Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zatočte s jarní únavou vitaminy i sexem

aktualizováno 
Pokud se teď cítíte unaveni, do ničeho se vám nechce a máte špatnou náladu, zřejmě na vás padla jarní únava. Naštěstí existují způsoby, jak se jí bránit. Třeba úpravou jídelníčku, procházkami na sluníčku nebo sexem.
Relaxací načerpáte nové síly.

Relaxací načerpáte nové síly. | foto: Profimedia.cz

Podle odborníků trápí jarní únava tři čtvrtiny lidí, ti ostatní si ji ani nestihnou uvědomit. Mnohem více jsou k ní náchylné ženy než muži.

Jarní únava postihuje více či méně každého člověka a rozhodně není jevem pouze moderní doby. Postihovala už naše předky a zřejmě se jí nevyhneme ani v budoucnu. Dlouhá zima s nedostatkem slunečního svitu nám totiž bere energii.

"Rozhodně nedoporučuji žádné drastické ozdravné kúry," upozorňuje specialistka na výživu Miroslava Buriánková. Důležitější je spíše postupně dostávat svůj organismus oslabený dlouhou zimou znovu do kondice.

Dopřejte si vitaminy, očistěte tělo

Při překonávání jarní únavy je ideální spojit aktivity prospívající tělu a duši. Mezi ty první patří především vhodná strava. "Důležitý je i dostatek tekutin, hlavně vody a bylinkových čajů," vysvětluje Buriánková.

Čím víc sníte ovoce a zeleniny, tím lépe. V obchodech je samozřejmě dostatek jablek, mrkve a dalších přírodních produktů, ovšem vitaminů je v nich mnohem méně než na podzim.

I proto je vhodné vkládat do jídelníčku první jarní byliny, jako je například řeřicha, mladé pampeliškové listy nebo pažitka. Už naši předkové pro pročištění organismu po dlouhých zimních měsících pili všelijaké bylinkové čaje, například z listů břízy.

Ideální je čtrnáctidenní popíjení tří šálků bylinkového čaje za den. Pokud vám bylinky "nevoní", nebo máte pocit, že "nezabraly", můžete používat multivitaminové přípravky. Měly by obsahovat především antioxidanty, mezi něž patří třeba beta-karoten, vitaminy C a E, z minerálů kupříkladu selen, zinek.

Když už jsme se zmínili o našich předcích - ne nadarmo před Velikonocemi drželi půst. I to je jeden ze způsobů, jak tělo pročistit a přejít od spíše těžší masité stravy k lehčím, zdravějším pokrmům. Podle odborníků ovšem není příliš šťastné pouštět se do nějakých radikálních diet, byť jsme třeba přes zimu přibrali pár kilogramů.

Jaro bychom měli brát jako příležitost ke změně životního stylu. Jarní očistu by ti "odvážnější" měli spojit s odvykáním kouření anebo aspoň s radikálním omezením cigaret.

Nezapomínejte na sport a relaxaci

Jaro je zároveň ideální příležitost k dlouhým procházkám a dalšímu nenáročnému sportu. Třeba pomalému běhu, vytáhnout můžeme i kolo nebo kolečkové brusle. Při sportování se vytváří serotonin, kterému se říká hormon štěstí.

Ideální je, když se vám podaří vyrazit do přírody v době, kdy vysvitne slunce. Je vědecky dokázáno, že na lidi nepříjemně působí zima právě proto, že jsou krátké dny, a je tudíž málo světla. Právě světlo potřebuje lidské tělo k vytváření chemických látek, které pozitivně ovlivňují náladu. Slunce naše tělo patřičně dobije.

"Kdo chce překonat jarní únavu, měl by si uvědomit, že spolu úzce souvisí stav těla a duše," říká psycholožka Zdena Sládečková.

Dodává, že překonat jarní únavu pomáhá i přátelství, pobyt mezi lidmi, s nimiž se cítíte dobře, s nimiž se i můžete podělit o své nálady a starosti.

Nabít vás může i pobyt v relaxačním centru. Zajděte si do vířivky, pak do sauny a na masáž. Nechte se hýčkat v kosmetickém salonu nebo u kadeřníka. Uvidíte, že se budete cítit jako znovuzrození.

I sex vám může pomoci

Ne nadarmo bývá jaro spojováno i s láskou a sexem. Jaro skutečně v mnoha lidech vyvolává touhu po nových milostných zážitcích. Sexuologové dokonce připouštějí, že láska a sex mohou být jedním z medikamentů na jarní únavu.

I zde ovšem platí, že není třeba příliš tlačit na pilu. Nově navázané přátelství s krásnou dívkou či mužem - bez sexuálních dobrodružství - může mnohdy pomoci překonat jarní únavu lépe než několik bouřlivých nocí za sebou.

Se svým novým přítelem můžete například vyrazit na společnou jarní dovolenou. Pár dní na horách, na sluníčku, v příjemném penzionu, se zdravým jídlem, milým společníkem a jarní únava může být rázem ta tam!

Jak vyzrát na jarní únavu

* jezte lehká, zdravá jídla
* dopřejte si dostatek ovoce a zeleniny
* pijte velké množství tekutin, hlavně vodu a bylinkové čaje
* choďte na procházky a věnujte se nepříliš náročnému sportu
* nezapomínejte na dostatek světla, zlepšuje náladu
* udělejte si čas sami na sebe, na svého partnera a přátele

Autoři:




Nejčtenější

Salma Hayeková (Londýn, 5. prosince 2016)
Ve svém věku už nemusím vypadat dokonale, je to výhoda, říká Hayeková

Herečka Salma Hayeková (50) nikdy nepodléhala hollywoodským trendům a nesnažila se mučit v posilovně jen proto, že to je zrovna v kurzu. Pro svou postavu toho...  celý článek

Billie Piperová
Piperová: Ve třiceti po mně nemůžete chtít, abych vypadala na dvacet

Britské herečky Billie Piperová (34) se dotklo, že se do ní opřeli někteří novináři kvůli vráskám. Po třicítce očekávala, že se podobným článkům vyhne. Jak...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Světlé odstíny vlasů jsou pro léto nejvhodnější.
Pět tipů, jak si v létě udržet zářivou barvu, aniž by vaše vlasy trpěly

Sluníčko i chlór dává vlasům zabrat. Nezřídka dokonce mění jejich barvu. Vyplatí se proto dopřávat kadeřím pravidelnou péči pomocí speciální kosmetiky.   celý článek

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

(Ilustrační foto)
Sedm potravin, které mohou hrát roli v prevenci rakoviny

Je to tenký led, na který se vědci pouštějí neradi. Žádné jídlo samozřejmě nedokáže zcela předejít rakovině a už vůbec ne všem typům a žádné také samo o sobě...  celý článek

Ilustrační fotografie
Už rok bojuji s endometriózou i zdravotním systémem, hrozí mi vývod

Za pár dní mi bude 31 let a už rok bojuji s endometriózou, ale i se zdravotním systémem v Anglii, kde nyní žiji. Čtenářka Táňa napsala další díl našeho seriálu...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Glamour líčení jednoduše: Výrazného líčení se nemusíte bát
Glamour líčení jednoduše: Výrazného líčení se nemusíte bát

Glamour makeup je výrazný styl líčení. Používá se většinou při focení a má za cíl podtrhnout ženskou krásu a přitažlivost. Proč si ale tohle vše nedopřát i kdyk... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.