Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


První rady, jak správně nastartovat hubnutí

  3:00aktualizováno  3:00
Čtenářky OnaDnes.cz Petra, Helena a Markéta jako by právě zaklekly do startovacích bloků a čekají na ostrý start. V cíli je nečekají medaile, ale splnění dlouholetého snu: zbavit se nadbytečných kil. Jejich "trenérkami" jsou odbornice z brněnského Institutu kompliment. Přidejte se k nim a vyhrajte wellness pobyt!
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Minulý týden jsme vám představili trojici mladých žen, které jste vybrali vy, čtenářky a čtenáři OnaDnes.cz, aby se pod odborným dohledem zbavily do Vánoc nadbytečných kilogramů a zformovaly si postavu.

Ty z vás, které se rozhodly hubnout s nimi, si své pokroky mohou zapisovat (třeba formou deníku) a zveřejňovat na našem blogu. Přidat se ještě může kdokoliv, odměnou mu bude víkendový wellnes pobyt pro dvě osoby.

Pro Petru a kamarádky Helenu s Markétou i pro ty z vás, kteří to myslí se změnou životního stylu vážně, jsme s pracovnicemi Institutu kompliment připravili základní návod, jak na to.

Udělejte revizi ledničky

Jednoduše se zbavte nezdravých a vysokoenergetických potravin. Začněte se sladkostmi a tučnými jídly, odstraňte kečup, hořčici, majonézu, hotové dresinky, polévky ze sáčku, všechna instantní jídla a polotovary.

Vyhrajte wellness pobyt

1. Založte si na OnaDnes.cz vlastní blog a do prvního příspěvku vložte svou aktuální fotografii celé postavy. Tři měsíce zapisujte, jak hubnete s námi, popisujte, v čem je váš problém, co vás naopak baví a jak vám jdou kila dolů.

2. Na závěr Hubnutí pro zdraví vybereme jednu z vás, která byla na blogu nejaktivnější a zároveň jí tříměsíční kúra nejvíc prospěje. Ta od Institutu kompliment získá víkendový wellness pobyt pro dvě osoby v luxusním wellness & spa hotelu Augustiniánský dům v Luhačovicích.

3. Kdybyste si na blogu nevěděly s něčím rady, napište nám blogona@idnes.cz.

Zrádné jsou potraviny obsahující skryté tuky a mouku - párky, dietní salámy, paštiky.

Pijte vodu nebo neslazené čaje

Přestaňte pít slazené nealkoholické nápoje, džusy a stoprocentní šťávy. "Nedoporučujeme pít ani dietní nápoje slazené umělými sladidly," říká Gabriela Knosová z Institutu kompliment.

Samozřejmostí při hubnutí je vyhnout se alkoholu, který obsahuje více energie, než si většina lidí myslí.

Začněte jíst pravidelně

Během hubnutí byste neměli vynechávat žádné jídlo, právě naopak, měli byste jíst pravidelně třikrát až pětkrát denně. Velkou chybou při hubnutí je vynechání snídaně, ušetříte tím sice přijatou energii, ale zároveň si zpomalíte metabolismus (tedy snížíte přirozený výdej energie), celkový výsledek je tedy nežádoucí.

To, že největší "zlo" je držet hladovku, asi nemusíme připomínat. Jídelníček si naplánujte den předem.

Správný příjem energie

"Z celkového množství energie byste měli na snídani přijmout asi pětadvacet procent, na dopolední i odpolední svačinu vždy po deseti procentech, na oběd třicet procent a na večeři opět pětadvacet," vysvětluje odbornice na hubnutí Gabriela Knosová.

Procenta byste měli brát orientačně, určitě není potřeba, abyste při plánování jídelníčku na další den přepočítávala každou kalorii. Poslední jídlo byste v ideálním případě neměli konzumovat později než tři až čtyři hodiny před spánkem.

Začtěte se více hýbat

Ideální je chodit sportovat dvakrát týdně, alespoň na 45 minut. Markétě, Heleně a Petře stačí jen třicet minut, protože rozcvičku nahrazuje termoterapie v boxu. Vy ale na rozcvičku nezapomínejte!

Denní spotřebu energie dále můžete zvyšovat drobnými změnami zažitých zvyků, tipy dává Gabriela Knosová: "Nepoužívejte výtah, zrychlete tempo při fyzických činnostech jako třeba uklízení nebo nakupování, s přáteli se setkávejte na výletech či procházkách. Mohu také doporučit izotonické cvičení v době, kdy musíte být v klidu - napínejte a uvolňujte jednotlivé svalové skupiny."  

Važte se dvakrát týdně

Sežeňte si spolehlivou osobní váhu a založte si složku, do níž si napíšete aktuální hmotnost a do níž budete zaznamenávat váhové úbytky, což se bude hodit při hodnocení hubnoucích výsledků.

Nezapomeňte se vážit vždy ve stejný čas, maximálně však dvakrát týdně.

Nepodceňujte kuchyňskou úpravu

Není důležité jen to, jaké potraviny zvolíte, ale také, jak je upravíte. Potraviny vařte krátce, jen po nevyhnutelně potřebný čas, snížíte tak využitelnost energie ze sacharidů. Celkově upřednostňujte jednoduchou přípravu jídel. Zeleninu konzumujte převážně v syrovém stavu.

Co si třeba připravit zeleninový salát? Můžete jej dochutit bylinkami, citronem, bílým jogurtem, zakysanou smetanou nebo lžící rostlinného oleje. Na zeleninu však nezapomínejte ani při vaření, například rajčatům nebo mrkvi tepelná úprava svědčí.

