Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Osm jednoduchých triků, které pomohou zhubnout i lenochům

aktualizováno 
Chcete zhubnout, ale na poskakování na zumbě nebo na zvedání činek v upocené posilovně se necítíte? Pak pro vás máme dobré zprávy: zhubnout můžete aniž byste prakticky hnuli prstem. Pomoci může třeba sklenka červeného vína před spaním.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Zní to příliš dobře, aby to byla pravda? Samozřejmě následující rady nezaručují, že shodíte těch přebytečných deset či dvacet kilogramů, tak jednoduché to opravdu není. Podle vědeckých výzkumů však existují pohodlné způsoby, které vám hubnutí alespoň usnadní.

Přičichněte si k čerstvému ovoci

Jablka, hrušky, banány a další lahodné ovoce vám může pomoci ve vaší snaze shodit přebytečné kilogramy. A tentokrát nemluvíme o jejich konzumaci.

Studie z University of Bourgogne ve Francii publikovaná v deníku Appetite v roce 2014 ukázala, že pouhé přičichnutí k ovoci, konkrétně k hrušce, může ovlivnit výběr pokrmů. Zkoumané osoby po pobytu v místnosti, který byl provoněn vůní čerstvých hrušek, měly tendenci vybírat si následně zdravější potraviny, zvláště když se jednalo o sladkosti.

Mísa čerstvého ovoce v kuchyni tak může podle vědců pomoci udržet vaše chutě na uzdě.

Dejte si před jídlem sklenici vody

Hubnutí může být tak jednoduché. Ve snaze zbavit se nechtěných kilogramů nebo zabránit dalšímu tloustnutí může pomoci obyčejná voda. Studie zveřejněná v časopise Journal of Obesity ukázala, že lidé, kteří pili dvě sklenice vody před každým jídlem, spotřebovali o 75 až 90 méně kalorií při následujícím jídle.

Nutriční specialistka Kristýna Báčová ze Svět zdraví 4Life však podotkla, že přejídání zabrání hlavně vyvážený a zdravý jídelníček. Do celkového příjmu vody (tekutin) je třeba započítat také obsah vody v konzumovaných pokrmech.

„Co se týče léta, pak potřeba vody vlivem vysokých teplot vzrůstá. Pít bychom měli i v případě, že nemáme žízeň. Nejlepší je u sebe stále nosit lahev s vodou a striktně si stanovit úkol, že za každé dopoledne vypijete 1,5 litru a odpoledne pak ještě 1 litr obyčejné neperlivé vody. Zpočátku je třeba být na sebe přísný. Po čase si na to vaše tělo zvykne a začne tento nový zvyk vyžadovat samo,“ uvedla Báčová.

Vypijte sklenku vína před spaním

Ano, čtete správně. Sklenice červeného vína před spaním pomáhá hubnutí. Červené víno totiž obsahuje hojně vychvalovanou protistárnoucí složku resveratrol a ta podle odborníků z Washington State University pomáhá tělu přeměňovat bílý tuk na tuk hnědý.

Možná si myslíte „tuk jako tuk“, ale hnědý tuk je pro tělo zdravější než ten bílý a náš organismus ho dokáže spálit mnohem rychleji. A to i ve spánku.

Více se smějte

Smích pomáhá uvolnit napětí ve svalech, zvyšuje přísun kyslíku do krve a napomáhá srdečnímu zdraví. Navíc vám může pomoci zhubnout. Pokud se snažíte zbavit tukových polštářů, pusťte si oblíbenou komedii. Nebo se věnujte jiným aktivitám, které vás rozesmějí.

Skutečný za břicho se popadající smích může totiž navýšit hodnotu bazálního metabolismu o 10 až 20 %. Toto zjištění přinesla vědecká studie publikovaná v časopise International Journal of Obesity.

Vydejte se na procházku

Ano, běh patří mezi zaručené metody jak zhubnout. Ale dvacetiminutová procházka může mít na hubnutí velice podobný efekt. Doktorka Phoenyx Austinová, fyzioložka a odbornice na sportovní výživu přísahá, že nízko-intenzivní kardio cvičení LISS (z anglického low-intensity steady-state ) je stejně účinné, ne-li dokonce účinnější při spalování tuků než vysoce intenzivní, náročné a upocené tréninky.

Doktorka Austinová však dodává, že tělo se časem přizpůsobí tréninku, a proto je vhodné si později na kotníky připevnit závaží nebo zkusit chůzi do kopce.

Popíjejte zelený čaj

Nedáte dopustit na černou kávu? Pokud však vyměníte černou barvu za zelenou, můžete brzy zaznamenat pozitivní tělesné změny. Šálek zeleného čaje (klidně i studený, pokud je vám horko) je přirozeně bez kalorií a podle studie z roku 2011 může zpomalit nárůst váhy a může být dalším nástrojem v boji proti obezitě.

I když odborný výzkum byl proveden zatím jen na myších, jeho autoři se shodují na tom, že několik šálků zeleného čaje denně by mohlo mít stejný účinek i na člověka.

