Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Po čem mají modelky nádherné nohy. Vyzkoušela jsem Total Barre

  0:21aktualizováno  0:21
Kdo by nechtěl mít eleganci a dlouhé štíhlé nožky balerín? Redaktorka vyzkoušela na vlastní kůži cvičení Total Barre, které je mixem baletu a pilates. Přísahají na něj mnohé slavné krásky, včetně vypracovaných andílků Victorias Secret.

Loni před nejslavnější světovou přehlídkou prádla byly barre baletu plné sociální sítě. A nyní konečně dorazil i do Česka, zatím tedy do pražského studia Dance Perfect.

„Total barre kombinuje prvky pilates, baletu i vytrvalostního tréninku. Při hodině tak dojde na posilování, správné držení těla i kardio trénink. Je opravdu pro každého, není nutné mít předchozí taneční zkušenosti,“ vysvětluje mi při příchodu do zrcadlového sálu tanečního studia lektorka Lenka Krejčová. Ona sama ztělesňuje přesně to, co byste od baletky čekali - je štíhlá, má dlouhé nohy i vlasy, pohybuje se s ladností labutě a z červeně nalíčených úst skoro nikdy nemizí lehký úsměv.

Piškotů netřeba

Převléknu se tedy do tmavých legín a sportovního trička, ale boty necháváme v šatně, cvičí se naboso nebo v protiskluzových ponožkách. V sále, jehož jednu stěnu tvoří zrcadla, si pak najdu místo vedle tyče a zvědavě okukuji další cvičenky. Trochu se mi uleví, když zaznamenám jenom jednu ženu, která vypadá na baletku. Ostatní jsou rozličného věku i tělesné konstituce a potvrzují tak Lenčina slova o tom, že se cvičení u baletní tyče hodí pro každého.

Fotogalerie

Lektorka zapne hudbu a ukáže nám základní pozici. Stojíme s nohama na šířku pánve, kolena pokrčená směrem od sebe, břicho zatažené, záda rovná jako svíčka a hlava v jejich prodloužení. Trochu se zahřejeme a protáhneme a pak už se vrháme k tyči. Lenka nám předvede, jak ji správně uchopit a jde se na věc.

Šedesátiminutová hodina Total Barre se kromě rozcvičky a závěrečného protažení skládá z krátkých choreografií, ke kterým kromě tyče občas využijeme i další pomůcky. Pro začátek je to overball - měkký, ne zcela nafouknutý míč, který se často využívá při pilates. Dáme si ho mezi kolena a nohama jej postupně stlačujeme a uvolňujeme. Přitom jsme na špičkách a máme pokrčená kolena, takže jenom tyč mě zpočátku dělí od nevyhnutelného pádu na zem. Plynulost pohybu i správnou pozici kontrolujeme v zrcadle před sebou. Kontroluje nás samozřejmě i lektorka Lenka, která nás napomíná za příliš rychlé pohyby, kterými si cvičení usnadňujeme.

Balet nebo twerk?

Balet ve fitku

Total Barre je jedna z mnoha velmi populárních cvičení, které přivádí do tělocvičny prvky baletu. Jako první s tímto nápadem přišla balerína Lotte Berková na přelomu 50. a 60. let, když po úrazu spojila rehabilitační cvičení a balet a s novým druhem cvičení si otevřela studio v Londýně. Brzy se z něj stal hit a dveře si tu podávala třeba Joan Collinsová s Barbarou Streisandovou. Na svět tak přišla tzv. Metoda Lotty Berkové a díky Lottiným studentkám rozšířila po celém světě. Studentky si pak cviky různě upravovaly a vznikaly tak její odnože jako Physique 57, the Bar Method a v posledních letech třeba Barre3, Pure Barre nebo Total Barre. balertní tyč si našla spoustu fanynek mezi slavnými osobnostmi - kromě modelek si ji oblíbila třeba i herečka Drew Barrymorová nebo Madonna.

Barre balet je mezi modelkami populární metodou k získání štíhlých a pevných...

Netrvá to dlouho a nohy se mi rozklepou asi jako kdybych byla na hodině dancehallu a twerkingu. Zastavit se to nedá, cvičení to jenom komplikuje, zatnu ale zuby a sérii stisknutí a uvolnění overballu dokončím. Dá se toho otravného třesení nějak zbavit? „Jasně, musíš chodit cvičit pravidelně. Když nohy zesílí, klepání přestane,“ odvětí mi s úsměvem Lenka Krejčová.

Když sebe i ostatní cvičenky pozoruji v zrcadle, zdá se mi námi prováděný pohyb poměrně malý. Hýbeme se v bocích jen o několik centimetrů nahoru a dolu, přecházíme ze špiček na paty a zpět, propínáme a krčíme kolena. Úsilí, které k tomu musíme vynaložit, je ale obrovské. Pokud jste někdy pochybovala nad tím, že jsou baletky vrcholné atletky, hodina baletu u tyče vás z toho omylu hodně rychle vyvede. I nejmenší pohyb, pokud je samozřejmě správně provedený, dokáže zapojit celou plejádu svalů a dát jim co proto. Nejvíc dostane zabrat spodní polovina těla, moje stehna a hýždě jsou chvílemi v jednom ohni, a to rozhodně nepatřím k těm, co tráví své dny pojídáním brambůrků a sledováním televize.

