Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tipy, jak snížit krevní tlak i bez léků

  0:58aktualizováno  0:58
Arteriální hypertenze neboli vyšší krevní tlak je velmi rozšířené onemocnění srdce a cévního oběhu a lidé trpící touto nemocí často potřebují i několik druhů léků. Přitom stačí pár změn v životním stylu, které mohou potřebu medikamentů snížit.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Vysoký krevní tlak (hodnota vyšší než 140/90) postihuje podle Světové zdravotnické organizace (WHO) 10 až 30 procent dospělých v téměř každé zemi. Hypertenze významně přispívá ke kardiovaskulárním onemocněním, které každý rok zabíjejí asi 12 milionů lidí po celém světě.

Změny životního stylu však mohou postupně omezit nebo dokonce eliminovat potřebu léků. Podle doktora Matthewa Burgera z Kolumbijské univerzity v New Yorku by se měl každý člověk s hypertenzí poradit se svým lékařem, jakým způsobem snížit krevní tlak bez užití farmakologik.

Přečtěte si, jaké jsou přírodní cesty na snížení krevního tlaku.

Hýbejte se

Kardiolog Gerald Fletcher z Mayo Clinic v Jacksonville svým pacientům na výrazné snížení krevního tlaku doporučuje 30 minut cvičení denně po většinu dní v týdnu. Lidem se sedavým zaměstnáním může aerobní cvičení snížit systolický krevní tlak (horní číslo) o tři až pět bodů a diastolický (dolní číslo) o dva až tři body.

Důležité je vybrat si cvičení, které vás baví a u kterého vydržíte. Ať už je to chůze, běh, plavání nebo třeba jízda na kole.

Méně solte

Nadbytek soli není vhodný ani pro lidi s normálním krevním tlakem a pro osoby s hypertenzí už vůbec ne. Snížení příjmu soli v potravě může krevní tlak značně snížit.

The Dietary Guidelines doporučuje lidem s vysokým krevním tlakem limitovat příjem soli na méně než 1 500 miligramů (600mg sodíku) denně. Velké množství sodíku obsahují průmyslově zpracované potraviny, proto je lepší se jim vyhýbat a dát přednost čerstvým potravinám.

Jezte banány

Teď už víte, že příliš soli může zvýšit váš krevní tlak, ale dobrou zprávou je, že dostatečný příjem draslíku může nezdravý účinek sodíku trochu vyvážit. Bohužel většina lidí nemá tohoto důležitého minerálu dostatek. Dospělý člověk by měl přijmout asi 4 gramy draslíku denně.

Dobrým zdrojem tohoto minerálu, který pomáhá snižovat krevní tlak, jsou banány (422 miligramů jeden), pečená brambora se slupkou (738 miligramů), pomerančový džus (496 miligramů za skleničku) a netučný nebo nízkotučný jogurt (531 - 579 miligramů ve 220 gramech).

Dopřejte si hořkou čokoládu

Nová studie výzkumníků z Yaleské univerzity ukázala, že 50 gramů (asi půl tabulky) kvalitní hořké čokolády denně může snížit krevní tlak asi o tři body. Ačkoli si vědci nejsou jisti, jakým způsobem čokoláda napomáhá ke snížení krevního tlaku, domnívají se, že to může být díky vysokému obsahu antioxidantů.

Nekuřte

Tabák a nikotin v cigaretách mohou sice způsobit přechodné výkyvy v krevním tlaku, ale samotné kouření chronickou hypertenzi nezpůsobuje. Na vině však mohou být další faktory, které jsou s kouřením spojené, jako jsou konzumace alkoholu a nedostatek pohybu.

Podle doktora Fletchera ale krevní tlak můžete o něco snížit, když přestanete kouřit. Nehledě na to, že zbavení se závislosti na cigaretách vám přinese nespočet dalších zdravotních výhod.

Vyhýbejte se alkoholu

Ačkoli mírné pití - ne více než jeden drink denně pro ženy a dva pro muže - může být podle několika studií prospěšné pro srdeční zdraví, nadměrný příjem alkoholu může u některých lidí zvyšovat krevní tlak.

Výzkumy ukazují, že konzumace více než dvou drinků denně zvyšuje riziko hypertenze u žen i u mužů. Efekt na krevní tlak můžete trochu otupit, když si svůj alkoholický nápoj vychutnáte při jídle.

