Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Hubněte podle typu postavy. Jablku pomůže běh, chilli papričce činky

  4:05aktualizováno  4:05
Zoufale se snažíte zbavit se přebytečných kilogramů a stále bez úspěchu? Možná je to kvůli tomu, že při hubnutí nerespektujete svůj specifický typ postavy. Poradíme vám, jak hubnout, když vlastníte postavu typu jablko, hruška či chilli paprička.

Každý typ postavy potřebuje jiný způsob hubnutí (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Rozhýbejte tělo

Raketa.cz nabízí výrazné slevy na speciální redukční programy, vstupy do fitness center nebo cvičební pomůcky. Začněte s prospěšným pohybem.

Hubnutí a boj se špekovými pneumatikami patří zejména na začátku každého roku mezi skutečné evergreeny. Podle letošního výzkumu agentury STEM/MARK si na Nový rok osmatřicet procent Čechů slibuje, že zhubne, třicet procent přísahá, že začne víc sportovat, a pětadvacet procent si umiňuje, že se bude zdravěji stravovat. 

Fitness centra tak prvních pár týdnů po začátku nového roku praskají ve švech, dramaticky stoupá prodej sportovního oblečení a přípravků na hubnutí. Prvotní nadšení časem nenápadně vyšumí a většina těch, kteří přísahali, že zamávají pneumatikám na rozloučenou, se zase pohodlně rozvalí před televizí.

Podle odborníků je neúspěch hubnutí většinou způsoben stanovením nerealistických cílů a špatným přístupem ke shazování kilogramů. Lidé často ztrácejí motivaci, když hubnutí nepokračuje tak rychle, jak doufali, nebo když se jim nedaří hubnout v žádoucích partiích a formovat postavu podle svých představ. 

Pokud se nechcete zařadit mezi ty, kteří ve svém hubnoucím úsilí neuspěli, zapomeňte na všeobecné nicneříkající poučky a ušijte si hubnutí na míru podle konkrétního typu postavy:

Typ postavy - hruška

Pro ženy s postavou hrušky jsou typické široké boky.

Ženy, které mají postavu typu hruška, mají tendence k ukládání tuku především na stehnech a hýždích. Největší podíl přitom tvoří podkožní tuk. K tomuto typu postavy se váže zvýšené riziko osteoporózy, celulitidy, křečových žil, poruchy příjmu potravy, nebo intenzivnější nepříjemné symptomy menopauzy.

"U typu hruška se vyvarujte posilování jen spodní poloviny těla. Mnohé ženy typu hruška chodí hubnout na spinning nebo posilují stehna v domnění, že se tuk z těchto míst odstraní. Pokud však nebudou zároveň dodržovat správný redukční režim, stehna a lýtka ještě získají na objemu," radí Barbora Paimová, trenérka společnosti Fitnessie. 

"U typu hruška se tvoří ve spodní části těla snadněji nejen tuková, ale i svalová hmota. Je třeba zařadit posilování horní poloviny těla kvůli zlepšení tělesné symetrie." 

Snížený obsah soli a cukru je nyní "in"

Výrobci potravin čím dál častěji reagují na aktuální zdravé trendy, první měsíce roku se takovéto zboží vždy nakupuje nejvíce. Čtěte v Retail Info Plus!

Zaměřte se také na aerobní pohyb s vysokou intenzitou, zrychlí váš metabolismus a tudíž vám pomůže odbourat podkožní tuk, ale například i zmírnit projevy celulitidy, s níž se ženy s tímto typem postavy často potýkají.

"Pro ženy s postavou typu hruška je důležité omezit příjem sacharidů s vysokým glykemickým indexem včetně bílého pečiva, těstovin, rýže, brambor, banánů, medu a dalších jednoduchých cukrů. A také červené maso," říká Daniela Hufová, výživová poradkyně studia 2beFit.

"Mimořádně vhodná je pro tento typ postavy například brokolice, zelí, houby, papriky, květák, mrkev, divoká rýže, nebo sezamová semínka. Velký pozor by si ženy s postavou typu hruška měly dávat na alkohol. Kalorie z něj se u nich ukládají právě do boků a stehen."

Jak posilovat horní část těla a zmenšit tak asymetrii se podívejte ve videu.

Typ postavy - jablko

Ženám s postavou jablka se ukládá tuk hlavně v oblasti břicha.

Typ postavy jablko má tendence k ukládání tuku ve střední části těla, to znamená, že nejvíce přibíráte na břiše, podbřišku a na spodní části zad (typické jsou tukové "polštářky" nad bedry). Oproti tomu dolní polovina těla je většinou štíhlá. 

U tohoto typu postavy není tolik zastoupen podkožní tuk, jako spíše takzvaný viscerální tuk, který obaluje vnitřní orgány. Ten je spojen s větším rizikem rozvoje diabetu či kardiovaskulárních onemocnění. Ženám s postavou "jablko" také častěji hrozí riziko rakoviny prsu a problémy s menstruací.

Podle výzkumů reaguje však tento typ tuku lépe na pohybovou aktivitu. "U typu jablko s větším bříškem je třeba mít na zřeteli posunuté těžiště dopředu a s tím spojené přetěžování bederní páteře. Vhodná jsou potom kompenzační cvičení kombinovaná s během," říká Barbora Paimová. 

Vzhledem k tomu, že typ "jablko" nemá nijak výrazný pas, pomůže vám, když se zaměříte na cvičení, která posilují střed těla a hluboké svaly, jako je například power jóga či pilates. Současně je však žádoucí zkombinovat je s aerobním pohybem, který vám zajistí úbytek váhy. 

