Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rádobyzdravé potraviny, na které raději zapomeňte

  6:00aktualizováno  6:00
Pojídáte sušené ovoce, saláty zaléváte light zálivkou a zapíjíte dietní colou v domnění, že tím svému zdraví prokazujete obrovskou službu. Jenže spousta potravin, které mají "zdravou" pověst, ve skutečnosti vašemu zdravotnímu stavu neprospívá nebo přímo škodí. Přinášíme vám přehled některých z nich.

Light verze salátových zálivek většinou obsahuje vysoký podíl cukru. | foto: Profimedia.cz

Bez tuku, odtučněné, light, bez cukru, nízkotučné, bez přidaného cukru. To všechno jsou zázračné formulky, které vám mají vnuknout pocit, že potraviny s takovýmto označením jsou mimořádně zdravé, dietní a všeobecně prospěšné. Jenže tomu tak v řadě případů není; nízkotučné potraviny mohou mít například velmi vysoký glykemický index. Označení "bez tuku" zase nic neříká o obsahu cukru a chemických látek. Tady je několik příkladů potravin, které si svou "zdravou" image nezaslouží.

1. Light colové nápoje

Colové nápoje s označením light ve vás možná probouzejí pocit, že se jedná o jejich zdravou verzi a můžete jich vypít v podstatě neomezené množství, protože vašemu zdraví ani postavě nijak neuškodí. Jenže tak to vůbec není. Nejnovější studie například dávají do souvislosti pití jednoho dietního colového nápoje denně a výskyt metabolického syndromu - souboru symptomů (například velký podíl břišního tuku), které zvyšují riziko srdečních onemocnění. Odborníci si zatím nejsou jistí, zda vinu nesou ingredience obsažené v tomto typu nápojů, nebo životní styl lidí, kteří je pravidelně pijí.

Colové nápoje

Konzumace jednoho dietního colového nápoje denně má přímou souvislost s výskytem metabolického syndromu.

Nicméně se v každém případě odborníci shodují, že sladidla, která se do tohoto typu nápojů přidávají společně s barvivy a dalšími dochucovadly, nejsou pro zdraví člověka prospěšná. Někteří vědci je dokonce označují za karcinogenní. Každopádně se jejich pravidelná a intenzivní konzumace spojuje s hyperaktivitou, vysokým krevním tlakem a vysokou hladinou krevního cukru.

2. Sushi z bílé rýže a imitace krabího masa

I když je sushi obecně považované za zdravé jídlo a mořské plody obecně obsahují celou řadu důležitých prvků (selen, vápník, jód, omega-3 mastné kyseliny a další), platí to jen pro sushi vyrobené z kvalitních surovin. Kombinace bílé rýže a náhražky krabího masa má velmi vysoký glykemický index, velkou kalorickou hodnotu a přitom relativně malou hodnotu výživovou. Nejsou v ní například téměř řádné bílkoviny. O to víc však imitace krabího masa obsahuje cukru. Pokud takové sushi budete jíst pravidelně, zcela určitě se to brzy projeví na vaší postavě.

3. Light salátová zálivka

Různé dresingy, omáčky a zálivky na saláty v light verzi obsahují nepochybně méně tuku a většinou i méně kalorií než "běžné" dresingy. Jenže u řady z nich výrobce ubere tuk a přidá cukr, umělá dochucovadla a sladidla. Navíc řada vitaminů ze zeleninového salátu je rozpustná v tucích a úplná absence tuků znamená, že se do těla vstřebá méně využitelných živin. U průmyslově vyráběných zálivek na salát proto důkladně pročítejte etiketu s jejich složením. 

4. Buráky

Buráky obsahují zdraví prospěšné tuky, které pomáhají v boji proti kardiovaskulárním chorobám, a když je budete chroupat večer před televizí, rozhodně svému tělu prospějete víc, než kdybyste si dali chipsy. Přesto se však nejedná o typicky zdravou potravinu. Problémem není jen vysoký podíl tuku, který se může odrazit na vaší váze, ale především obsah omega-6 mastných kyselin. Ideální poměr mezi omega-3 a omega-6 mastnými kyselinami pro naše tělo je 1:1 a vysoký obsah omega-6 mastných kyselin může tento poměr narušit. Příliš vysoký podíl omega-6 mastných kyselin je spojován s celou řadou chorob, jako je například Alzheimerova choroba, revmatická artritida, diabetes a mnohé další.

