Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Mýty o (ne)zdravých potravinách: palmový olej škodí víc než jiné tuky

aktualizováno 
Světem výživy se v posledních letech prohnalo mnoho módních trendů. Taky jste uvěřili, že kokosový tuk je zdravější varianta slunečnicového oleje a po zeleném ječmenu zhubnete? Odborníci tato tvrzení uvádějí na pravou míru.

palmový olej | foto: shutterstock

1.Mýtus: sója je zdravá v jakékoliv podobě

Dlouhé roky byla vyzdvihována jako zdravá náhražka masa a mléka. V kuchyních se objevuje v podobě tofu, sojanézy (náhražka majonézy), sójového mléka nebo smetany, a byť je oproti jiným luštěninám hodně tučná, obsahuje především nenasycené mastné kyseliny. V sóje se také vyskytuje hodně bílkovin, lecitinu, je zdrojem vitaminů, minerálních látek a vlákniny. Jenže má i podstatné zápory.

„Sójové boby obsahují látky, které potlačují funkci štítné žlázy, jiné zase omezují využití živin ze stravy, především vápníku, hořčíku, železa nebo zinku,“ říká doktorka farmacie a odbornice na výživu Margit Slimáková. V luštěnině se dále vyskytují tzv. antinutriční látky, jež omezují trávení bílkovin, a také fytoestrogeny, o nichž se mluví jako o jedné z „tajemných oblastí výživy“. Tyto rostlinné estrogeny mohou podle některých výzkumů dokonce stimulovat růst nádorů.

„K tomu všemu je mnoho sójových produktů vysoce průmyslově upravovaných. Proto nevidím důvod sóju doporučovat a pro pravidelnou konzumaci lze jako bezpečnou formu připustit pouze fermentované produkty,“ říká Margit Slimáková. (Fermentace neboli kvašení je tradiční asijský způsob zpracování sóji, při kterém se snižuje obsah rizikových látek.)

2.Mýtus: palmový olej škodí víc než jiné tuky

Když zadáte heslo „palmový olej“ do vyhledávače, vyskočí na vás poplašné zprávy o tom, že je to zabiják. Tak příkré hodnocení si nezaslouží, není totiž o nic „nebezpečnější“ než jiné tuky.

„Palmový olej obsahuje vyšší podíl nasycených mastných kyselin, jejichž konzumaci bychom měli omezovat. Vliv na některé rizikové faktory je však srovnatelný s živočišnými tuky, v porovnání s máslem vychází palmový olej dokonce lépe,“ uvádí odborník na technologii výroby potravin Jiří Brát na webu Společnosti pro výživu.

Když budete tuky s nasycenými mastnými kyselinami pojídat v omezeném množství, neuškodí vám. A v kuchyni mají své přednosti. U másla je to chuť, u palmového oleje výborná tepelná stabilita, díky níž se hodí na pečení nebo smažení.

3.Mýtus: kokosový tuk je nejlepší

Vysloužil si přívlastek „superpotravina“ a běžně se objevuje v prodejnách se zdravou výživou. I kokosový tuk ale obsahuje převážně nasycené mastné kyseliny.

„Složení běžně užívaných rostlinných olejů – olivového nebo řepkového – je pro naše zdraví prospěšnější. Dokonce i vepřové sádlo je svým složením příznivější než kokosový tuk,“ říká lékařka Marie Skalská z Pro Fit Institutu.

Nesmyslné jí přijde doporučení, že kokosový tuk se hodí na smažení kvůli tomu, že se při vysokých teplotách nepřepaluje. „Pro smažení jsou stejně vhodné (a nesrovnatelně levnější) speciální fritovací oleje, což jsou rafinované oleje na bázi slunečnicového oleje.

4.Mýtus: mléko nelze kvůli živinám nahradit

O mléku se jednou mluví jako o důležitém pilíři jídelníčku, jindy je zatracované jako alergen. Jak to tedy je? Úplně vynechat ho musí alergici na mléčnou bílkovinu a omezit lidé s intolerancí mléčného cukru laktózy.

Mléko však může ovlivňovat i jiné pochody v těle. Že vám působí problémy, nejlépe zjistíte při tzv. eliminační dietě, kdy ho na několik týdnů vynecháte a sledujete, jestli se něco ve fungování organismu změnilo.

„Doporučuji to při chronických a autoimunitních onemocněních,“ říká expertka na výživu Margit Slimáková. Kdo se mléku vyhýbá, nemusí se bát, že přijde o důležité látky. Živiny v něm obsažené lze získat z jiných potravin.

„Není prokázáno, že kravské mléko je nejlepším zdrojem vápníku ani že jeho konzumenti mají nižší výskyt osteoporózy. Je pravděpodobné, že pro zdravé kosti stačí i méně vápníku, jestliže budeme mít dostatek dalších faktorů, které o jeho využitelnosti ze stravy spolurozhodují – jako vitaminy D a K2 a hořčík,“ upozorňuje Margit Slimáková.

