Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nové výživové mýty odhaleny: jediný prospěšný alkohol je červené víno

  2:28aktualizováno  2:28
Solení při vaření potravin zvyšuje hladiny sodíku v krvi, jediný srdci prospěšný alkohol je červené víno, smažené jídlo je vždy velmi tučné. Odhalte s námi další výživové mýty.

Červené víno | foto: Profimedia.cz

Některé mýty o zdravé výživě jsou v nás tak hluboko zakořeněné, že jen těžko přijímáme nová fakta získána z nejnovějších vědeckých studií. Pojďme se podívat na zoubek pěti mýtům, které jsme dlouhá léta považovali za neměnný fakt.

Mýtus: všechny nasycené tuky zvyšují hladiny cholesterolu

Pravda  -  nové výzkumy ukazují, že některé nasycené tuky mohou být naopak zdraví prospěšné.

Dlouhá léta se za zdravé tuky považovaly jen ty mononasycené a polynenasycené, které jsou obsažené třeba v olivovém oleji nebo vlašských ořeších. Všechny nasycené tuky byly lékaři a odborníky na výživu zatracovány jako velmi nezdravé a škodlivé především pro srdce. Nový výzkum však naznačuje, že se odborníci mýlili. Ne všechny nasycené tuky jsou totiž špatné. 

Existuje mnoho druhů nasycených tuků, které náš organismus rozdílně zpracovává. Jeden druh nasyceného tuku kyselina stearová, která se přirozeně vyskytuje v kakau, mléčných výrobcích, v palmovém či  kokosovém oleji, totiž podle výzkumů nezvyšuje hladiny špatného LDL cholesterolu, ba právě naopak pomáhá vytvářet dobrý HDL cholesterol.

Mýtus: jediný zdraví prospěšný alkohol je červené víno

Pravda - pivo, víno i tvrdý alkohol mají stejné zdravotní výhody.

Červené víno bylo pozvednuto mezi zdravé nápoje, když vědci objevili, že milovníky foie gras a tučných sýrů z Francie chrání před srdečními chorobami antioxidanty obsažené ve víně. Nedávný výzkum ale zjistil, že za ochranou před srdečními onemocněními nestojí jen antioxidanty z červeného vína.

Podle doktora Eric Rimma, profesora výživy ze  School of Public Health at Harvard University totiž všechen alkohol - lépe řečeno etanol zvyšuje hladiny ochranného HDL neboli dobrého cholesterolu, který pomáhá chránit před usazováním plaku v arteriích a snižovat riziko ucpání cév, přispívající k infarktu a mrtvici.  Jakýkoli alkoholický nápoj, když se pije s mírou (maximálně dva drinky denně) tak pomáhá snižovat riziko srdečních onemocnění .

Mýtus: solení potravin při vaření zvyšuje hladiny sodíku v těle

Pravda - sůl přidaná do vroucí vody může ve skutečnosti zabránit ztrátě živin z vařené zeleniny.

Všichni víme, že sůl není zdravá ani pro jedince, kteří netrpí vysokým krevním tlakem. Osolit si vodu při vařeni však zřejmě tak škodlivé pro zdraví není.

"Sůl ve vroucí vodě snižuje vyluhování živin ze zeleniny do vody," tvrdí Harold McGee, autor knihy On Food & Cooking, podle něhož osolená voda zrychluje proces vaření, čímž se ještě více zminimalizuje ztráta živin z vaření.

McGee doporučuje používat jednu čajovou lžičku soli na šálek vody. Množství sodíku absorbované do jídla je podle něj nepatrné.

Mýtus: smažené jídlo je vždy příliš tučné

Pravda - smažené pokrmy mohou být zdravé.
 
Pojďme si vysvětlit princip smažení. Když je jídlo vystaveno horkému oleji, vlhkost uvnitř potravy se vaří a protlačuje na povrch a poté do oleje. Jak vlhkost odchází, vytváří se bariéra, která minimalizuje vstřebávání oleje - to ale jen za předpokladu, že smažíte správně. Ta trochu oleje, které pronikne do smažené potravy, pak vytváří onu chutnou krustu. Pokud nechcete, aby vaše večeře nasákla příliš oleje, smažte podle instrukcí.

