Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pravidelný pohyb má vliv na spánek i sex. Deset důvodů, proč cvičit

aktualizováno 
V seznamu výhod, které přináší pohyb, jen nutné zaškrtnout daleko více položek než jen úbytek kil či zlepšení kondice. Pravidelné cvičení totiž může zlepšit také třeba váš spánek či sexuální kondici.

Nemusíte se hned potit v posilovně, zdraví prospěšné je i cvičení doma. Zkuste jógu, protahování nebo meditaci. | foto: Profimedia.cz

1.Klid a soustředění

Když jsme vynervovaní nebo na nás útočí infekční nemoc, zvedne se v těle hladina hormonu kortizol, který zvýší pohotovost organismu těmto útokům čelit. Potud je jeho působení v pohodě. Jenže vlivem stresu ho máme v těle někdy až moc, což má spoustu negativních vedlejších efektů, jako například ukládání tuku na břiše, vznik strií, nebo dokonce demineralizaci kostní tkáně (osteoporóza). Kromě toho kortizol svými chemickými reakcemi způsobuje nervovou labilitu a podrážděnost. Snížit hladinu kortizolu na přijatelné minimum dokáže pravidelný pohyb. Stačí hodina třikrát týdně a budete klidnější a soustředěnější.

2.Hezčí pleť

Lymfatický systém, který odvádí z těla škodlivé či nepotřebné látky, nemá na rozdíl od oběhové soustavy a jejího srdce žádnou pumpu, která by ho poháněla. Tuto funkci, tedy rozhýbání lymfatického systému, plní právě cvičení. Pokožka zbavená toxinů má svěží barvu, takže vypadá lépe.

3.Fungující zažívání

Sport zrychluje metabolismus určitě víc než probiokulturní jogurty. „Pokud trpíte střevními potížemi, jako jsou zácpy nebo nadýmání, zkuste se častěji hýbat, dodržovat pitný režim a správně jíst. Problémy by měly časem ustoupit,“ říká lékařka Kateřina Bílková.

4.Lepší spánek

„Pokud do svého života pustíte cvičení, tělo se vám odvděčí kvalitním spánkem,“ slibuje trenérka Jana Zbořilová. Jakmile tělo překvapíte vyšší fyzickou aktivitou, bude muset načerpat novou energii. „Není to ale tak, že si ráno zaběháte a v poledne se vám budou klížit víčka. Funguje to úplně opačně. Přes den jsou malátní hlavně ti, kdo se nehýbou vůbec. Kolem třetí hodiny je jejich útlum dokonce dvakrát větší než u fyzicky aktivních jedinců,“ uvádí trenérka Jana Zbořilová.

5.Kvalitnější vlasy

V rozhovoru, který jsme v Ona Dnes otiskli v lednu, si doktorka Kateřina Cajthamlová pochvaluje, jak měla díky tréninkům na StarDance kvalitnější vlasy. „Pohyb zlepšuje periferní prokrvení, což se týká i vlasové pokožky,“ vysvětluje tu změnu. Přispělo k ní také to, že díky tréninku méně pracovala, ubylo jí tak psychické zátěže a musela i více odpočívat a chodit dříve spát.

6.Lepší sexuální prožitek

Pilates nebo jóga posilují oblast malé pánve, což může pozitivně ovlivnit vnímání sexu. „Cvičení vede k lepšímu prokrvení této oblasti a k větší pohyblivosti. Kromě pánevního dna se zpevňuje i poševní svalstvo, což ženě umožňuje kvalitnější orgastický prožitek. Ostatně jóga nebo některá tantrická cvičení se touto problematikou úspěšně zabývají již léta,“ říká sexuolog Luděk Fiala.

7.Probuzení kreativity

Samostatně a tvořivě myslet, přicházet s novými nápady. To je heslo pracovního dne mnoha z nás. Kreativita ale není na klíč a snadno se vyčerpá. „Pokud cítíte, že vám mozek jaksi zamrzl, zkuste ho provětrat,“ doporučuje trenérka Jana Zbořilová. Díky rozprouděné krvi se okysličí centrální nervová soustava a myšlení se opět rozjede. Někdy stačí jen vstát od stolu a jít na procházku. Pohyb také posiluje paměť a přispívá k růstu nových nervových spojení. A to dokonce i ve vyšším věku, což se ještě před časem nevědělo.

8.Větší sebevědomí

Pohyb má jeden vedlejší efekt, který může nesportovním lidem připadat přitažený za vlasy. Automatické zvýšení sebevědomí. Čím to, že sport tak spolehlivě zvedá sebedůvěru? Je to prosté. Při cvičení si uvědomujete vlastní tělo, poznáváte, jak funguje, začnete s ním víc spolupracovat. A co jiného je sebevědomí než sebe-vědomí?

9.Naděje na otěhotnění

Speciální cvičení pro ženy podle legendární fyzioterapeutky Ludmily Mojžíšové mělo pomoci klientkám dostat pánev do správného postavení a tím zvýšit i šanci na otěhotnění, což po počáteční nedůvěře uznali i mnozí lékaři. Ovšem pozor, klasické pohybové aktivity na otěhotnění vliv nemají. Potvrzuje to i lektorka pilates Gabriela Davídková. „Pozitivně ovlivnit funkci pánevního dna a tím zvýšit šanci na otěhotnění může jen vhodně zvolený pohyb, tedy speciální cviky k tomu určené,“ říká.

10.Příjemnější život

Když se začnete pravidelně hýbat, kromě výše jmenovaných pozitiv brzy bezpochyby poznáte další. Uvidíte sama, co se stane, až jednou provždy odstraníte výmluvy a uděláte jedno z nejlepších rozhodnutí ve svém životě – začnete se pravidelně hýbat.

Autor:






Nejčtenější

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

ilustrační snímek
Není vaše dítě osamělé? Víme, jak mu pomoci získat nové kamarády

Pokud je vaše dítě spíše introvertnější typ, možná jste si již někdy položili otázku, zda se necítí osaměle a neprospělo by mu víc kamarádů. Přinášíme vám...  celý článek

ilustrační snímek
Tři přesvědčení, která získáme v dětství, a neseme je až do dospělosti

I když si to občas nechceme připouštět, naše dětství mělo nepochybně velký vliv na to, jací lidé se z nás později stali. Podle odborníků v dětství vznikají tři...  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Ilustrační fotografie
Nechte děti se nudit, podpoříte jejich rozhodnost, radí odborníci

Není dobře, když se dnešní rodiče snaží od rána do večera zabavovat svoje děti. Ony se totiž nenaučí nudit, což pro ně později může být na škodu, varuje...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Jezte podle hodinek. Biorytmy můžou ovlivnit hubnutí i trávení

Náš denní rytmus a rozvržení jídel můžou být důležitější než počet kalorií, které přijmeme. Promítnou se do metabolismu, tělesné váhy i složení krve. Co...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak je to s módními probiotiky? Neškodí, ale o výhodách zatím víme málo

Probiotické potraviny jsou zpátky. Už ne ve formě slazených kysaných nápojů, které frčely v době po roce 2000. Teď se jí korejské kimči, islandský skyr, pije...  celý článek

(Ilustrační foto)
Máte na to chuť? Dejte si to. Blogerka vyvrací mýty o jídle

Oříšky jsou zdravé a čokoláda nezdravá. Zeleninové chipsy jsou dobrá volba, po bramborových přiberete. Nebo ne? Britská fitness blogerka Lucy Mountainová na...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná
11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná

Trocha řasenky, rtěnky, pudru a najednou si říkáte, že vypadáte i jako člověk. Tak toho zkuste někdy nanést trochu víc, ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.