Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Cvičte pro radost, ne proto, že musíte

  0:01aktualizováno  0:01
Ubývající kila a radost z pohybu. Tak by se daly shrnout hlavní důvody, které lidi vedou k rozhodnutí: budu pravidelně cvičit. Pokud však budete chápat permanentku do posilovny a sportovní oblečení jako symboly utrpení, něco je špatně.

"Také jste si všimli, že nejčastější novoroční předsevzetí se týkají našeho životního stylu? Snad i proto, že o Vánocích lenošíme a dopřáváme si dobrého jídla, na Nový rok si slibujeme, že odteď bude všechno jinak," uvažuje pražská cvičitelka fitness Daniela Stackeová.

A potvrzuje: právě v lednu tržby fitness center a dalších sportovních zařízení oproti předchozím měsícům rychle rostou.

Už žádné výmluvy
Aby mělo cvičení smysl a zároveň aby u něj člověk vydržel, je dobré nedávat si přehnané závazky a na druhou stranu zbytečně se nevymlouvat třeba na nedostatek času.

"Vaše tělo si musí na pohyb pomalu zvykat. Pro začátek je nejlepší cvičit dvakrát týdně a teprve po pár týdnech můžete přidat a chodit cvičit častěji," radí Stackeová.

Nečekejte, že už na konci ledna budete mít pevnou a štíhlou postavu, a nesnažte se toho dosáhnout například tak, že to budete s cvičením přehánět. "Pokud se cítíte unaveni a bolest svalů je vám nepříjemná, je to známka, že jste se do cvičení vrhli příliš rychle a měli byste ubrat," varuje cvičitelka.

Netrpte, užívejte si to
Pokud kromě cvičení i hubnete, i zde platí - stravovací návyky měňte jen pozvolna. V tom se rozhodnutí pravidelně cvičit, případně hubnout liší třeba od snahy přestat kouřit - tam je naopak radikální odložení cigaret ze dne na den žádoucí. A abstinující kuřák se tak musí vyrovnávat s nepříjemnými stavy.

TŘI NEJČASTĚJŠÍ CHYBY

Špatně zvolený pohyb - pohybovou aktivitu musíte volit jak s ohledem na zdraví, tak je třeba brát v potaz, co od ní očekáváte. Ne každý pohyb například vede k hubnutí.

Přehnané předsevzetí - nemá smysl slibovat si, že budete chodit třeba běhat čtyřikrát týdně, když jste dosud nedělali nic.

Pohyb sám nestačí - pokud chcete cvičit hlavně kvůli hubnutí, musíte změnit i životosprávu - dopřejte si relaxační cvičení, když budete jen hrát squash či tenis, tělo bude zatěžováno jednostranně.

U cvičení by to mělo být jinak. "Myslete na to, že ani pohyb, ani dieta by vás neměly nijak omezovat. Tím nejhorším, co můžete udělat, je změna ze dne na den s pocitem, že teď trpím, a až zhubnu, budu se moci vrátit ke svým zlozvykům," říká Daniela Stackeová.

Kdo chápe cvičení jako dočasné utrpení, možná také zhubne nebo si zpevní postavu, ale daleko spíše si zadělá na takzvaný "jo jo" efekt místo toho, aby se zbavil nadbytečných kilogramů, jeho váha po čase opět stoupne.

Už víte, jak se budete hýbat?
Záleží na tom, co si od cvičení slibujete - někdo chce jen hubnout, jiný zlepšit fyzičku, další očekává především relaxaci od pracovního stresu. To všechno je možné. Volba vhodného pohybu je však opravdu trochu věda, protože nabídka je už dávno mnohem širší než jen běh, jízda na kole nebo plavání.

Také fitness centra nabízejí daleko více než jen posilovací stroje. "Zde využijte alespoň pro začátek služeb osobního trenéra, při špatném postupu byste si mohli ublížit. Pomůže vám sestavit cvičební plán šitý přesně na míru," radí Daniela Stackeová.

Ženy může spíše než cvičení na strojích lákat skupinové cvičení při hudbě - mnohé posilovny už nabízejí lekce aerobiku, který je zaměřený přímo na tvarování postavy, jde například o cvičení zvané P-class.

