Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Kávová lžička soli denně je moc. Jak ukočírovat její spotřebu?

  2:23aktualizováno  2:23
Sůl je pro tělo nezbytná, ale nadměrné užívání může vážně poškodit zdraví. Jen pro představu: jedna kávová lžička obsahuje asi 8 gramů soli, což je 160 procent denního maximálního doporučeného příjmu. Výživoví specialisté Karolína Hlavatá a Petr Havlíček v projektu "Vím, co jím" opět poradí, jak se zdravě stravovat.

Zdravé hubnutí

Pokud jste se rozhodli, že chcete začít zdravě žít a zároveň hubnout, můžete to zkusit s MF DNES. Každý den až do 1. února najdete v MF DNES vloženou kartu s dietními recepty.

Více informací o sběratelské edici Zdravá kuchařka II najdete zde.

Zdravá kuchařka

Sůl je důležitou součástí stravy, protože obsahuje sodík a chlor. 

"Sodík zabraňuje ztrátám vody z těla a udržuje nervosvalovou dráždivost. Chlor je zase součástí žaludeční šťávy a udržuje rovnováhu mezi kyselým a zásaditým prostředím v těle," vysvětluje dietoložka Karolína Hlavatá. 

Sůl je často i významným zdrojem jódu, kterého bývá v běžné stravě jinak nedostatek. Právě nedostatek jódu způsobuje například zhoršení funkce štítné žlázy. To ovšem neznamená, že bychom měli solit bez omezení, naopak. 

Průměrná spotřeba soli v České republice je 12 gramů, což je více než dvojnásobek doporučené denní dávky. Ta je podle Světové zdravotnické organizace pro dospělé 3 až 5 gramů denně. 

Hrozí infarkt i řídnutí kostí

Nadměrné množství soli ve stravě vede ke zvyšování krevního tlaku a k zadržování vody v těle. Na pozoru by se měli mít především ti, kteří mají vysoký krevní tlak a celkově zvýšené riziko kardiovaskulárních onemocnění. 

Vím, co jím

Program vychází z celosvětové iniciativy The Choices Programme, která definuje složení potravin odpovídající zdravé výživě na základě kritérií Světové zdravotnické organizace (WHO) a Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). 

Značka "Vím, co jím" je určena především spotřebitelům pro jejich snadnější orientaci v nabídce potravin. Posláním značky je umožnit spotřebitelům snadnější výběr výživově hodnotných potravin.

Více o zdravých potravinách čtěte zde.

Vím, co jím

"Vysoký příjem soli má četná rizika: vede ke zvyšování krevního tlaku, může také přispívat ke vzniku osteoporózy, a to proto, že vede k vylučování vápníku z kostí," upozorňuje dietoložka Karolína Hlavatá.

A dodává, že nadměrnému solení by se měli vyhnout i ti, kteří chtějí hubnout, protože sůl poměrně výrazně zvyšuje chuť k jídlu.

"Pro prevenci a léčbu vysokého krevního tlaku nestačí jen omezit příjem sodíku, tedy kuchyňské soli, ale zároveň je důležité zvýšit i příjem draslíku," vysvětluje výživový specialista Petr Havlíček.

Bohatými zdroji draslíku je například květák, kapusta, citrusové plody, bylinky, mléčné výrobky, ale také sušené meruňky či ořechy. 

Kolik soli kupujete

Na většině obalů potravin můžete zjistit, kolik obsahují kterých živin, a tedy i soli. Výrobci zpravidla uvádějí množství sodíku v gramech. Kolik je to ale soli? 

"Údaj o sodíku vynásobte 2,5krát a zjistíte, kolik gramů soli výrobek obsahuje," radí jednoduchou pomůcku Petr Havlíček. 

Jak snížit příjem soli

Spotřebu soli snížíte tím, že budete omezovat solení již při kuchyňské přípravě a hotová jídla již nebudete dosolovat. 

Kolik soli se skrývá v potravinách
(ve 100 gramech výrobku)

- chleba 0,9 g soli
- rohlík 0,6 g soli
- šunka 1,8 g soli
- tavený sýr 2,3 g soli

Pozor si také dávejte na potraviny, které jsou na sůl bohaté. Jsou to například slané uzeniny, sýry, krekry, solené oříšky, pečivo, některé minerální vody s vyšším obsahem sodíku a také instantní pokrmy či bujony.

Na dochucování pokrmů doporučují odborníci použít místo soli například petrželku, pažitku, pórek, libeček, cibuli, česnek, papriku, rajče nebo kořenovou zeleninu.

Které potraviny jsou přesolené a jak zajistit optimální denní příjem soli, si prohlédněte ve videu.





Nejčtenější

Herečka a manželka ministra obrany Veronika Žilková
Jsem zvyklá manžela poslouchat, tvrdí Veronika Žilková

Leckdo by jejího muže rád viděl jako prezidenta, ale ona ty úvahy odhání. Navíc říká, že manželka ministra obrany je mnohem náročnější funkce než první dáma....  celý článek

Ozzy Osbourne a jeho manželka Sharon (24. ledna 2014)
Ozzyho nevěra ze mě udělala pitomce, říká Sharon Osbournová

Ozzy Osbourne (68) si vzal Sharon (64) před 34 lety. Od té doby ji několikrát podvedl a korunu tomu nasadil minulý rok, když přiznal, že si našel o hodně...  celý článek

Dvojité potěšení. Jahody nejen báječně chutnají, ale prospívají i naší pleti.
Jahodová sezona: dejte si je dvakrát. Jednou na talíř, podruhé na pleť

Jahoda je nejen chutná bobule, známá a milovaná všemi od dětství, skvěle také poslouží jako kosmetický přípravek. Domácí maska či peeling dokážou probudit pleť...  celý článek

Po Oscarech a Zlatých glóbech je filmový festival v Cannes každoročně třetí...
OBRAZEM: Lepší než módní přehlídka. 30 nejvýraznějších modelů z Cannes

Po Oscarech a Zlatých glóbech je filmový festival v Cannes každoročně třetí velkou událostí, na které hvězdy vytahují módní trumfy. Možná dokonce ty...  celý článek

Ilustrační snímek
Příběh Petra: Manželka do našich sporů zatahuje děti

Kdybych to byl býval věděl, tak bych se byl neženil. Tato věta přesně vystihuje mé rozladění z manželství, ve kterém trávím už dvacátý rok. Přitom to zpočátku...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Deset tipů, které vám pomohou zhubnout a zformovat problémové partie

Břicho, boky a nohy jsou části těla, které trápí většinu žen. Ukládá se v nich nejvíce tuku a nejhůře se shazuje. Co dělat, abyste problémové partie upravili...  celý článek

(Ilustrační foto)
Čas na cvičení máme všichni. Sedm tipů, jak se každý den trochu hýbat

Nemám čas. Nemám energii. Mám sedavé zaměstnání. Nechci cvičit jen trochu, ale pořádně. Výmluv, proč se každý den prostě nemůžeme hýbat, máme spoustu. Zařadit...  celý článek

Ilustrační fotografie
Jak omezit cukr a mouku v jídelníčku. Vyzkoušejte zdravější varianty

Cukr a bílá mouka zdraví nijak zásadně neškodí, pokud si je nedopřáváte v nadbytečné míře a denně. V takovém případě mohou způsobit nejenom zdravotní problémy,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.