Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Test: sport versus každodenní pohyb. Při čem se víc hubne?

  3:00aktualizováno  3:00
Redaktorky tištěného magazínu Ona Dnes si na sebe připnuly tepoměry a vyzkoušely za vás, při jakém sportu nebo každodenním pohybu spalujeme tuky. Vycházely z toho, že každý výdej energie je sice zdravý, ale jen některý pohyb zaručí, že opravdu hubnete tuky. Záleží na tom, v jaké tepové frekvenci se pohybujete. Je lepší zaplatit si posilovnu, nebo vzít do ruky hadr na podlahu a koště?
Pokud chcete zhubnout, vaše tepová frekvence při cvičení by se měla pohybovat v aerobní pásmu (ilustrační snímek)

Pokud chcete zhubnout, vaše tepová frekvence při cvičení by se měla pohybovat v aerobní pásmu (ilustrační snímek)

Tepová frekvence

Pokud chcete hubnout, musíte se při sportu pohybovat v tzv. aerobním pásmu – to je stav, při němž je tělo dostatečně zásobeno kyslíkem a spaluje tuky. Sami na sobě to poznáte tak, že nelapete po dechu a můžete říct souvislou větu, ale už ne souvětí.

Když to přešvihnete a těžko se vám dýchá, ve vašem těle se rozjede proces spalování cukrů, při němž si zvyšujete kondici, ale nehubnete. Svoji ideální tepovou frekvenci můžete spočítat podle vzorce, ale jistější je, když vám ji určí odborník třeba ve fitness.

Vzorce nepočítají s individualitou těla a vy byste si mohli spíše uškodit. Tep při cvičení si pak můžete hlídat s pomocí tepoměru, který vyzkoušely na vlastní kůži i redaktorky Ona Dnes.

Vedoucí Ona Dnes Lenka Tréglová

Sport: kruhový trénink
V posilovně Contours, kam na kruhový trénink chodím, si cvičení řídíte sama, a to mi vyhovuje. Na testování tepoměru ideální. Na zahřátí jedu deset minut na rotopedu (144), pak se po čtyřiceti vteřinách střídají posilovací stroje s aerobními stanovišti, kde většinou skáču, boxuju nebo se jinak snažím rozběhnout tepovku zpomalenou posilováním. Ukázalo se, že zbytečně.

Na posilovacím stroji mi tep padá pod 140 jen na začátku cvičení, a to na stroji na ruce. Celou dobu se držím v ideálním pásmu. Když to na aerobním stanovišti přeženu, ocitnu se na 160. Při závěrečné strečinkové desetiminutovce zpomalím na 120‚ a spalování kalorií se sníží na polovinu (což mi oznámil tepoměr). Za trénink jsem spálila 2 100 kj.

Každodenní pohyb: chůze do práce
Ranní cesta do práce mi pěšky trvá do čtyřiceti minut, měří přes tři kilometry a ještě jsem neobjevila lepší metodu, jak se probudit. Zamykám dveře bytu (112) a vyrážím z kopce dolů (126), pak kousek do kopce (144) a nastupuju dlouhý svažitý úsek k Vltavě. Rychlou chůzí s dlouhými kroky jsem na 126, když zkrátím krok a začnu kmitat jako vojáček na klíček – vytáhnu to na 136. Po dvaceti minutách mám mokrá záda. Kdykoliv ale zastavím, tep padá na 119. Zkusím jednu stanici tramvají – 87.

Výsledek: chůzí se dá hubnout, když půjdete stylem vojáček déle než čtyřicet minut a budete se pak moci převléknout do suchého.

Redaktorka Ona Dnes Jana Syslová

Sport: badminton
Měla jsem za to, že na hřišti bývám tak uřícená, že nemůžu spalovat. Spletla jsem se! Abych při svém věku a kondici spalovala tuky, musí být moje tepová frekvence mezi 135 až 149 tepy. Hrajeme čtyřhru a můj tepoměr prvních deset minut hlásí směšná čísla: 110, 105, 92, 115... Nejde mi to, potácím se po hřišti. Zaberu naplno (v rámci možností) a jsem tam: 140.

Na své ideální tepové frekvenci vydržím nečekaně dlouho, i když samozřejmě chvílemi klesá – při podání, při hledání míčku, když upadnu... Pár minut zůstanu na naší polovině hřiště sama a tep vylétne na 165, tolik by tepoměr zřejmě ukazoval při dvouhře. Ta je při spalování zapovězena.

Každodenní pohyb: vytírání
Pro mě nejhorší domácí práce. Kdybych ale zjistila, že hubnu, dokážu nenávist k mopu trochu potlačit. Bohužel se přesvědčím, že nehubnu. Tepová frekvence je stabilně na 120 a při zastavení hned klesá, vylétne jen párkrát: vytažení kýble s vodou z vany – 130, stěhování gauče – 136, vynesení vysavače z kumbálu – 132.

