Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pozvěte do kuchyně sóju. Chrání proti rakovině, depresím i pálení žáhy

  0:33aktualizováno  0:33
Možná také patříte mezi ty, komu luštěniny zrovna nejedou a kdo se při pomyšlení na hrachovou kaši, čočkovou polévku nebo sójové maso oklepou hnusem. Pusťte na chvíli z hlavy tristní vzpomínky na školní jídelnu a zkuste spolu s námi přijít aspoň na osm důvodů, proč byste to měli s luštěninami, zejména sójou, ještě jednou zkusit.
Jedním ze způsobů, jak zařadit sóju do jídelníčku, je konzumace sojových nápojů, a to nejen v podobě "mléka", ale také třeba do kávy nebo jako ovocný koktejl. (Ilustrační snímek)

Jedním ze způsobů, jak zařadit sóju do jídelníčku, je konzumace sojových nápojů, a to nejen v podobě "mléka", ale také třeba do kávy nebo jako ovocný koktejl. (Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

7 důvodů proč si dát sóju

  1. chrání cévy před aterosklerózou
  2. pomáhá při neurózách, depresích, roztroušené skleróze a vysokém krevním tlaku
  3. pravidelnou konzumací sóji či sójových výrobků lze předejít překyselení žaludku a pálení žáhy
  4. pomáhá při ekzémech a vyrážkách
  5. má nízký glykemický index
  6. chrání organismus před volnými radikály a nádorovým onemocněním.
  7. její konzumace se doporučuje ženám v období menopauzy
  8. je vhodnou alternativou mléka pro osoby s intolerancí laktózy

Podle odborníků na výživu jsme v konzumování luštěnin výrazně pozadu za jinými národy. A začíná to už v dětském věku. Z výsledků studie Společnosti pro výživu vyplývá, že luštěniny zcela odmítá nebo je jí pouze výjimečně celých 76 % dětí ve věku od deseti do patnácti let. Přitom světový průměr spotřeby luštěnin na osobu a rok je 7 kilogramů, v Evropě se konzumují přibližně 3,5 kg na osobu a rok a u nás jsou to pouhé dva kilogramy.

Pravděpodobně nejvýživnější známou luštěninou je sója, která obsahuje vysoký podíl rostlinných bílkovin a má přirozeně nízký obsah nasycených tuků. Z vitaminů je bohatá zejména na ty ze skupiny B, především B6, B2 a kyselinu listovou či vitamin E, který je účinným antioxidantem.

Pro zdraví i delší život

Sója je rovněž zdrojem důležitých minerálních látek, jako je vápník, draslík či hořčík, a stopových prvků, zejména železa, manganu a zinku. Sójové boby jsou také cennou zásobárnou tzv. fytonutrientů, které chrání organismus před škodlivými vlivy volných radikálů. Patří k nim prospěšné antioxidanty jako jsou saponiny, fytosteroly a fenolové kyseliny, chránící organismus před škodlivými vlivy volných radikálů. V sóje jsou obsaženy dva rostlinné estrogeny a flavonoid genistein.

"Sója je také příkladem potraviny s nízkým glykemickým indexem," upozorňuje specialista na výživu, doktor Petr Tláskal. "Získaná energie se v těle uvolňuje pomalu a pocit zasycení tak přetrvává delší dobu. Ve spojení s ostatními zdravotními benefity to ze sóji činí vhodnou potravinu v péči o zdraví a vitalitu rodiny."

Je dobrá i na nevy

Sója navíc není zdrojem cholesterolu, takže chrání cévy před aterosklerózou. Zároveň velmi příznivě působí na naší nervovou soustavu a pomáhá při neurózách, depresích, roztroušené skleróze a vysokém krevním tlaku. Pravidelnou konzumací sóji či sójových výrobků lze předejít překyselení žaludku a pálení žáhy. Pomáhá při ekzémech a vyrážkách.

Její zařazení do jídelníčku je rovněž velmi vhodné při diabetu mellitu (cukrovce) a onemocněních ledvin jako jsou ledvinové kameny. Vitamin E chrání organismus před volnými radikály a inhibitory proteázy před nádorovým onemocněním.

"Její pozitivní vliv na hladinu hormonů si již vyzkoušela nejedna česká žena," dodává nutriční specialistka Pavlína Zdeňková Kroužková, která konzumaci sóji doporučuje také ženám v období menopauzy.

