Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Ryby jsou sice někdy tučné, ale při hubnutí ideální

  13:27aktualizováno  13:27
Kuřecí maso je dobré, ale ryba je mnohdy ještě lepší volba. Nejenže může být stejně málo kalorická, ale i když má tuku přece jen o něco více, v její prospěch hraje jeho složení.
Rybí maso je zdravé, i když obsahuje tuky

Rybí maso je zdravé, i když obsahuje tuky | foto: Profimedia.cz

Ryby mají jako jediné z mas výhodu, že v nich obsažený tuk často nevadí, ba naopak. Snad s výjimkou tuku zjevného, kterým se někdy obaluje i kapr.

Rybí tuk svědčí srdci i mozku a nervům. Ryby navíc obsahují mnoho důležitých živin včetně kvalitních bílkovin.

Kromě nich v rybách najdete vitaminy, D, A, B12 a jód. Odborníci na výživu proto jejich konzumaci doporučují nejen kvůli relativně nízké energetické hodnotě.

A nemusí přitom jít jen o mořské ryby, protože mastné kyseliny omega-3, které chrání srdce a cévy, do těla dostanete, i když si dáte třeba uměle chované sladkovodní živočichy.

Někdy však jdou rady lékařů trochu proti sobě - nejvíc má být těchto zdraví prospěšných látek v potravinách, jako je losos růžový, makrela, mořský pstruh či v tresčích játrech, které by se proto měly jíst dvakrát týdně.

Na druhou stranu v sobě ryby a výrobky z nich skrývají zdravotní rizika. A to zejména těžké kovy, jako je rtuť a dioxiny, které se ukládají do těl mořských ryb z oblastí, jež jsou znečištěné průmyslovým odpadem.

Větším rizikem jsou v tomto ohledu velké dravé ryby, ale i tak, pokud je jíte nejvýše jednou týdně, nic by se vám stát nemělo.

Energetické hodnoty rybího masa

Treska - 300 Kj/100 g
Z mořských ryb se jí nejčastěji

Kapr - 560 kJ/100 g

Losos - 800 kJ/100 g
Stále slušná kalorická hodnota; pro někoho může být příliš mastný, a způsobovat tak zažívací potíže

Makrela -750 kJ/100 g

Uzená makrela - 1050 kJ/100 g


Sáhnout můžete i po některých dalších rybích výrobcích, protože i v nich najdete zdravé mastné kyseliny. Ale pozor - třeba právě uzená makrela může obsahovat některé choroboplodné zárodky, vyvolávající zažívací potíže, a proto se vůbec nehodí pro malé děti a těhotné ženy. Vyhnout by se jí měli i lidé s oslabenou imunitou. Může jít zejména o salmonely nebo listerie.

Populární jsou i sardinky - mezi těmi v oleji a v tomatě není rozdíl jen v chuti. Olejové mají stejně energie jako uzená makrela a jsou tak dvakrát výživnější než rybičky v červené omáčce, které mají jen 530 kJ.

Tuňák v oleji má 830 kJ v deseti dekagramech, kdežto ten ve vlastní šťávě jen 460 kJ. V Česku je možná populárnější než tuňák v konzervě zavináč se 760 kJ na 100 gramů.

Stále populárnější jsou rovněž krabí tyčinky - s krabem nemají nic společného, pro malé děti se tak moc nehodí, ale s dietou se snesou vcelku dobře, protože mají jen 410 kilojoulů. Podobně málo energie má i většina mořských plodů - krab 400 kJ, krevety 310 kJ a slávky jen 220 kJ.

Naproti tomu opravdovou kalorickou bombou jsou tresčí játra v oleji, která ve 100 gramech skrývají 2560 kJ, a také kaviár s 1010 kJ, kterých však jen málokdo sní více najednou.

Autoři:




Nejčtenější

Máte občas pocit, že se vizážisté zbláznili? Pokud ano, nejste v tom sami....
Hvězdičky na obličeji, mokré vlasy a další podivné kosmetické trendy

V záplavě všemožných kosmetických vychytávek je nadlidské se orientovat. Některé mohou být inspirativní, nad jinými člověk kroutí hlavou. Vybrali jsme pro vás...  celý článek

Ilustrační fotografie
Čtyřicítka je zlomový věk. Právě teď se svému tělu věnujte víc než dřív

Zatímco o zdraví dětí a seniorů se mluví na každém kroku, takzvaný střední věk tolik pozornosti nepřitahuje. Jako by se rozumělo samo sebou, že se dospělý...  celý článek

Soufflé au chocolat
Hříšně dobré čokoládové dezerty nejen na víkend

Už žádné pocity viny. Čokoláda není jen božská mana, která vám pomůže překonat stresové situace a zlepšit náladu. Ona je dokonce zdravá. Prospívá srdci,...  celý článek

Tak Luis vypadá, když se vydá třeba jen na procházku.
Muž se díky plastikám mění v elfa, protože miluje fantasy příběhy

Luis Padron (25) z Argentiny miluje příběhy fantasy a nejvíc je zamilovaný do postav elfů. Už od malička snil o tom, že bude jednou stejný jako oni. A nyní si...  celý článek

Baňkování a čínská medicína
Baňkování uvolní svaly a pomůže při nachlazení. Pár dní však máte modřiny

Možná to vypadá neuvěřitelně, ale staletími prověřená metoda baňkování vám může pomoci od bolesti zad, nachlazení, ale třeba i proti celulitidě. Počítejte však...  celý článek

Další z rubriky

Míša zhubla za 4 měsíce 14 kilogramů tuku.
Nejdříve anorexie, pak obezita. Míša svůj boj zvládla a čeká miminko

Míša má doslova strach z jídla. Období přejídání střídá období hladu. Od 13 let, kdy trpěla anorexií, se nemůže zbavit pocitu, že jídlo je něco, co si nemůže...  celý článek

Silvie Sher, trenérka z Online Fitness
Štíhlá do plavek: cviky a rady, díky kterým vám zmizí pneumatika v pase

Pneumatika kolem pasu trápí většinu lidí. A podle odborníků na cvičení bývá shazování tuku v oblasti břicha o trochu složitější, než u jiných partií. Jak si...  celý článek

Ilustrační fotografie
Jarní očista na vlastní tělo. Hladovka se redaktorce neosvědčila

O tom, že bychom měli jednou za čas svému organismu dopřát očistu, aby se zbavil všech škodlivin, není sporu. Jak ale na ni? Která metoda je správná a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.