Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Hubnutí po porodu: pozor na chyby, které úbytek hmotnosti zpomalují

aktualizováno 
Trápí vás přebytečná kila po porodu? Rozhodně v tom nejste sama. Odborníci se často setkávají právě se ženami, kterým je kolem 30 let, v těhotenství výrazně přibraly, mají různé zdravotní komplikace a těžko se nadbytečných kil zbavují. V dnešním díle seriálu Vím, co jím vám odborníci poradí, jak vše zvládnout.

Pokud si myslíte, že musíte do pár měsíců shodit všechna nabraná kila, tak se velmi mýlíte. A po každém dalším porodu je to ještě složitější.

„Uvědomte si, že se vaše tělo připravovalo na porod 9 měsíců. Musíte mu tedy dát čas vrátit se zpět do normálu,“ vysvětluje výživový specialista Petr Havlíček.

Přísné diety uškodí dítěti

Určitě se nepouštějte do drastických diet. Těmi můžete uškodit sobě i svému dítěti. Razantnějšímu hubnutí se vyhněte zejména v době plného kojení. Snaha snížit hmotnost často vede k nevyváženému stravování a obvykle i k nepřiměřenému omezení přijímané energie.

Vím, co jím

Program vychází z celosvětové iniciativy The Choices Programme, která definuje složení potravin odpovídající zdravé výživě na základě kritérií Světové zdravotnické organizace (WHO) a Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). 

Značka "Vím, co jím" je určena především spotřebitelům pro jejich snadnější orientaci v nabídce potravin. Posláním značky je umožnit snadnější výběr výživově hodnotných potravin.

Více o zdravých potravinách čtěte zde.

Vím, co jím

Hubněte pomalu a postupně. Krátce po porodu je optimální cíleně snižovat hmotnost přibližně o půl kila měsíčně. Přirozeně to však jde někdy i rychleji. Na původní váhu byste se měla vrátit do prvních narozenin dítěte.

Časté chyby čerstvých maminek

„Nenechte se stresovat zkušenostmi svých kamarádek nebo příbuzných. Jsou ženy, které odchází z porodnice s až polovičním váhovým úbytkem, jiné naopak s téměř žádným. Důležité je, abyste po porodu nezačala znovu přibírat,“ říká Petr Havlíček. V takovém případě je vhodné vyhledat odborníka, který vám pomůže najít příčinu tohoto problému.

Někdy však stačí usměrnit svůj jídelníček a dodržovat několik základních pravidel. Nejčastějším důvodem nárůstu nebo stagnující váhy po porodu bývá nepravidelný jídelní režim, nahodilé zobání v průběhu dne, konzumace příliš velkých porcí jídla, příjem hlavního jídla dne až ve večerních hodinách, nadměrná konzumace mléka, džusů a nápojů určených kojícím matkám.

V době kolem půl roku, kdy dítě přechází na běžnou stravu, je pro vás největším rizikem dojídání zbytků. Jídlo po dítěti raději vyhoďte a myslete na to, že základem je snídaně. Jezte pravidelně a naučte to i své dítě. Vhodné stravovací návyky byste měla dítěti budovat od nejútlejšího věku. Nejlépe tak, že mu půjdete sama příkladem.

Jak ovlivňuje kojení to, co jíte

Zásadní vliv na váhu novopečných maminek mívá kojení. Právě díky energetické náročnosti kojení ztrácejí maminky kila mnohem rychleji než v běžném režimu. Organismus čerpá z jejich zásob, a tak je vhodná skladba jídelníčku v prvních šesti měsících po porodu stejně důležitá jako v době těhotenství. V době kojení by jídelníček matky měl obsahovat o pětinu až čtvrtinu energie více než za běžných okolností.

Výživa matky se přímo odráží v kvalitě mateřského mléka. Některé živiny je nutné průběžně dodávat, aby se přenesly do mléka. Jiné si organismus bere ze zásob, a proto je nutné zásoby průběžně doplňovat.

