Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Potraviny, které fungují jako tukožrouti. Chilli i dýně pomohou zhubnout

aktualizováno 
Spalovače tuků jsou skvělá věc, ale dokonale fungují pouze tehdy, když dodržujme pitný režim, pestrý jídelníček a to vše doplňujeme pravidelným pohybem. Které potraviny vám pomohou zbavit se přebytečného tuku?

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Chilli papričky

Thajsko objektivem Lenky Hatašové

Chilli papričky různého druhu zrychlují metabolismus především proto, že látka způsobující jejich pálivost - kapsaicin - zvyšuje vnitřní teplotu těla, podporuje srdeční činnost a oběhovou soustavu. Pálivé pokrmy navíc snižují chuť k jídlu, takže konzumace chilli může napomoci při hubnutí. Je ale třeba dávat si pozor na intenzitu pálivosti.

„Pokud máte rádi přiměřeně pálivá jídla, tak je podle mě nejlepší volbou chilli rawit, které pálí vždy a celkem hodně. Míru pikantnosti pak řídíte pouze množstvím, které do jídla přidáte,“ radí Vojtěch Havránek ze společnosti Titbit.

Nepražené kakao

Nepražené kakaové boby

Je známé především pro vysoký obsah minerálů a antioxidantů. Méně už se ví, že podporuje krevní oběh, stimuluje enzymy v zažívacím traktu, zmírňuje pocit hladu a reguluje hladinu krevního cukru.

„Na rozdíl od klasického praženého kakaa je to nepražené lehce stravitelné a také podporuje funkci břišní slinivky,“ uvádí Sabina Doskočilová z vitariánského bistra Raw Deli.

Ananas

Vypěstujte si ananas doma!

Jeho předností je především nízká energetická hodnota a opravdu vysoký obsah vlákniny, díky které se budete cítit sytí. Nízký glykemický index zase pomáhá tělu k optimálnímu metabolismu cukrů. Ovšem nejdůležitější je to, že ananas obsahuje enzym bromelain, který zabraňuje ukládání tuků. Ananas můžete využít jako součást snídaně, svačiny nebo jako lehký dezert.

Zelený čaj

Zelený čaj

Zelený čaj je ideálním společníkem při hubnutí, protože díky antioxidantům pomáhá tlumit hlad, spalovat tuky a předcházet jejich ukládání. Snad nejúčinnější je nápoj z jemného prášku matcha, který vzniká rozemletím lístků čajovníku pěstovaného zvláštním způsobem, například keře jsou zakrývány plachtami, aby nedostatek světla nutil rostlinu vytvářet hodně chlorofylu, a také další proces zpracování je náročný a zdlouhavý.

Zatímco běžně čajové listy louhujeme a pak vyhazujeme, prášek matcha našleháme ve vodě a získáme neuvěřitelnou dávku nejen antioxidantů, ale i vitaminů, minerálů, vlákniny a také přírodní aminokyselinu L-theanin. Prášek matcha můžeme přidávat i do všech možných pokrmů sladkých i slaných.

Chia semínka

Chia semínka

Díky vysokému obsahu omega-3 nenasycených mastných kyselin, vlákniny a bílkovin potlačují hlad a podporují produkci glukagonu, hormonu, který pomáhá v lidském organismu spalovat tuky. Jejich schopnost několikanásobně zvětšit svůj objem je vítaným bonusem, pokud chcete tělo na nějakou dobu zasytit.

Gel, který chia semínka produkují v žaludku, zabraňuje tvorbě trávicích enzymů a potrava se tak tráví déle, čímž se zamezuje i výkyvům hladiny cukrů v těle.

Rajčata

Ukázka rozmanitosti podoby tradičních odrůd rajčat. Bohužel drtivá většina z...

Neobsahují téměř žádný tuk a mají nízkou energetickou hodnotu. Díky vysokému obsahu vody a chromu pomáhají udržovat stálou hladinu krevního cukru, vláknina zase zmírňuje pocit hladu. Rajčata povzbuzují látkovou přeměnu a rozpouštějí tuky.

Můžete si je dopřát jen tak nebo je přidat do salátu a získat osvěžující svačinu či večeři. Pokud zvolíte salát k večeři, přidejte do něj i vhodné maso, např. krůtí, kuřecí nebo králičí.

Červená řepa

Červená řepa

Má příjemnou zemitou chuť, krásně zářivou barvu a už naše babičky věděly, že odstraňuje z těla škodlivé látky. My dnes navíc víme, že pomáhá vylučovat vodu, podporuje látkovou výměnu, zamezuje ukládání přebytečných tuků a cholesterolu a brání hromadění tuků na vnitřních orgánech. Dále udržuje přirozené prostředí ve střevech, pomáhá proti zácpě a zvyšuje množství žaludečních šťáv.