Chvílemi se na baletní tyč až příliš věším, Lenka mi ale záhy vysvětluje, že je tu pouze pro moji bezpečnost, nikoliv jako hrazda. Při hodině dojde i na horní polovinu těla, kterou procvičíme s použitím gumy zaháknuté o baletní tyč. K posílení rukou využíváme i menší, zato těžší míčky, které držíme v dlaních a rukama opisujeme půlkružnice skoro tak, jak to známe od profesionálních tanečnic. Hodně mě potěší a povzbudí, když mě lektorka pochválí za hezkou práci rukou.

Zatáhnout břicho a vytáhnout krk

Lektorka Lenka Krejčová nám celou hodinu připomíná, abychom se nehrbily, zatáhly jsme břicha a usmívaly se. Pomalu si tak začínám připadat jako opravdová tanečnice nebo modelka (až na ten úsměv!), i když do jejich ladnosti mi stále ještě chybí roky tréninku a centimetry holenních kostí.

Následuje důkladné protahování všech procvičených svalů, ale i těch, na které se dneska nedostalo. „Nikdy nezapomínejte na strečink, jinak se vám svaly začnou zkracovat a nebudete mít hezké držení těla. Myslete na to třeba i po delší procházce se psem,“ nabádá nás lektorka. Já se protahuji pravidelně každý den, překvapí mě proto, že jeden cvik nejsem schopná zvládnout. Nedokážu být v bobku a zároveň mít celou plosku nohy na podlaze - paty se mi odlepují ať dělám, co dělám. Tah přitom necítím v oblasti zadní strany stehen, ale na holeních.

„Nic si z toho nedělej, tenhle cvik zkrátka některým lidem moc nejde, ale třeba se ti povede časem natrénovat,“ uklidňuje mě lektorka. A snaží se mě potěšit alespoň tím, že výsledky tohoto cvičení uvidím již po pěti cvičeních, což ihned dokazuje na dívce vedle mě, která za sebou má právě pět lekcí a rozdíl mezi jejím a mým plié je vidět na první pohled.

Při této hodině jsem si rozhodně mákla, ale nikdo se tu ze mě nesnažil vymáčknout duši a nadlidské výkony. Pokud nemáte rádi upocené křičící instruktory, pak může být baletní tyč i vaším útočištěm. Total Barre je náročné, ale zároveň i elegantní a krásné cvičení, což je i přes tvář zbrocenou potem dojem, který si odnáším i do šatny. A myslím na to pokaždé, když se během následujících tří dnů chci posadit nebo jdu po schodech. Pálení ve stehnech a hýždích mě v myšlenkách ihned přivede zpátky do zrcadlového sálu před baletní tyč.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Vévodkyně Kate podpořila kampaň o duševním zdraví
VIDEO: Vévodkyně Kate nabádá rodiče i děti, aby mluvili o svých pocitech

Britská vévodkyně Kate Middletonová se v posledních dnech potýká s těžkými těhotenskými nevolnostmi během svého třetího těhotenství. Přesto myslí na charitu a...  celý článek

Miss Prima křivky 2017 Libuše Dvořáková (19. září 2017)
Baculky mají novou královnu. Miss Prima křivky je Libuše Dvořáková

Téměř čtyři hodiny trvala v úterý volba nové Miss Prima křivky v Branickém divadle. Podle porotců byla soutěž velice vyrovnaná a o pořadí rozhodovaly jen...  celý článek

Ilustrační fotografie
Barevné pásky, které nám pomáhají. Jak funguje tejpování?

Kinesiotaping frčí. Pásky, které se dají jednoduše přilepit na kůži, přinášejí úlevu při mnoha diagnózách, zejména při bolestech pohybového aparátu. Přestože...  celý článek

Ilustrační fotografie
Nádorových onemocnění krve přibývá, řekl v on-line rozhovoru lékař

Krev je zázračná kapalina, která udržuje lidské tělo naživu. I ona ale může našemu organismu způsobit problém a to v případě, že se v ní něco pokazí....  celý článek

Kristýna toho má v náhradní rodině s pěti dětmi brzy dost.
Nevěru jsem mu odpustila, ale nezapomenu, řekla Kristýna ve Výměně

Terezu s Pavlem spojuje podobný osud. Pořídili si děti, ale partneři je opustili. Pavel zůstal sám se třemi dětmi, Tereza se dvěma, a tak se dali dohromady...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Jezte podle hodinek. Biorytmy můžou ovlivnit hubnutí i trávení

Náš denní rytmus a rozvržení jídel můžou být důležitější než počet kalorií, které přijmeme. Promítnou se do metabolismu, tělesné váhy i složení krve. Co...  celý článek

Ilustrační fotografie
Může nás lenost zabít? Vědci říkají, že ano

Zdravé je sportovat několikrát týdně, říkají experti, a přesto se dvě třetiny Čechů nehýbou skoro vůbec. Jak je možné, že jejich těla fungují a nerozpadají se?  celý článek

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Řasy jako panenka: Jak vybrat správnou řasenku?
Řasy jako panenka: Jak vybrat správnou řasenku?

Také bojujete s tím, jak vykouzlit uhrančivý kočičí pohled? Ani nejdražší oční stíny a dokonalá linka nebudou co k čemu,... celý článek

Zeleninové hranolky
Zeleninové hranolky

Hranolky nemusí být zabijákem diety.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.