Zuzana: Bojím se, že mi kila navíc už zůstanou

V dnešním dílu navštívila dietoložka Karolína Hlavatá dvojnásobnou maminku Zuzanu. Je poměrně akční, do 8. měsíce druhého těhotenství cvičila pilates. V současné době ji trápí hmotnost, která stagnuje.

„Po prvním porodu jsem začala spolupracovat s výživovou poradkyní. Úpravou jídelníčku a správným zařazením pohybu mi tuk šel dolů raz dva. Po druhém porodu je to ale horší. Hned po šestinedělí jsem najela zpět na jídelní i pohybový režim, ale váha se příliš nehýbe, což mě začíná stresovat,“ popisuje situaci Zuzana.

Jak celý příběh dopadne a jaké jsou rady odborníků pro hubnoucí maminky? Dozvíte se ve videu.

Ukázkový jídelníček ženy, která hubne po porodu

Snídaně: 1 a ½ dalamánku, žervé, 2 plátky šunky, rajče, bílá káva

Svačina: bílý jogurt, 100 g jahod, 2 lžíce vloček

Oběd: polévka z kořenové zeleniny, celozrnné těstoviny, omáčka z rajčat, libové hovězí maso, hlávkový salát

Svačina: 500 ml nízkotučného kefíru, 25 g směsi ořechů

Večeře: zeleninový salát s kuřecím masem, 2 menší krajíce tmavého chleba, sklenka fresh džusu 

Autor:






Nejčtenější

Ze všech týdnů módy bývá ten londýnský nejradikálnější a nejkřiklavější. Letos...
Punk, protesty, fetiše a luxusní móda. V Londýně skončil fashion week

Ze všech týdnů módy bývá ten londýnský nejradikálnější a nejkřiklavější. Letos na něm nové kolekce ukazovali legendární designéři po boku těch začínajících, na...  celý článek

Sue a Noel Radfordovi a jejich děti v roce 2015
Už jsme skončili, říkají po 20 dětech britští manželé Radfordovi

Sue Radfordová (42) a její manžel Noel (46) si opravdu nemůžou stěžovat, že by měli málo dětí v domě. Letos se jim narodil další syn. Doma tak mají už 19...  celý článek

Petr Klíma je na farmářských trzích v Praze 6 "pečený - vařený“. Na snímku s...
Z farmy přímo na stůl: nová kuchařka vás naučí milovat zeleninu

Nemusíte být fanatickým přívržencem farmářských trhů, abyste zjistili, že nejlepší zelenina je ta lokální. Ať už máte tatínka, který se vyžívá v pěstování,...  celý článek

léky
Léky, které už nezabírají. Nejčastěji jsou to antibiotika

Dosud hýčkaná antibiotika začínají být v boji proti mikrobům neúčinná a ti jdou pomalu, ale jistě vstříc vítězství. Budeme umírat na banální choroby, nebo je...  celý článek

19. Jarmark OnaDnes.cz
Na Jarmarku levně nakoupíte a v aukci pomůžete tátovi od pěti dětí

Již 19. Jarmark OnaDnes.cz se blíží a máme pro vás další várku informací, na co se můžete těšit už 30. září na pražském Výstavišti v Holešovicích v Křižíkových...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

Ilustrační fotografie
Může nás lenost zabít? Vědci říkají, že ano

Zdravé je sportovat několikrát týdně, říkají experti, a přesto se dvě třetiny Čechů nehýbou skoro vůbec. Jak je možné, že jejich těla fungují a nerozpadají se?  celý článek

Ilustrační fotografie
Tělocvik děti nezachrání. Většina se už obezity nezbaví, varuje Havlíček

Nenechte se zmást. Pár hodin školního tělocviku a jednou týdně pohybový kroužek pro zdravý vývoj dětí rozhodně nestačí. Experti doporučují tři typy aktivit,...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Oční linky krok za krokem: Kočičí oči i pro věčné začátečnice
Oční linky krok za krokem: Kočičí oči i pro věčné začátečnice

Stačí jeden tah, abyste zvýraznily oči a vytvořily uhrančivý sexy pohled. Přesto se očním linkám mnoho žen vyhýbá. Poku... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.