Spalovat začínám jen při vytírání schodů, ale ty jsou příliš krátké. A pak ještě jednou – když vytírám komoru a každou věc musím třikrát stěhovat. Abych zhubla, musela bych si sjednat brigádu ve vetešnictví nebo na petřínské rozhledně.

Redaktorka Ona Dnes Eva Tichá

Sport: fit box
Vlekoucí kašel mě poslední dva měsíce vyřadil ze cvičení. A na mé fyzičce se to hned odrazilo. Na fit box jsem vyrazila s doporučením, že díky svému předchozímu cvičení to zvládnu. No nezvládla, vážně ne. Krátce při úvodním zahřívání se dostávám na 150, každou minutu se tep zvyšuje a já jsem při boxování do pytle na 190. Teprve v druhé polovině při posilování v leže na zádech jsem na 140, závěrečný strečink tep zklidňuje na 130. Pro netrénované to sport na hubnutí není, na získání fyzičky je to ideál.

Každodenní pohyb: venčení psa
Náš maďarský ohař potřebuje hodně pohybu. Když jdeme spolu, tak svižně. Sousedé a známí si ze mě kvůli mému stylu chůze utahují, dcera protestuje. Vím, chodím rychle. Ne kvůli spalování, spíš proto, že z obvyklého tempa většiny mě bolí záda. Vycházím z bytu (80), na rovině se svižnější chůzí dostávám přes stovku, v kopci zpomaluju, ale jsem na 140 tepech. V mém případě ideální pro spalování. Cestou dolů tep klesá (130), dostat se zpátky není problém, ale netrénovaní s vámi příště nepůjdou.

Autor:






Nejčtenější

Miroslav Dubovický
Čech Dubovický má nejhezčí tělo v Evropě a druhé nejkrásnější na světě

Bronzový Muž roku 2016 Miroslav Dubovický (25) uspěl na světové soutěži krásy. Českou republiku reprezentoval v soutěži Men Universe. Model, trenér a kickboxer...  celý článek

Helen Mirrenová (Paříž, 29. listopadu 2016)
Mindráky jsou červ zažraný v mozku, míní Helen Mirrenová

Před sedmdesátkou se stala tváří kosmetické firmy, na kontě má spoustu divadelních i filmových rolí a také Oscara za film Královna. Helen Mirrenová (71) přesto...  celý článek

Ilustrační fotografie
Aby slunce neškodilo, dodržujte zásady správného opalování

Navzdory mínění lékařů je většina lidí přesvědčena, že opalování k létu patří stejně jako hnědě zabarvená kůže. Jak ji získat a zároveň co nejvíce ochránit...  celý článek

Péče o nohy se v létě vyplatí.
Triky pro krásné a hebké nohy. Čistá žiletka nebo peeling chodidel

Letní horka přímo nabádají k tomu, abychom vystavovali naše nohy v sukních a kraťasech. Proto si zaslouží pečlivější péči než po zbytek roku. Ani sebelepší...  celý článek

Zuzana je odsouzená za podvody na 18 let.
Jsem nebezpečná tím, že vím, jak vydělat peníze, tvrdí zlodějka Zuzana

Osm měsíců sledoval televizní štáb život několika vězeňkyň ze tří českých ženských věznic. V posledním díle seriálu Holky pod zámkem je podmínečně - 22 měsíců...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Tajemství detoxikace: osm kroků, jak získat novou energii a vitalitu

Cítíte se unaveně a bez života? Tak právě teď je ideální čas k ozdravné proceduře. Očista trávicího traktu vám posílí imunitu a dokonale zregeneruje celý...  celý článek

Ilustrační fotografie
Jak omezit cukr a mouku v jídelníčku. Vyzkoušejte zdravější varianty

Cukr a bílá mouka zdraví nijak zásadně neškodí, pokud si je nedopřáváte v nadbytečné míře a denně. V takovém případě mohou způsobit nejenom zdravotní problémy,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Kokos, sója, mandle nebo konopí? Jak si vybrat rostlinné mléko

Tolik rostlinných alternativ kravského mléka na trhu ještě nikdy nebylo. V Česku jsou snadno k sehnání jak ty z dovozu, tak lokální. V čem jsou ale lepší než...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Svatební líčení krok za krokem: Namalovat se zvládnete i sama
Svatební líčení krok za krokem: Namalovat se zvládnete i sama

V den D budete nejkrásnější i bez toho, abyste utratila majlant za profesionálního vizážistu. Ono totiž líčení pro nevěsty není zas taková věda. Jen se držte pá... celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.