Zhubněte

Výzkumy stále ukazují, že shození několika nadbytečných kilogramů může mít značný pozitivní dopad na krevní tlak. Nadměrná váha totiž nutí srdce více pracovat a tento extra nápor může vést k hypertenzi.

Pokud jste obézní nebo máte nadváhu, už jen samotné zhubnutí může být dostačující k tomu, aby jste dostali svůj krevní tlak pod kontrolu.

Dejte si pozor na kofein

Káva poskytuje jisté zdravotní výhody, ale snížení krevního tlaku mezi ně nepatří. Kofein může způsobit krátkodobé výkyvy v krevním tlaku, dokonce i u lidí bez hypertenze. Pokud máte vysoký krevní tlak, je vhodné snížit příjem kofeinu na dva šálky kávy denně.

Citlivost na kofein zjistíte jednoduše, stačí si změřit krevní tlak před a půl hodiny po vypití kofeinového nápoje. Pokud se tlak zvýší o 5 až 10 bodů, pravděpodobně jste citliví na kofein.

Nestresujte se

Doktor Burg doporučuje lidem s hypertenzí vyhýbat se stresu a naučit se ho zvládat. Existuje mnoho způsobů, jak se zklidnit. Výborným prostředkem na zvládání stresu je třeba jóga. Výsledky studie z New Delhi nedávno ukázaly, že jogínská dechová cvičení snižují krevní tlak u lidí s hypertenzí.

Podle Burga je skvělým způsobem na zklidnění také meditace, která zahrnuje meditační zpěv, dýchání, vizualizaci nebo všechno dohromady.

Studie prezentovaná na poslední výroční schůzi American Society of Hypertension zase ukazuje, že jen třicet minut klasické hudby denně kombinované s pomalým břišním dýcháním může snížit krevní tlak až o čtyři body.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Magazín Vogue je ikonou mezi dámskými magazíny.
Magazín Vogue udává trendy už 125 let. Nyní ho ohrožují sociální sítě

Magazín plný luxusu, který si zamilovaly ženy po celém světě, odstartoval kariéru mnoha topmodelek a návrhářů. A přestože je Vogue stále prestižní titul, ubývá...  celý článek

Lake Bellová
Lake Bellová: Děti vychovávám tak, aby si vážily starých lidí

Herečka Lake Bellová (38) denně naráží na to, že si dnešní mládež neváží starších lidí. Své děti tak vede k tomu, aby ke starším lidem měly úctu. A hlavně po...  celý článek

Ilustrační fotografie
Aktovka musí sedět přesně, těm na kolečkách se vyhněte, řekla odbornice

Nemoci pohybového aparátu v posledních letech trápí stále více školáků. Důvodem je i špatný výběr školní brašny. "Správná taška by měla na dětských zádech...  celý článek

Osvěžující salát s rajčaty, okurkou a čerstvou mátou
Rajčata nejsou jen na špagety a na pizzu. Co s červeným nadělením?

Konec prázdnin je ve znamení dozrávajících červených plodů, které v sobě během slunečných dnů akumulovaly všechnu krásu a sladkost léta. Pokud jste propadli...  celý článek

Herečka Emma Stone na zahajovacím ceremoniálu MFF v Benátkách
Emma Stone: Jsem známá a můj hlas má sílu, nesmím se bát vyjádřit názor

Herečka Emma Stone (28) cítí potřebu nahlas říkat, co si myslí, protože může díky své popularitě ovlivnit víc lidí než běžný člověk. Zatímco ještě nedávno měla...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Uroložka: Koupání v řece ani bazénu zánět močových cest nezpůsobuje

Každá druhá žena aspoň jednou za život prodělala zánět močových cest, i proto lékaři doporučují věnovat péči hlavně prevenci. "Koupání v řece ani bazénu...  celý článek

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

Ilustrační fotografie
EQ může za to, že se i ze čtyřkařů stávají šéfové

Ne, nepřehlédli jste se. Nejde o IQ, jde skutečně o EQ - neboli o emoční inteligenci. Skrývá se za ní schopnost sebeovládání, empatie a spolupráce s okolím....  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky
Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky

Líčení nabízí spoustu návodů, rafinovaných tipů a triků, díky kterým můžete zásadně změnit rysy v obličeji a jednou z ta... celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.