Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Večeře je při dietě zásadní. Za přejídání může špatné jídlo během dne

aktualizováno 
Celý den se držíte a snažíte se jíst střídmě. Pak přijde večer a vy byste nejraději vyjedli lednici. Chyba je ve špatně sestaveném jídelníčku. Dietoložka Karolína Hlavatá vám v seriálu Vím, co jím prozradí tipy, které vás ochrání před večerním přejídáním.

Pravidelný jídelní režim mají už děti v mateřské škole - snídaně, svačina, oběd, svačina a večeře. Dospělí na něj mnohdy rezignují a pak bojují s kily navíc, únavou nebo přejídáním.

Jíte jen dvakrát denně? Chybí vám bílkoviny

„Dodržovat pravidla pro denní jídla je důležité z několika důvodů. Zaprvé si tak zajistíte pravidelný příjem energie, vyrovnanější hladinu krevního cukru a tím i menší pocity hladu a těžko zvladatelných chutí na pamlsky. Dalším důvodem je, že jíte-li například jen dvakrát denně, nemáte šanci získat dostatek potřebných živin,“ vysvětluje dietoložka Karolína Hlavatá.

A dodává, že problém se týká především zeleniny a bílkovin. Jídelníček pak není celkově vyvážený a bývá i málo pestrý. Jíst bychom měli ideálně pětkrát, minimálně pak třikrát během dne.

Vynechání svačin vás dožene k přejídání

Svačiny bývají často opomíjené, což je velká škoda. Zabraňují nevhodnému přejídání a z podstatné části hradí příjem hlavních živin, vitaminů a minerálních látek.

„Zvlášť důležitá je odpolední svačina, protože interval mezi obědem a večeří je dlouhý. Většina dospělých i dětí tráví odpoledne aktivně, proto se potřeba energie ještě navyšuje,“ vysvětluje odbornice na výživu.

Ráno a večer u jednoho stolu

Večeře spolu se snídaní je ideální příležitostí, kdy se může rodina najíst společně u jednoho stolu.

„To má význam mimo jiné i proto, že rodič může sledovat, jak dítě a především adolescent jí, zda nevynechává záměrně některé potraviny, jestli se v jídle zbytečně nenimrá nebo naopak jídlo nehltá. To všechno může včas upozornit na případné poruchy příjmu potravy nebo zachytit tendence k nevhodným alternativním směrům ve výživě,“ uvádí doktorka Hlavatá.

Vynecháváte přílohy? Budete mít hlad

Vyvážená večeře by měla obsahovat komplexní sacharidy, bílkoviny, menší podíl tuku a zeleninu. Komplexními sacharidy se rozumí například rýže, těstoviny, pečivo nebo chléb.

„Přílohu vynechávejte pouze v případě přísnějších redukčních diet, jinak se jim nevyhýbejte,“ varuje dietoložka.

Večeře mohou být i dvě

Kompletní večeře zabrání chutím na „něco“ ve večerních hodinách. Děti, dospívající nebo obecně lidé s vyšší energetickou potřebou si mohou dopřát i druhou, menší večeři.

„Může se jednat třeba o kousek ovoce, jogurt, kakao či plátek chleba se šunkou,“ doporučuje Karolína Hlavatá.

Najezte se i po páté hodině

Večeři neodbývejte, protože nezapomínejte, že organismus v noci regeneruje a k tomu potřebuje energii.

Vím, co jím

Program vychází z celosvětové iniciativy The Choices Programme, která definuje složení potravin odpovídající zdravé výživě na základě kritérií Světové zdravotnické organizace (WHO) a Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). 

Značka "Vím, co jím" je určena především spotřebitelům pro jejich snadnější orientaci v nabídce potravin. Posláním značky je umožnit snadnější výběr výživově hodnotných potravin.

Více o zdravých potravinách čtěte zde.

Vím, co jím

Naposledy bychom měli jíst 2 hodiny před spaním, neplatí tedy, že večeře po páté hodině odpolední je dietní vražda.

Polévka je zdravá a teplá večeře

Večeře nemusí být teplá, ale zejména v zimních a jarních měsících potěší teplá polévka. Na polévku můžeme s výhodou využít luštěniny, obsahují bílkoviny a celkově dobře sytí.

