtěnky v tmavých odstínech byly ještě nedávno na přehlídkách i v obchodech spíš výjimka, natož abychom je běžně potkávali na ulici. Během pár let se z nich...  celý článek

Christina Applegateová (Los Angeles, 27. července 2015)
Preventivně jsem si nechala odstranit vaječníky, přiznala Applegateová

Před devíti lety Christině Applegateové (45) diagnostikovali rakovinu prsu a herečka podstoupila oboustrannou mastektomii. Nyní prozradila, že nedávno si...  celý článek

ilustrační snímek
Tři přesvědčení, která získáme v dětství, a neseme je až do dospělosti

I když si to občas nechceme připouštět, naše dětství mělo nepochybně velký vliv na to, jací lidé se z nás později stali. Podle odborníků v dětství vznikají tři...  celý článek

Muži tanga milují, ženy jim příliš nefandí. Důvodem je to, že nejsou úplně...
Tanga přestala být sexy. Ženy dávají přednost rafinovanějším střihům

Už žádný diskomfort a „ypsilon“ vykukující zpod lemu džín. Místo toho pohodlí a elegance. Šňůrková tanga nahradily střihy, jenž zadek alespoň trochu zahalují....  celý článek

Další z rubriky

čtení
Čtení knih přináší výhody. Budete lépe spát a zlepšíte si paměť

Trávit volný čas čtením zajímavé knihy je v dnešní přetechnizované době pro mnoho lidí přinejmenším neobvyklé. Existují však i zdravotní důvody, proč byste se...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Alkohol (ilustrační foto)
Pět věcí, které způsobí rychlejší opilost. Dlouhý let i vyšší věk

Možná patříte mezi ty, co si myslí, že svou míru alkoholu velmi dobře znají a nestane se jim, že by se opili víc, než je vhodné. Ale jsou situace, kdy obvyklé...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma
Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma

Ne že by každý z nás potřeboval úsměv amerického herce, ale svítivé žluťáky taky nejsou úplně v kurzu. Vyberte si proto ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.