Alespoň třikrát týdně tak zařaďte do svého programu minimálně čtyřicet minut běhu, plavání či jízdy na kole. K úbytku tuku ve střední části těla vám pomůže i takzvaný intervalový trénink, v němž se střídají frekvence intenzivního pohybu s pohybem nižší intenzity.

"Je důležité zaměřit se v jídelníčku více na potraviny spíše se střední a nižší hodnotou glykemického indexu, jako je například ovoce, zelenina, bílé maso a ryby," radí Daniela Hufová. 

"Takto pomůžeme i ke snížení takzvaného zažívacího stresu, který bývá často problémem těch postav, které mají tendenci k ukládání tělesného tuku v oblasti pasu a břicha." 

Podle výživové poradkyně je také důležité zaměřit se na omezení nadýmání: "Odstranění nafouklého bříška docílíme omezením, nebo úplným vyloučením výrobků z kravského mléka a produktů obsahujících pšenici."

Jak správně posilovat střed těla se podívejte ve videu.

Typ postavy - chilli paprička

Ilustrační snímek

Ženy s typem postavy chilli paprička mají většinou plochý hrudník i zadek a nezřetelný pas. Kvůli absenci křivek vykazují charakteristiky takzvané chlapecké postavy - to znamená, že jejich boky, pas a ramena jsou v podstatě stejně široké. 

S tímto typem postavy se pojí zvýšené riziko poruch spánku, snížené funkce štítné žlázy, časté únavy, zácpy, neplodnosti a deprese. Pokud začne přibírat, usazuje se "chilli papričce" tuk zejména v oblasti břicha.

Ženám s rovnou postavou chybí křivky a měly by se proto zaměřit na vytvarování postavy pomocí vhodného posilování. Vyhýbat by se naopak měly intenzivnímu aerobnímu tréninku, který u nich bude mít za následek nejen snížení váhy, ale další úbytek křivek, takže postava bude působit ještě "rovněji." 

Hlídejte si proto, abyste provozovala aerobní pohyb pouze v mírném pásmu. Při posilování vsaďte raději na těžší závaží a menší počet opakování. Připravte se však na to, že u vašeho typu postavy je budování svalové hmoty dlouhodobý proces.

"Tento typ postavy mívá často problémy s udržením hmotnosti, takže je důležité, aby jeho majitelky dostatečně jedly. Ženy s typem rovné postavy mají větší volnost než ostatní a mohou si dovolit přijímat více sacharidů. Ke každému jídlu by však neměly zapomínat na příjem alespoň malého množství bílkovin," upozorňuje Daniela Hufová. 

"Tyto typy mají sklon rychlé látkové výměně, to znamená, že i při vyváženém stravování mohou hubnout a mít i podváhu. Vhodnými potravinami jsou celozrné těstoviny a pečivo, lilek, mango, brambory, hrášek, kukuřice nebo mrkev."

Ženy s postavou čilli papričky by neměly zapomínat na vhodné posilování.


Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

Andrea se svým synem Josefem
Co řeší matky v porodnici? Nepříjemný klystýr i problémy s podnikáním

Porod dítěte trvá i několik hodin, během kterých ženu doprovází zpravidla partner a porodní asistentky. Ty si na porodních sálech vyslechnou a zahlédnou...  celý článek

Ilustrační fotografie
Nedomazlené děti mohou mít psychické potíže celý život

Schopnost navázat vztah se lidé učí od samého narození. Ukazuje se, že citová vazba k jedné osobě je pro další vývoj člověka zcela zásadní. Pokud je oslabena,...  celý článek

ilustrační snímek
Rodinná poradna: Syn chce stále hrát na tabletu, babička ho nechá

Můj sedmiletý syn je poslední dobou posedlý tabletem. Nejradši by od rána do večera hrál a já už nevím, co s tím dělat. Babička v tom totiž problém nevidí a...  celý článek

Petr Klíma je na farmářských trzích v Praze 6 "pečený - vařený“. Na snímku s...
Z farmy přímo na stůl: nová kuchařka vás naučí milovat zeleninu

Nemusíte být fanatickým přívržencem farmářských trhů, abyste zjistili, že nejlepší zelenina je ta lokální. Ať už máte tatínka, který se vyžívá v pěstování,...  celý článek

(Ilustrační foto)
Chuť na sladké může ukazovat na poruchu spánku i štítné žlázy

Neodbytná touha po cukru nemá jediné správné vysvětlení. Může signalizovat špatné stravování, spánkovou poruchu, přemnožené kvasinky, ale třeba i deprese nebo...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Může nás lenost zabít? Vědci říkají, že ano

Zdravé je sportovat několikrát týdně, říkají experti, a přesto se dvě třetiny Čechů nehýbou skoro vůbec. Jak je možné, že jejich těla fungují a nerozpadají se?  celý článek

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

(Ilustrační foto)
Jezte podle hodinek. Biorytmy můžou ovlivnit hubnutí i trávení

Náš denní rytmus a rozvržení jídel můžou být důležitější než počet kalorií, které přijmeme. Promítnou se do metabolismu, tělesné váhy i složení krve. Co...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Když makup a stíny používá chlap - úchylnost, nebo umění?
Když makup a stíny používá chlap - úchylnost, nebo umění?

V poslední době víc než beauty vlogerky a blogerky jedou jejich pánské verze. Moc testosteronu z toho sice nekouká, ale ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.