Jezte v klidu u stolu bez sledování televize

Všichni jsme neustále ve spěchu, a tak se snažíme dělat více věcí najednou. Ovšem když přijde čas na snídani, oběd či večeři, měli bychom se věnovat jen jídlu. To znamená žádné sledování televize, poslech hudby, kontrolování mobilních telefonů či čtení e-mailů u stolu.

V roce 2013 na Harvard Medical School proběhla studie, která ukázala, že přesně tyto druhy rozptýlení při jídle přispívají k přibývání na váze. Rozptylování totiž vede k tomu, že přestáváte vnímat kolik jídla vlastně sníte.

Snažte se večeřet dříve

Krása tohoto tipu spočívá v tom, že není důležité, co je na vašem talíři, teoreticky byste měli díky této radě zhubnout, ať už sníte cokoli. Výzkum publikovaný v časopise International Journal of Obesity odhalil, že dietáři, kteří jedli své hlavní jídlo před 15. hodinou, zhubli podstatně více, něž jedinci, kteří jedli později během dne.

Nutriční specialistka Kristýna Báčová vysvětlila, že obecně se doporučuje nejíst alespoň dvě až tři hodiny před spaním, protože i naše trávicí ústrojí potřebuje regeneraci. Nehledě na to, že těžká jídla konzumovaná večer způsobují nevolnost, zhoršují kvalitu spánku a negativně působí i na vzhled pleti a finálně ovlivní i váhu.

„O tom, kdy je dobré jíst večer naposledy, se vedou spory, a určitě už jste slyšeli o magické sedmnácté hodině. Pokud chodíte spát ještě před osmou večer, pak je to v pořádku. Jestliže jste ale ještě o půlnoci vzhůru, pak vás rozhodně bude honit mlsná a může vás přepadnout neřízený hlad. Navíc je důsledkem zpomalený metabolismus, což vede k následnému přibírání. Doba posledního jídla tak závisí na době, kdy chodíte spát,“ objasnila Báčová.

Na závěr dodala, že jednoduchým pravidlem je zaměřit se večer na bílkoviny a omezit sacharidy typu těstovinová a bramborová jídla. Pečivo ve větší míře, sladkosti, slazené mléčné nápoje, ale i přemíra medu do čaje může vadit.

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

Vínová rtěnka na přehlídce Marca De Vincenza.
Tmavá rtěnka je i pro vás. Zkuste extra lesk i sametově matný vzhled

Rtěnky v tmavých odstínech byly ještě nedávno na přehlídkách i v obchodech spíš výjimka, natož abychom je běžně potkávali na ulici. Během pár let se z nich...  celý článek

Hubněte efektivně, pomocí správně zvoleného pohybu
Devět pravidel, které vám pomohou zhubnout jednou provždy

Vyzkoušeli jste už nespočet různých „zaručených“ metod, jak zhubnout, ale stále vás trápí kila navíc? Pak je nejspíš nejvyšší čas začít hubnout s rozumem a...  celý článek

Tváří Nákupů Ona Dnes je Jana Stryková
Nákupem psa z množírny napomáháte týrání zvířat, říká herečka Stryková

Diváci si ji zapamatovali jako zdravotní sestru ze seriálu, teď se jim herečka Jana Stryková představí v jiné roli – stala se moderátorkou pořadu o bydlení....  celý článek

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

Muži tanga milují, ženy jim příliš nefandí. Důvodem je to, že nejsou úplně...
Tanga přestala být sexy. Ženy dávají přednost rafinovanějším střihům

Už žádný diskomfort a „ypsilon“ vykukující zpod lemu džín. Místo toho pohodlí a elegance. Šňůrková tanga nahradily střihy, jenž zadek alespoň trochu zahalují....  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Srdce se náhle zastaví až 70 lidem ze sta tisíc. Do 10 minut je pozdě

Když náhlá zástava srdečního oběhu potká někoho s dobrou fyzickou kondicí, jeho okolí je zděšeno. Obecně se totiž má za to, že sportem si zdraví utužujeme, tak...  celý článek

Alkohol (ilustrační foto)
Pět věcí, které způsobí rychlejší opilost. Dlouhý let i vyšší věk

Možná patříte mezi ty, co si myslí, že svou míru alkoholu velmi dobře znají a nestane se jim, že by se opili víc, než je vhodné. Ale jsou situace, kdy obvyklé...  celý článek

Po zákroku se ranka nemusí ani šít.
Artroskopie se bát nemusíte. Co vás čeká?

Dobře si prohlédnout celé koleno zevnitř, aniž by bylo potřeba jej chirurgicky otevřít, umožňuje artroskopie. Poskytuje přímý pohled na celý kloubní povrch,...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Líčení pod brýle? Stíny řešte až úplně nakonec
Líčení pod brýle? Stíny řešte až úplně nakonec

Varování: Tento článek diskriminuje dalekozraké, tedy ty, které si berou brýle na čtení. Nás mladých, líčení chtivých kr... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.