Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bez sportu to nepůjde. Vyberte si ten správný pro hubnutí i zpevnění

  5:18aktualizováno  5:18
Cvičení vám pomůže zhubnout a navíc vám dodá dobrou náladu a chuť do dalšího hubnutí. Je to příjemný koloběh, do kterého stačí jenom nastoupit. Vyberte si sport podle svého gusta, ať už na spálení kalorií nebo pro zpevnění postavy.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Jakmile se začnete pravidelně hýbat, vaše tělo se vám odvděčí. Zhruba po měsíci přijdou první pozorovatelné výsledky. Vyběhnete schody a nezadýcháte se. Doběhnete tramvaj a nebudete se následujících pět zastávek potit, jako byste složili vagon uhlí. Po dvou až třech měsících (pokud držíte i zdravou životosprávu, přijde to o něco dřív) se začne vaše tělo rozměrově měnit.

Ano, rozměrově, ne váhově. Je mnohem lepší se v počátku hubnoucího procesu měřit než vážit. Vaše tělo se totiž musí nejprve vpravit do režimu ztráty tuků a zpočátku se na váze projevují i změny v zásobách vody v těle, budování svalů a panika organismu před tím, že přišla doba nouze. Ten, kdo se orientuje jen podle váhy, by se mohl vyděsit, že nejdřív třeba dvě kila přibere. Na zaznamenávání váhy přejděte později.

Spalte kalorie

Začátečníci se většinou ptají, jaký sport jim pomůže zhubnout nejrychleji. Špatná otázka. Nejrychlejší hubnutí totiž není nejlepší. Správně by se měli ptát: Jaký sport mě bude nejvíc bavit a vydržím u něj? Odpověď každopádně zní: Jakýkoliv pohyb, který zvládnete, je skvělý.

Zmobilizujte tukové rezervy. Jakmile při cvičení vyčerpáte zásoby energie z jídla, tělo se zakousne do "starých" zásob tuku. Po delším pravidelném cvičení začnete budovat svalovou hmotu a tak spotřebováváte více energie, i když jste právě v klidu. Takže každý sval navíc se hodí. Cvičení vám taky upraví chuť na jídlo, metabolismus najede na nový režim a vám nejenomže se nebude chtít přecpávat se nezdravým jídlem a ničit tak vydřené výsledky, ale vaše tělo na větrníky a chleba se škvarky ani nebude mít takovou chuť.

Až se dostanete trochu do formy, je teprve čas vybírat si sport podle toho, kolik kalorií vám pomůže spálit. Tady je pořadí největších "paličů":

Lyžování a bruslení
Intenzivní pohyb na svahu spálí až 3 000 kJ za hodinu. Znamená to ovšem lyžovat nebo snowboardovat s plným nasazením a nedělat po každém sjezdu zastávku na horkou čokoládu nebo bombardino. Kromě spálených kalorií posílíte svaly na nohách a břiše a zlepšíte držení těla. Letní sport se stejným výdejem energie je jízda na kolečkových bruslích. Ta vám navíc pomůže vytvarovat zadek.

(ilustrační snímek)

Ilustrační foto

Běhání a spol.
Při joggingu spálíte kolem 2 300 kJ za hodinu. Svému tělu tak dopřejete komplexní cvičení, které vám vypěstuje dlouhé štíhlé svaly. Stejně intenzivní jsou sporty, u kterých se hodně naběháte - badminton, squash, tenis, házená, basketbal. Tam už ale dostanou víc zabrat nohy, na kterých také víc přibývá svalová hmota. Pohyb k síti a zpět k základní čáře (při badmintonu a squashi) skvěle tvaruje zadek, který vás také posléze bude nejvíc bolet.

Aerobik, step aerobik atd.
Sporty ve fitness z vás vyženou kolem 1 700 kJ za hodinu, podle toho, jak intenzivně se do cvičení zapojíte. Je to cvičení ideální pro lidi, kteří potřebují kolektiv a hudbu, které je vyhecují. Máte-li odpor k zrcadlům, ani to nezkoušejte. Zrcadlové stěny už odradily od pravidelné docházky nejednu rozhodnutou cvičenku.

