Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zabijácký bílý cukr. Proč ho omezit?

aktualizováno 
Průměrný Čech sní ročně až 40 kilo cukru. A odborníci na výživu varují, že za chvilkový pocit štěstí a euforie pak zaplatíte psychickým i fyzickým zdravím. Jak rafinovaný cukr ze stravy eliminovat a proč?

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Klasický bílý cukr se vyrábí z cukrové řepy procesem rafinace. Původní přírodní cukr je při ní zbaven řady minerálních látek a vitaminů.

“Z výživového hlediska je nadmíra cukru nevhodná, protože kromě energie neobsahuje další přínosné živiny. Ze zdravotního hlediska může přebytek také způsobovat různé zdravotní problémy a to především nadváhu a obezitu,” vysvětluje hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Monika Bartolomějová.

I proto je podle odborníků dobré se cukru vyhýbat, i když to ze začátku nebude pro milovníky této sladké neřesti jednoduché. Vědci se totiž shodují, že zbavit se závislosti na cukru je horší než se zbavit té na kouření. Proč tomu tak je?

Vědci zkoušeli podávat cukr laboratorním krysám. Střídali proto obyčejné, dietnější jídlo se sladkostmi. Když nasadili jídlo s menším obsahem kalorií a cukru, krysy byly apatické, úzkostlivé, dokonce se u nich projevily klasické abstinenční příznaky. Bez cukru pociťovaly stres, který ustal, jakmile svůj příděl zase dostaly. Ať krysy nebo lidi, v tomto případě fungujeme všichni podobně. Cukrová závislost se stala nejmohutnější a nejnebezpečnější závislostí 21. století.

“Nadbytečná konzumace cukru vede především k nadváze a následně k obezitě, která bývá spojena s řadou zdravotních problémů jako například prediabetes či přímo cukrovkou 2.typu. Často mívají obézní lidé také špatné lipidové spektrum (zvýšený celkový cholesterol, nízký HDL a naopak vysoký LDL cholesterol) a mnoho dalších zdravotních nepříjemností,” jmenuje Bartolomějová.

Přeslazená dětská generace

Žijeme v době a v té části Evropy, která nezažila materiální nedostatek. A cukr, ten už není na příděl ani za odměnu, ale stal se tak nějak samozřejmostí. Je vždy a všude dostupný. Rychlý zdroj klidu, jak pro rodiče, tak pro jejich potomky.

Čím lze nahradit bílý cukr

I u všech těchto „sladkých náhražek“ myslete ale na to, že tím kalorie neušetříte a tělu příliš neprospívají. Proto s nimi šetřete.

1. Medem - díky tomu, že je sladší, potřebujeme ho na oslazení méně. Obsahuje cenné antioxidanty, posiluje imunitu a má protizánětlivé účinky. Hodí se na pečení, vaření, do čaje i kávy.

2. Nerafinovaným třtinovým cukrem - cukrová třtina se sklidí, rozdrtí a z ní se získá šťáva. Ta se vyčistí, vznikne sirup a následnou trojnásobnou krystalizací se vyrobí přírodní cukr. Obsahuje řadu vitaminů, minerálních látek a enzymů. I s ním můžete kouzlit v kuchyni. Například letošní vánoční cukroví můžete upéct pouze s ním.

3. Melasou - je to hustý sirup, který má černou barvu a vzniká po vycukernění cukrové třtiny. Má lehce karamelovou, až nahořklou chuť. Melasa je bohatá na obsah minerálních látek, vitaminů a enzymů. Melasou můžete osladit dezerty, kakao, ale kupodivu i zeleninové saláty (například ty s červenou řepou). Melasou oslazený bílý jogurt bude chutnat i dětem.

4. Kokosový cukr - je bohatý na vitaminy (hlavně skupiny B), minerální látky, antioxidanty a aminokyseliny, má velmi nízký glykemický index, a to 35. Moučníkům a nápojům dodává zajímavou chuť.

Děti do sebe dostávají cukr od rána do večera, a to nejen v podobě sladkostí, ale také přeslazeného pití. Nadměrný příjem cukru a s tím související rozkolísaná hladina krevního cukru u nich pak může vyvolat změny v chování, hyperaktivitu či únavu. Odborníci navíc varují i před tím, že dětská závislost na sladkém často přechází v jiné závislosti v pubertě a postpubertě.

Jde tedy o to, jít svým dětem příkladem. Už stravovací návyky miminek by měly směřovat od cukru a slazených potravin co nejdál. V předškolním a školním věku je důležité dětem podávat zdravější varianty než sladké nápoje či odměny v podobě čokolád a bonbónů. Naučit je jíst zdravé alternativy. Vést je tím správným směrem, ale nezakazovat, spíše omezit, protože jak známo, zakázané ovoce pak chutná nejvíc.

Nakupujte s rozumem

Pokud jste se rozhodli, že s bílým zabijákem skoncujete, začněte likvidovat staré zásoby. Vyhoďte všechny limonády, sladký alkohol, pivo, víno, přestaňte si sladit kávu a pijte prostě jen vodu, zelené neochucené čaje, nebo rooibos.

Vyhýbejte se sušenkám a dezertům. Pokud máte silné nutkání sníst zákusek, dejte si stejně jako Francouzi sýr a ovoce. Zvyšte přísun bílkovin, luštěnin, ovoce a zeleniny, abyste měli více dlouhodobé energie a nepotřebovali se dojídat sladkostmi.

Sledujte také etikety na potravinách a nápojích. Výrobci cukr přidávají všude možně, aby “vylepšili chuť” produktů. Bývá například v instantních polévkách či dochucovadlech. Ale takovým potravinám byste se stejně měli v rámci zdravého životního stylu vyhýbat.

Oprava: Milí čtenáři, omlouváme se za chyby v článku. Bohužel v podkladech, které jsme získali, byly uvedeny nepřesné informace. Na základě reakcí od čtenářů byl text s odborníky upraven. Děkujeme za upozornění a za chyby se omlouváme.

Křišťálová Lupa 2016
Autor:






Nejčtenější

Nakupování online je sice pohodlné, ale přináší i svá úskalí. Často si nemůžete...
Zklamaná zákaznice? Už nikdy. Ukážeme, jak předejít hororovým nákupům

Nemilá překvapení při nakupování zažil asi každý z nás. Rozlepenou podrážku či díru na svetru můžete v kamenném obchodě snadno odhalit. Co ale dělat, pokud si...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak je to s módními probiotiky? Neškodí, ale o výhodách zatím víme málo

Probiotické potraviny jsou zpátky. Už ne ve formě slazených kysaných nápojů, které frčely v době po roce 2000. Teď se jí korejské kimči, islandský skyr, pije...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sporty, které nejvíce prospívají zdraví

Přemýšlíte nad tím, jaký vybrat sport, abyste prospěli vašemu zdraví? Tuto otázku řeší i experti a odpověď není zcela jednoznačná. Do desítky těch nejlepších...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma
Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma

Ne že by každý z nás potřeboval úsměv amerického herce, ale svítivé žluťáky taky nejsou úplně v kurzu. Vyberte si proto ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.