5.Mýtus: bez masa se neobejdete

Kvalitní maso nezdravé není, nezdravý může být jen způsob přípravy, například smažení. Pevnému zdraví se však můžete těšit i tehdy, když ho nebudete jíst. Stejně jako mléko totiž není esenciální. „Maso můžete jíst denně anebo se mu i desítky let zcela vyhýbat, obojí je z výživového hlediska v pořádku.

Doporučení mám jediné – hlídat si kvalitu a kupovat maso zvířat, která jedí pro ně přirozenou stravu, je s nimi slušně zacházeno a jejich maso není dále vysoce průmyslově upravováno,“ upozorňuje Margit Slimáková.

6.Mýtus: mladý ječmen má zázračné účinky

Výrobci tvrdí, že brčálově zelená šťáva obsahuje vysoké množství vitaminů, minerálních látek a vlákniny, díky čemuž zpomaluje buněčné stárnutí, je prospěšná při chudokrevnosti, potlačuje růst rakovinných buněk, pomáhá při nadváze, likviduje poruchy spánku. Lze tomu věřit?

„Mladý ječmen nemá žádné klinicky ověřené výsledky na lidech, prokázaný je pouze prospěšný vliv vlákniny. Ta funguje proti zácpě, čistí střeva, váže ve střevě zplodiny trávení. Tenhle efekt má ovšem každá vláknina a lze ji pořídit mnohem levněji,“ zdůrazňuje Pavel Suchánek, výživový specialista a člen Fóra zdravé výživy.

7.Mýtus: superpotraviny jsou nesmysl

Záleží jedině na tom, co od nich očekáváte. Aby se uplatnil jejich pozitivní vliv, je důležité zařazovat je dlouhodobě do jídelníčku, dbát na jeho pestrost a dodržovat i další pravidla zdravého stravování.

Superpotraviny se vyznačují komplexním obsahem živin, které jsou namixované tak, že tělu dodají spoustu potřebných látek a ještě je umožní co nejúčinněji vstřebat. Patří sem např. konopná semínka, ořechy, hořká čokoláda, avokádo, mořské ryby, brokolice nebo borůvky.

Autor:




Nejčtenější

Herečka Emma Stone na zahajovacím ceremoniálu MFF v Benátkách
Emma Stone: Jsem známá a můj hlas má sílu, nesmím se bát vyjádřit názor

Herečka Emma Stone (28) cítí potřebu nahlas říkat, co si myslí, protože může díky své popularitě ovlivnit víc lidí než běžný člověk. Zatímco ještě nedávno měla...  celý článek

ilustrační snímek
I po císařském řezu můžete porodit přirozeně

Většina žen po prodělání císařského řezu předpokládá, že i další děti budou muset přijít na svět s pomocí skalpelu. Lékaři však dnes dokážou velmi dobře...  celý článek

Tajemství dlouhých vlasů: burákové máslo
Američanka má dlouhé vlasy až ke kotníkům. Díky arašídovému máslu

Na obdivné pohledy na ulicích je už zvyklá. Má totiž dlouhé vlasy téměř až na zem. Lidé ji přirovnávají k pohádkové postavě z Disneyho filmů. Američanka tvrdí,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Aktovka musí sedět přesně, těm na kolečkách se vyhněte, řekla odbornice

Nemoci pohybového aparátu v posledních letech trápí stále více školáků. Důvodem je i špatný výběr školní brašny. "Správná taška by měla na dětských zádech...  celý článek

Nafukovací lehátko ve tvaru plameňáka je "must-have" sezony.
Plameňáci ovládli léto, ale ikonami jsou už šedesát let

Luxusní šaty a šperky, obyčejná trička z řetězců, neonové lampy a nafukovací lehátka mají letos jedno společné. Vládnou jim plameňáci. Kýčovití, přesto...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Sedm potravin, které mohou hrát roli v prevenci rakoviny

Je to tenký led, na který se vědci pouštějí neradi. Žádné jídlo samozřejmě nedokáže zcela předejít rakovině a už vůbec ne všem typům a žádné také samo o sobě...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm příznaků zánětu močových cest, které byste neměli podceňovat

Infekce močových cest je velmi časté onemocnění a podle statistik potká každou ženu nejméně jednou za život. Symptomy se mohou pohybovat od velmi jemných a...  celý článek

Ilustrační fotografie
Nedaří se vám otěhotnět? Šest tipů, které usnadní početí

Za neúspěšnou snahou otěhotnět může stát několik překvapivých faktorů. Stres, starší partner, ale i nadváha. Zjistěte, co všechno si hlídat a na co pamatovat,...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu
První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu

Zničehonic začínáte ztrácet svou jinak bohatou hřívu? Nepropadejte panice a podívejte se, jak vypadávání vlasů udělit st... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.