Přestože obsahuje poměrně dost cukru, má nízký glykemický index a je vhodná také pro ty, kteří si musí hlídat hladinu krevní glukózy.

Vejce

Ilustrační fotografie

I když se dlouho věřilo, že vejce nejsou zdravá, protože prý zvyšují hladinu cholesterolu v krvi, dnes výzkumy prokázaly, že vejce naopak zdravá jsou. Obsahují totiž velmi kvalitní bílkoviny, srovnávají hladinu sacharidů a pomáhají tak stabilizovat hladinu inzulinu v krvi, takže potlačují chuť na sladké.

Kromě vitaminů A, řady B,D, E a K,minerálů a lecitinu obsahují vejce také velké množství proteinů, které jsou bohaté na esenciální aminokyseliny. Přitom mají málo kalorií, zhruba 80 kcal, takže do redukčního jídelníčku rozhodně patří.

Skořice

Celá skořice

Potlačuje špatný cholesterol a zanechává jen ten dobrý a zrychluje metabolismus cukrů. Stačí pouze jeden gram skořice denně k tomu, aby se projevily její účinky. Nepřekračujte dávku čtyř gramů za den.

K redukci váhy vám pomůže med se skořicí. Smíchejte dvě lžičky medu s jednou lžičkou mleté skořice a zalijte horkou vodou. Pijte ráno na lačno, nastartujete tak látkovou výměnu. Skořici můžete dát i do čaje a med vynechat, anebo si udělat přímo skořicový odvar.

Dýně

Dýně

V těchto plodech najdete až 90 % vody, která vám pomůže odvést z těla množství škodlivých látek. Funguje proto i jako detoxikační potravina, která navíc usnadňuje hubnutí. Je nízkokalorická - na 100 gramů své hmotnosti má například dýně Hokkaido jenom 155 kJ.

Kromě vody obsahuje dýně i vysoké množství vlákniny. Její konzumace tedy povzbuzuje činnost střev a metabolismus.

Článek vyšel v červnovém vydání časopisu Zdraví.

Autor:




Nejčtenější

ilustrační snímek
Když domek vyhořel, děti musely do ústavu. Pomozme jim k návratu domů

Děti, které vyrůstaly v rodinném prostředí, mají mnohem větší šanci na úspěch v životě a na vlastní spokojenou rodinu než ty, které vyrostly v ústavu. Pomozte...  celý článek

Magazín Vogue je ikonou mezi dámskými magazíny.
Magazín Vogue udává trendy už 125 let. Nyní ho ohrožují sociální sítě

Magazín plný luxusu, který si zamilovaly ženy po celém světě, odstartoval kariéru mnoha topmodelek a návrhářů. A přestože je Vogue stále prestižní titul, ubývá...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Houbové rizoto
Rostou? Tak honem do lesa! Tyhle recepty užijete nejen na chalupě

Uklidňující procházka lesem mnohdy vyústí ve sběračskou výpravu – zejména, když máte svoje tajná místečka a vezmete si s sebou košík. Co ale s houbovou úrodou?...  celý článek

Zlatým hřebem 50. ročníku brněnského veletrhu módy Styl a Kabo se stala nedělní...
Vivien Westwood dorazila do Brna. Značka představila nejnovější kolekci

Zlatým hřebem 50. ročníku brněnského veletrhu módy Styl a Kabo se stala nedělní přehlídka Vivien Westwoodové. Bylo to vůbec poprvé, co britská návrhářka...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Tělocvik děti nezachrání. Většina se už obezity nezbaví, varuje Havlíček

Nenechte se zmást. Pár hodin školního tělocviku a jednou týdně pohybový kroužek pro zdravý vývoj dětí rozhodně nestačí. Experti doporučují tři typy aktivit,...  celý článek

(Ilustrační foto)
Nejzdravější jídelníčky světa. Po boku Japonska najdete Dánsko i Francii

Řecko, Itálie nebo Japonsko jsou svými jídelníčky známé, národy severní Evropy a západní Afriky už méně. Všechny si ale zaslouží přední příčky na seznamu zemí,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pít se musí umět. I v případě vody

Zajistit, aby tělo mělo dostatek tekutin i v létě, není tak snadné, jak se může zdát. Pravidlo, že stačí vypít dva nebo tři litry a máte vystaráno, neplatí...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Pleťové masky v podobě smajlíků: roztomilé, nebo děsivé?
Pleťové masky v podobě smajlíků: roztomilé, nebo děsivé?

Že už jste toho v kosmetickém průmyslu viděli hodně? Novinkou jsou nyní plátýnkové masky s potiskem facebookových smajlí... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.