"V současné době je sója v České republice snadno dostupná. A to jak v podobně sójových bobů, sójových klíčků, tofu, tempehu, pasty miso, fermentovaných bobů natto, sójového oleje, mouky, tzv. sójového masa, sójové omáčky, sójových nápojů a dalších výrobků," říká magistra Kroužková.

Sója v kuchyni? Nejen "sójové maso"

"Příprava sójových bobů je poměrně zdlouhavá, avšak takzvané sójové mléko nebo ochucené dezerty jsou na trhu dostupné doslova k okamžité konzumaci, takže si je můžete vzít třeba s sebou do práce jako rychlou snídani či svačinku."

Hotové sójové produkty můžete využít také v kuchyni, a to jak při přípravě koktejlů nebo třeba müsli, ale i při vaření. Na trh se nedávno dostala také sójová "smetana" na vaření, která je vhodná nejen pro ty, jejichž organismus má problémy se zpracováním mléčné bílkoviny.

Sójový nápoj, někdy nesprávně nazývaný jako sójové mléko, můžete také využít při přípravě kávy nebo cappuccina. Dá se totiž napěnit stejně jako klasické kravské mléko. Vyzkoušet můžete i přípravu ovocného koktejlu, který chutná dětem i dospělým.

Osvěžující koktejl s borůvkami

Broskvovo-borůvkový koktejl

  • 300 ml sójového nápoje (např. Alpro Soya Natural)
  • 1/2 banánu
  • 100 g čerstvých nebo zmražených borůvek
  • 1 lžička medu

1. Do mixéru nalijeme sojový nápoj, přidáme na kousky nakrájený banán, med a ovoce.

2. Vše dobře rozmixujeme a servírujeme ve vysoké sklenici na ledu.

Tip: Do koktejlu můžete přidat i trochu vanilkového cukru a před podáváním jej ozdobit snítkou máty.





Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Sedm překvapivých příznaků demence. Nespavost i změna chutí

Pro ztrátu paměti v pokročilém věku se vžil pojem skleróza, nicméně zapomínání a poruchy paměti nejsou jediným a ani nemusí být prvním příznakem nastupující...  celý článek

Dvojité potěšení. Jahody nejen báječně chutnají, ale prospívají i naší pleti.
Jahodová sezona: dejte si je dvakrát. Jednou na talíř, podruhé na pleť

Jahoda je nejen chutná bobule, známá a milovaná všemi od dětství, skvěle také poslouží jako kosmetický přípravek. Domácí maska či peeling dokážou probudit pleť...  celý článek

Po Oscarech a Zlatých glóbech je filmový festival v Cannes každoročně třetí...
OBRAZEM: Lepší než módní přehlídka. 30 nejvýraznějších modelů z Cannes

Po Oscarech a Zlatých glóbech je filmový festival v Cannes každoročně třetí velkou událostí, na které hvězdy vytahují módní trumfy. Možná dokonce ty...  celý článek

Kromě hudby lze na základních uměleckých školách studovat i tanec nebo...
ZUŠ je český unikát. Rodí se tam umělci i publikum

Odpoledne strávená na výuce hry na klavír nebo na kreslení v „lidušce“ patří u mnohých z nás k příjemným vzpomínkám na dětství. Dnes chodí děti do základních...  celý článek

Ilustrační snímek
Příběh Petra: Manželka do našich sporů zatahuje děti

Kdybych to byl býval věděl, tak bych se byl neženil. Tato věta přesně vystihuje mé rozladění z manželství, ve kterém trávím už dvacátý rok. Přitom to zpočátku...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Sedm důvodů, proč je vám na omdlení

Dehydratace, hlad, těhotenství, úlek nebo i srdeční problémy – faktorů, které mohou vyvolat pocit na omdlení nebo samotné mdloby, existuje velké množství....  celý článek

Ilustrační fotografie
Čtyřicítka je zlomový věk. Právě teď se svému tělu věnujte víc než dřív

Zatímco o zdraví dětí a seniorů se mluví na každém kroku, takzvaný střední věk tolik pozornosti nepřitahuje. Jako by se rozumělo samo sebou, že se dospělý...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm překvapivých známek inteligence: chaos, vulgarity a černý humor

Jadrný slovník, nezvyklý smysl pro humor nebo nepořádek na psacím stole – návyky, které by si jen málokdo spojil se zvýšenou inteligencí. Přesto vědci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.