Pro většinu potravin je optimální teplota oleje na smažení kolem 190 °C. Příliš nízká teplota oleje zvyšuje zvyšuje absorpci tuku. Pokud si pohlídáte teplotu tuku a osmažené jídlo necháte okapat na papírovém ubrousku minutu až dvě před podáváním, můžete si bez výčitek vychutnat smažený oběd.

Mýtus: olivový olej patří jen do studené kuchyně

Pravda - Olivový olej vařením neztrácí své zdraví prospěšné vlastnosti.

Dokonce i delikátní extra panenský olivový olej zvládne vysoké teploty bez toho, aby přišel o své cenné živiny. Podle odborníků mono nenasycené tuky nejsou znehodnoceny teplem a olivový olej tak může přestát i náročnější dlouhodobé vaření a to až do 200 °C.

Jednoduše dokud se z oleje nekouří, chuť i výživové hodnoty oleje zůstanou  nedotčeny. Důležitější je skladování oleje. Tuky a fytoživiny přežijí až dva roky v neotevřených tmavých lahvích skladovaných při pokojové teplotě chráněné před světlem.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Příběh Jana: Setkání s první láskou po dvaceti letech mi změnilo život

Vždy u mě rozum vítězil nad srdcem. Tvrdě jsem na sobě pracoval, abych se dostal tam, kde jsem teď. Zakolísal jsem jen jednou, je to už 20 let, ale ustál jsem...  celý článek

Exotické smoothie s mangem a marakujou
Takhle chutná léto nejlépe. Ve sklenici a třeba s troškou alkoholu

V tuto roční dobu si ovoce užívá i ten nejzapálenější fanoušek pečínky. Je všude kolem, někdy – třeba na zahradě – stačí jen natáhnout ruku a hodovat. Občas...  celý článek

(Ilustrační snímek)
UKÁZKA Z KNIHY: Ženy by teď měly muže podržet, tvrdí psycholog Zimbardo

„Na rozdíl od žen a jejich emancipačních hnutí se muži nikdy nezformovali, aby zaktualizovali svou roli ve společnosti,“ píše psycholog Philip Zimbardo ve své...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Muži své emoce ignorují, ženy se v nich ztrácejí, tvrdí odborníci

Vztahy stojí na emocích. Neschopnost je projevovat znamená problém navázat i udržet vztah. Kdo by v přítomnosti ledové kostky roztál? Někdo vztahy sice...  celý článek

MOJE ROZMARNÉ LÉTO - relax před chaloupkou, Velké Losiny
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Medicína ušitá na míru. Změna písmene DNA „opraví“ pacienta

Číst v lidské DNA jako v otevřené knize? Odborníci ze Středoevropského technologického institutu CEITEC v Brně to umí. Díky takzvanému sekvenování nové...  celý článek

Ilustrační fotografie
Alternativy k hormonální antikoncepci. Tělísko, krémy i operace

Mnoho žen odmítá nebo nemůže užívat hormonální antikoncepci. I proto hledají jiné způsoby ochrany před otěhotněním. Které to jsou, jak fungují a jsou vhodné...  celý článek

(Ilustrační foto)
Zmírnit bolesti při menstruaci umí heřmánek, teplo i endorfiny

Asi to znáte. Bolest v podbřišku přichází obvykle v prvních dnech cyklu a může se zdržet pár hodin nebo i pár dnů. Každopádně nám běžný život moc neulehčí....  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Zvýšení odolnosti makeupu a jiná pozitiva: Jak vybrat podkladovou bázi?
Zvýšení odolnosti makeupu a jiná pozitiva: Jak vybrat podkladovou bázi?

Řešíte ucpané póry a “tekoucí” makup nebo příliš lesklou pleť? Několik kosmetických produktů budete moci vyměnit za jeden, který jste možná doteď považovala za ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.