Ženám, které žijí ve stresu a zároveň touží po pohybu, který by jim přinesl zklidnění mysli, doporučuje Daniela Stackeová jógu nebo některý z tanců, který bývá v poslední době také v nabídce fitness center: břišní tance, salsa, afro dance a podobně.

Zapomeňte na to, že vás ve škole tělocvik nebavil a že jste měli protivného tělocvikáře. Dneska už nemusíte porovnávat své výkony se spolužáky ani s kýmkoli jiným.

RADY PRO CVIČENÍ 
Aby vám odhodlání ke cvičení vydrželo, je třeba držet se několika rad. Které to jsou, vysvětluje cvičitelka fitness Daniela Stackeová.

Stanovte si svůj cíl
- ještě předtím, než začnete pravidelně cvičit, ujasněte si, co od toho čekáte
- cvičíte kvůli hubnutí, nebo kvůli kondici?

Začněte pomalu a postupně
- tělo si musí na pohyb zvykat
- optimální je začít cvičit dvakrát týdně
- necvičte s přehnanou intenzitou

Vyberte si vhodnou pohybovou aktivitu
- postavě nejvíce prospívají cvičení ve fitness centrech (posilovny)
- kondici vylepší kombinace posilování s aerobním tréninkem (běh, jízda na kole)
- chcete se zejména odreagovat? Volte squash, tenis nebo třeba nohejbal

Berte ohled na svůj zdravotní stav
- pokud trpíte trvalejšími zdravotními problémy, konzultujte výběr aktivity s lékařem
- můžete absolvovat i zátěžové testy, abyste věděli, jaká zátěž je pro vaše srdce bezpečná
- pokud trpíte bolestmi zad, nezapomeňte, že některé sporty, jako třeba squash, je mohou ještě zhoršit!

Nezapomeňte na psychiku
- pohyb by vám měl přinášet radost, zbavovat vás nepříjemného napětí, které pramení z přemíry stresu
- není cílem dosáhnout špičkových výkonů, lepší je chápat pohyb jako zdroj radosti

Autoři:






Nejčtenější

Vyzrálejší, chuťově výraznější až pikantnější sýry si nejlépe rozumí se...
Sýry pravé i falešné, kolik obsahují vápníku a s jakým vínem je párovat

Málokterá potravina je tak samozřejmou součástí českých ledniček a prostřených stolů. Sýry milujeme k snídani, obědu, svačině, večeři nebo třeba večer jen tak...  celý článek

Sportovní moderátor ČT Vojtěch Bernatský s rodinou
Vojtěch Bernatský: Starat se o děti a hrát si s nimi je nejvíc

O povolání sportovního moderátora snil Vojtěch Bernatský už v první třídě, komentoval vymyšlené zápasy, zpíval, šaškoval. Sen si splnil už jako student, jen na...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

Jana Bělobrádková se stará o tři děti.
Bartošová, Bělobrádková a Babišová: Své manžely v politice podporujeme

Bez podpory své partnerky žádný politik dlouhodobě neuspěje. Kdo stojí po boku nejvýraznějších osobností letošních voleb? Oslovili jsme manželky lídrů...  celý článek

Další z rubriky

Alkohol (ilustrační foto)
Pět věcí, které způsobí rychlejší opilost. Dlouhý let i vyšší věk

Možná patříte mezi ty, co si myslí, že svou míru alkoholu velmi dobře znají a nestane se jim, že by se opili víc, než je vhodné. Ale jsou situace, kdy obvyklé...  celý článek

Ilustrační fotografie
Plodnost mužů se stále zhoršuje. Na vině může být i umělé oplodnění

Mužům mizí spermie. Za posledních pětadvacet let jejich počet klesl o šedesát procent. „A plodnost se bude dál zhoršovat,“ předpovídá v rozhovoru pro páteční...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Máslo nám moc neprospívá, tělo se bez něj obejde, ale chutná nám

„Máslo naše tělo v jídelníčku vůbec nepotřebuje,“ uznává výživová odbornice společnosti STOB Hana Málková a dodává, že ho jíme, protože nám chutná. A tak je to...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Proč potřebujete izolepu do kosmetické taštičky
Proč potřebujete izolepu do kosmetické taštičky

Klepe se vám ruka a tekutou linkou si na víčku vytvoříte nepravidelný pruh... co s tím? Pomůže vám obyčejná lepicí páska... celý článek

Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?
Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?

Vyšumění přátelství nemusí být jen vaše vina.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.