„Na velikosti porce polévky nešetřete, večeřová polévka má objem kolem 400 mililitrů. Nemají v ní chybět bílkoviny (zmíněné luštěniny, tofu, ryby, vývar z masa, vývar z koster), zelenina a složené sacharidy. V případě sacharidů máme k dispozici celou paletu možností – do polévky se hodí jáhly, kroupy, kuskus, pohanka, vločky, rýžové nudle i rýže,“ radí odbornice na výživu.

Na rychlou večeři zkuste pomazánky

Vhodnou studenou večeří jsou pomazánky, které můžete vytvářet v mnoha variantách. Vynikajícím zdrojem bílkovin a vápníku je tvaroh, který bývá základem mnoha pomazánek. Pomazánky podávejte nejlépe na více druzích pečiva, menší členové rodiny si zpravidla vybírají bílé pečivo, dospívající a dospělí raději volí celozrnné, tmavé varianty pečiva.

„Pečivo bohatě ozdobte zeleninou nebo podávejte zeleninu ve formě oblohy nebo salátu. Vyplatí se nabízet více druhů, děti mají radši nepálivé druhy zeleniny, muži nepohrdnou pórkem, červenou cibulí nebo paprikou. Příjem důležitých vitaminů, minerálních látek a fytochemikálií získáte z čerstvých natí,“ dodává dietoložka Karolína Hlavatá.

Autor:




Nejčtenější

Modelky se oblékly do ručně vyrobených svatebních šatů z toaletního papíru.
Toaletní papír v hlavní roli. Modelky předváděly křehké svatební šaty

Drobné květiny, třásně i dlouhé vlečky nechyběly svatebním róbám, které se minulý týden objevily na přehlídce v New Yorku. Ač vypadaly honosně, k jejich výrobě...  celý článek

Vkusný šperk dokáže pozvednou každý outfit. A nemusí se přitom jednat o luxusní...
OBRAZEM: Veselé letní šperky, které potěší

Vkusný šperk dokáže pozvednou každý outfit. A nemusí se přitom jednat o luxusní perlový náhrdelník nebo prsten s drahým kamenem. Leckdy stačí pouze drobnost....  celý článek

Ilustrační foto.
Dojetí nebo rozbušené srdce. Ženy a muži prožívají deprese jinak

Dospívající dívky a chlapci neprožívají deprese stejným způsobem, zjistili britští neurologové. Jde o výsledek studie, v níž byly odděleně mužům a ženám...  celý článek

Zuzana Hejnová
Na první dítě nechci čekat do čtyřiceti, říká Zuzana Hejnová

Ve svých třiceti letech má před sebou srpnové mistrovství světa v Londýně, příští rok by ještě chtěla zkusit mistrovství Evropy, dál už se ve své kariéře moc...  celý článek

(Ilustrační snímek)
UKÁZKA Z KNIHY: Ženy by teď měly muže podržet, tvrdí psycholog Zimbardo

„Na rozdíl od žen a jejich emancipačních hnutí se muži nikdy nezformovali, aby zaktualizovali svou roli ve společnosti,“ píše psycholog Philip Zimbardo ve své...  celý článek

Další z rubriky

Britney Spearsová (New York, 28. srpna 2016)
Lupénka trápí i celebrity. S nemocí bojuje Spearsová i Kardashianová

Kožní choroby bývají úporné, léčba vyžaduje hodně trpělivosti a onemocnět jimi může každý. Slavní nejsou výjimkou, jak se dočtete v článku v pátečním magazínu...  celý článek

Ilustrační fotografie
Chutě zrají s věkem. Jestli jsme na sladké, je dáno i geneticky

Jak se mění naše chutě? Tak především stárnou – víte sami, že v pěti letech chuťovým pohárkům lahodilo něco jiného než v pětadvaceti nebo pětačtyřiceti. Pak...  celý článek

(Ilustrační foto)
Zmírnit bolesti při menstruaci umí heřmánek, teplo i endorfiny

Asi to znáte. Bolest v podbřišku přichází obvykle v prvních dnech cyklu a může se zdržet pár hodin nebo i pár dnů. Každopádně nám běžný život moc neulehčí....  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Snesou vaše zuby bělicí pásky? Na plomby a citlivé zuby opatrně
Snesou vaše zuby bělicí pásky? Na plomby a citlivé zuby opatrně

Závidíme všem, kteří dostali do vínku zářivě bílé zuby. My ostatní jsme odkázaní na specializované zubní ordinace nebo různé kosmetické vychytávky. Třeba na běl... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.