5. Ovocné džusy a sušené ovoce

Ovoce je nepochybně pro vaše zdraví nedocenitelnou volbou. Je plné vitaminů, minerálů, antioxidantů, vlákniny a dalších zdraví prospěšných věcí. Mnohem lepší však je, pokud si ho dáte čerstvé. Do ovocných džusů a koktejlů se totiž ve většině případů přidává cukr. V některých džusech je množství přidaného cukru skutečně mimořádné.

Například ve sklenici hroznového džusu je stejně cukru jako v čokoládové tyčince (hroznová šťáva obsahuje kolem 40 gramů cukru v jedné porci). Navíc ve většině ovocných džusů na rozdíl od čerstvého ovoce není obsažena vláknina a jsou do nich přidána umělá barviva.

Sušené ovoce

V sušeném ovoci zkonzumují lidé často několikanásobně víc cukru, než kdyby si dali ovoce čerstvé.

Sušené ovoce zase není příliš vhodné kvůli příliš vysokému obsahu cukru, ačkoli v tomto případě nejde o uměle přidaná sladidla. Problém je v tom, že si řada lidí neuvědomuje, že jen několik kousků sušeného ovoce má tolik cukru jako například půl kila čerstvých banánů. I když byste takové množství čerstvého ovoce nesnědli, u sušeného máte pocit, že jde jen o malé množství, a zkonzumujete jej mnohem víc. 

6. Light zmrzlina

Light verze sladkostí je častou volbou lidí, kteří si chtějí dopřát zdravější "mlsání". Jenže light označení vůbec nemusí znamenat, že se jedná o produkt s menším množstvím kalorií. Speciálně u zmrzlin byste měli pozorně pročítat etikety o jejich složení a kalorických hodnotách, protože některé light verze obsahují víc kalorií než "klasické" zmrzliny. Navíc někteří odborníci tvrdí, že light verze nejsou tolik chuťově výrazné a v důsledku toho jich zkonzumuje člověk větší množství.

Autoři:




Nejčtenější

Nafukovací lehátko ve tvaru plameňáka je "must-have" sezony.
Plameňáci ovládli léto, ale ikonami jsou už šedesát let

Luxusní šaty a šperky, obyčejná trička z řetězců, neonové lampy a nafukovací lehátka mají letos jedno společné. Vládnou jim plameňáci. Kýčovití, přesto...  celý článek

ilustrační snímek
I po císařském řezu můžete porodit přirozeně

Většina žen po prodělání císařského řezu předpokládá, že i další děti budou muset přijít na svět s pomocí skalpelu. Lékaři však dnes dokážou velmi dobře...  celý článek

Vlasta (44), Mikoláš (40) a syn Vlasty Jirka (12) žijí v Jirkově.
Vlasta je jen další dítě, nechal se slyšet otec z Výměny manželek

Vlasta (44) pracuje v zásilkové službě, zatímco její o čtyři roky mladší partner Mikoláš je v domácnosti. Vaření a uklízení je jeho parketa a Vlastě se jen...  celý článek

Chrissy Teigenová (Beverly Hills, 26. února 2017)
Chrissy Teigenová: Kvůli dalšímu umělému oplodnění končím s alkoholem

Modelka Chrissy Teigenová (31) prozradila, že se dostala do stádia, kdy byla závislá na pravidelné konzumaci vína. Denně si dopřávala několik skleniček a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jedni rodiče byli chudí, druzí zločinci. Ujali jsme se jejich dětí

Každé dítě si zaslouží lásku a potřebuje vyrůstat v bezpečném rodinném prostředí. A pokud biologická rodina selže, je skvělé, že jsou tu lidé s velkým srdcem,...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Už rok bojuji s endometriózou i zdravotním systémem, hrozí mi vývod

Za pár dní mi bude 31 let a už rok bojuji s endometriózou, ale i se zdravotním systémem v Anglii, kde nyní žiji. Čtenářka Táňa napsala další díl našeho seriálu...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm příznaků zánětu močových cest, které byste neměli podceňovat

Infekce močových cest je velmi časté onemocnění a podle statistik potká každou ženu nejméně jednou za život. Symptomy se mohou pohybovat od velmi jemných a...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Pleťové masky v podobě smajlíků: roztomilé, nebo děsivé?
Pleťové masky v podobě smajlíků: roztomilé, nebo děsivé?

Že už jste toho v kosmetickém průmyslu viděli hodně? Novinkou jsou nyní plátýnkové masky s potiskem facebookových smajlí... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.