Zpevněte tělo

Důkladné protažení svalů je nutné po každém cvičení. Některé sporty jsou na protažení a zpevnění těla přímo zaměřené. Pro ty z vás, kteří právě hubnou, jsou zdravotně nezbytné.

Všechny druhy jógy
O výhodách známého cvičení pocházejícího z dávné Asie je zbytečné se rozepisovat. Jakousi představu má asi každý. Jeho největším benefitem (kromě toho fyzického) je blahodárný vliv na psychiku a dobrou náladu. Druhů jógy je navíc tolik, že si mezi nimi vybere opravdu každý, včetně těhotných žen a těch, kteří nikdy necvičili.

Pilates
Cvičení pojmenované po sportovci a trenérovi Josephu Hubertusu Pilatesovi rozvíjí koordinaci, sílu, rovnováhu, flexibilitu a dýchání. Propracovává zádové, břišní a hýžďové svaly jako základ správného držení těla. Účelem je posílení jádra těla, takzvaného "power house". Celkově vypracovává dlouhé štíhlé svaly.

(ilustrační snímek)

Ilustrační foto

Plavání a aqua aerobik
Voda klade odpor, proto je jakékoliv cvičení v ní pomalejší, plynulé a šetrné a zároveň intenzivnější na posílení svalů. Samotné plavání má skvělý vliv na vaše záda, aqua aerobik a jiné sporty pořádané v bazénech (existuje i aqua spinning a aqua dance) zpracují celé vaše tělo a navíc se pobavíte. Jízda na podvodních kolech je zvlášť velká legrace. Když člověk šlape do pedálů po ramena ponořený ve vodě, připadá si jako zoufalec marně unikající před povodní.







Nejčtenější

Ellen DeGeneresová na People's Choice Awards (Los Angeles, 7. ledna 2015)
Měla jsem deprese a navštěvovala jsem terapeuta, přiznala DeGeneresová

Ellen DeGeneresová (59) patří mezi nejúspěšnější ženy Hollywoodu. Má vlastní televizní show, je šťastně zadaná a nebojí se mluvit o své sexuální orientaci....  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

ilustrační snímek
Tři přesvědčení, která získáme v dětství, a neseme je až do dospělosti

I když si to občas nechceme připouštět, naše dětství mělo nepochybně velký vliv na to, jací lidé se z nás později stali. Podle odborníků v dětství vznikají tři...  celý článek

Z Kary Robertsové se stala mořská víla, která má vlastní show, při které...
Z Američanky je profesionální mořská víla. Zbavila se tak mindráků

Američanka strávila přes 400 hodin výrobou kostýmu mořské víly. Díky rybímu ocasu může předvádět speciální podvodní show a splnit si sen. Jako podmořská bytost...  celý článek

ilustrační snímek
Není vaše dítě osamělé? Víme, jak mu pomoci získat nové kamarády

Pokud je vaše dítě spíše introvertnější typ, možná jste si již někdy položili otázku, zda se necítí osaměle a neprospělo by mu víc kamarádů. Přinášíme vám...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak je to s módními probiotiky? Neškodí, ale o výhodách zatím víme málo

Probiotické potraviny jsou zpátky. Už ne ve formě slazených kysaných nápojů, které frčely v době po roce 2000. Teď se jí korejské kimči, islandský skyr, pije...  celý článek

(Ilustrační foto)
Jezte podle hodinek. Biorytmy můžou ovlivnit hubnutí i trávení

Náš denní rytmus a rozvržení jídel můžou být důležitější než počet kalorií, které přijmeme. Promítnou se do metabolismu, tělesné váhy i složení krve. Co...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná
11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná

Trocha řasenky, rtěnky, pudru a najednou si říkáte, že vypadáte i jako člověk. Tak toho zkuste někdy nanést trochu víc, ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.