Čtenářky Markéta, Helena a Petra budou do Vánoc hubnout pod vedením odborníků

Čtenářky Markéta, Helena a Petra budou do Vánoc hubnout pod vedením odborníků

Rozhodněte se, komu se svěříte

Můžete si vybrat, zda začnete hubnout tajně, nebo se někomu svěříte.

"Je pravda, že některé ženy k nám začnou chodit hubnout, aniž by se svěřily třeba svému partnerovi. Stydí se. Oporou je pro ně odborné vedení, které jim dodává motivaci na sobě pracovat," říká Gabriela Knosová z Institutu kompliment.

Pokud však hubnete sama, je většinou lepší, když se svěříte. "Redukce hmotnosti je poměrně dlouhodobý proces, a proto povzbuzení, případně i upozornění nebo pokárání od blízkých je velkou pomocí pro každého, kdo hubne," dodává odbornice.

Jak jíst v práci či ve škole

Při hubnutí obvykle nebývá problém svačina, ale oběd. Pokud máte možnost vybrat si zdravá jídla z nabídky společného stravování nebo blízkých restaurací, máte vyhráno. V krajním případě si jídlo připravte doma.

Sama, nebo pod vedením profesionálů?

Pokud se rozhodnete pro hubnutí na vlastní pěst, máte před sebou další povinnosti ohledně organizace výživy a pohybu, které budete muset zvládnout, abyste zabezpečili zdravé a úspěšné hubnutí bez následného jojo efektu.

"Pokud hubnete sami, je potřeba si nejdříve něco načíst z odborné literatury, zejména o jídelníčku, ale také o tělesném pohybu. Vyhnete se tak případnému zklamání z výsledků a nepoškodíte si metabolismus," říká Gabriela Knosová.

Markéta, Helena a Petra to mají lehčí, odbornice je zásobují informacemi postupně a systematicky, zároveň jim nedovolí udělat chybu z nevědomosti, protože na každé konzultaci zpětně hodnotí jejich jídelníček.

I ony ale používají literaturu, protože dostaly knihu, kde najdou nejen pravidla redukční diety, ale zejména jídelníček včetně receptů na osmadvacet dní, z něhož mohou čerpat inspiraci.

První zkušenosti s hubnutím čtenářek OnaDnes.cz
Markéta, 26 letHelena, 30 letPetra, 31 let
Mám za sebou první dvě návštěvy a moje dojmy jsou pozitivní. Vše probíhá bezproblémově, na každou další konzultaci se těším. Cesta, na kterou jsme se s Helenou vydaly, nebude jednoduchá a zatím jsme na jejím počátku. Nicméně se těšíme na to, co bude dál.Terapeutky jsou velmi sympatické a rozumí své práci. Bála jsem se svěřovat, ale při jejich profesionálním a přátelském přístupu mě obavy opustily. Velkou změnou je pro mě nutnost přemýšlet, kombinovat, plánovat a chystat jídlo dopředu.Moc se mi líbí prostředí - určitě se zde cvičí lépe než v upocené tělocvičně. Oceňuji i individuální přístup a to, že terapeutku mám vždy na hodinu jen pro sebe. Těším se na to, že do svého jídelníčku konečně zabuduji řád, který už se začíná pomalu rýsovat, ale zcela ono to ještě určitě není.
Autor:




Nejčtenější

Houbové rizoto
Rostou? Tak honem do lesa! Tyhle recepty užijete nejen na chalupě

Uklidňující procházka lesem mnohdy vyústí ve sběračskou výpravu – zejména, když máte svoje tajná místečka a vezmete si s sebou košík. Co ale s houbovou úrodou?...  celý článek

Magazín Vogue je ikonou mezi dámskými magazíny.
Magazín Vogue udává trendy už 125 let. Nyní ho ohrožují sociální sítě

Magazín plný luxusu, který si zamilovaly ženy po celém světě, odstartoval kariéru mnoha topmodelek a návrhářů. A přestože je Vogue stále prestižní titul, ubývá...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Mirky: Syn bude otcem, ale dítě nejspíš není jeho

Tak jsem se dočkala, budu babičkou. Mám skvělou snachu, bezvadného syna a další důvod k radosti je na cestě. Jenže snacha se mi přiznala, že dítě možná nebude...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Neuroložka prof. MUDr. Marcela Lippertová-Grünerová, ph. D. působila celou řadu...
Neuroložka: Mozkové buňky umí spáchat sebevraždu, ale to my nechceme

„Mozkové buňky mohou spáchat sebevraždu. Mají jakýsi,červený knoflík’, který buď stisknou, nebo ne. My se je snažíme přesvědčit, aby ho nemačkaly, protože je...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Sporty, které nejvíce prospívají zdraví

Přemýšlíte nad tím, jaký vybrat sport, abyste prospěli vašemu zdraví? Tuto otázku řeší i experti a odpověď není zcela jednoznačná. Do desítky těch nejlepších...  celý článek

VIPARÍTA ŠAVÁSANA Lehneme si na zem čelem ke zdi a zdvihneme nohy kolmo k zemi...
Jóga a meditace chrání naše geny. I proti rakovině, dokázali vědci

Jóga je čím dál oblíbenějším a rozšířenějším způsobem kompenzace stresu v našem uspěchaném životě. Nyní vědci přišli se zjištěním, že cvičení jógy a meditace...  celý článek

Ilustrační fotografie
Tělocvik děti nezachrání. Většina se už obezity nezbaví, varuje Havlíček

Nenechte se zmást. Pár hodin školního tělocviku a jednou týdně pohybový kroužek pro zdravý vývoj dětí rozhodně nestačí. Experti doporučují tři typy aktivit,...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu
První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu

Zničehonic začínáte ztrácet svou jinak bohatou hřívu? Nepropadejte panice a podívejte se, jak vypadávání vlasů udělit stopku hned v začátcích.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.