Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Potraviny, které podporují funkci jater. Vyzkoušejte kapustu i artyčok

aktualizováno 
Největší žláza lidského těla plní řadu nezbytných úkolů, bez kterých by náš organismus nemohl fungovat. Poradíme vám, jak náročnou práci této „biochemické továrně“ usnadnit.

Játra - ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Právě teď ve vašich játrech probíhá velké množství procesů. Játra mimo jiné čistí krev, produkují žluč, štěpí důležité látky, odstraňují jedovaté toxiny a vytváří bílkoviny, enzymy a hormony. Vaše životospráva může někdy játra zbytečně přetěžovat, což negativně ovlivní běh celého organismu.

Domácí lékař

„Největším nepřítelem jater je, jak jistě všichni vědí, alkohol. Játra jsou ale velmi zatěžována také užíváním léčiv, takže pokud to není nezbytně nutné, měli bychom užívání nejrůznějších prášků proti bolesti, které v dnešní době používáme kdykoliv nás něco zabolí, omezit na minimum. Játrům dále neprospívají zejména tučná a smažená jídla, uzeniny, přesolené potraviny, cukry, ale také tučné mléčné výrobky, konzervy a v podstatě veškeré polotovary a chemicky upravované potraviny,“ upozornila nutriční specialistka Veronika Šimerdová ze Světa zdraví.

Játra zanesená toxiny mohou vést k onemocněním, jako je cukrovka, artritida, vysoký krevní tlak a autoimunitní onemocnění. Bez zdravých jater můžete trpět hormonální nerovnováhou, která vede k bolestem hlavy, změnám nálad a depresím.

Podle Šimerdové je nejčastějším příznakem zhoršené funkce jater únava a malátnost, kterou pociťujete bez ohledu na to, kolik máte spánku.

„V důsledku poruchy trávení a zpracování živin se může vyskytnout také nechutenství a nadýmání, případně také zesvětlení barvy stolice, což je zapříčiněno tím, že zdravá játra z krve odstraňují staré červené krvinky, které způsobují právě hnědou barvu stolice,“ vysvětlila odbornice na výživu.

Je tedy na čase začít pečovat o tento důležitý orgán a vybírat si suroviny, které játrům pomáhají optimálně fungovat. Existuje mnoho potravin, které podporují funkci jater, my vám některé z nich představíme.

Růžičková kapusta. Sklízet můžete postupně ze záhonu jak jednotlivé kapustičky,

Růžičková kapusta

Tmavá listová zelenina a pampeliška

Kapusta, růžičková kapusta, špenát a čekanka patří mezi mocnou zeleninu, která je bohatá na síru. Ta slouží jako aktivátor jaterních enzymů odpovědných za vylučování volných radikálů a toxinů z těla. Jednoduše řečeno síra pomáhá játrům v detoxikačním procesu.

Nejspíš už jste v souvislosti s jaterní detoxikací slyšeli o pampelišce. Tato jarní rostlina je cennou léčivkou. Játrům prospívá konzumace čerstvých stvolů (bez květů), listů i kořene pampelišky. Hořčin taraxacin, který pampeliška obsahuje, může podle některých odborníků stimulovat uvolnění žluči, jež podporuje trávení a vstřebávání tuků. Listy a stvoly, které mají výraznou, štiplavou a nahořklou chuť, můžete konzumovat ve formě jarního salátu.

Wakame má vysoký obsah vlákniny, bílkovin, hořčíku, jódu, vápníku, železa a

Wakame

Mořské řasy

Zařadili jste již mořské řasy do svého jídelníčku? Pokud ne, tak byste měli vědět, že tato mořská zelenina, která je velmi bohatým zdrojem bílkovin, minerálních látek, stopových prvků a vitaminů, má mimořádně příznivé účinky na lidský organismus. Podle odborníků dokonce mořské řasy pomáhají játrům tím, že zabraňují vstřebávání těžkých kovů a dalších toxinů do těla.

Výzkumníci McGill University v Kanadě ve své studii navíc zjistili, že sloučenina v hnědé řase (arame, kombu a wakame) snižuje vstřebávání radioaktivních částic do kostí.

Sázejí se jednotlivé stroužky, na které palici česneku rozeberete. Před...

Česnek

Česnek, cibule a pórek

Česnečka sice nezní jako nóbl večeře, ale alespoň uděláte něco pro své zdraví. Česnek totiž obsahuje sloučeniny síry, jejichž prospěšné účinky jsme zmínili již v souvislosti s listovou zeleninou. Česnek je navíc bohatý na allicin a selen, dvě důležité živiny, které chrání játra před poškozením toxiny a pomáhají při detoxikaci.

Velice podobné vlastnosti má i cibule, šalotka a pórek, které podporují játra při výrobě glutathionu. Tento mocný antioxidant mimo jiné bojuje proti buněčným toxinům a podílí se na odstraňování karcinogenů z prostředí uvnitř buňky. Nedostatek glutathionu může způsobit přetížení jater jedovatými látkami.

Kurkuma (Curcuma longa)

Kurkuma

Kurkuma

Toto exoticky vonící koření, které je neodmyslitelnou součástí asijských pokrmů, patří mezi časté předměty zkoumání ve vědeckých laboratořích. Některé klinické studie již potvrdily příznivé účinky kurkumy na jaterní zdraví a další výzkumy stále probíhají.

Podle odborníků dokáže kurkuma chránit játra před poškozením toxiny a rovněž může napomáhat regeneraci již poškozených jaterních buněk. Toto žlutooranžové koření také podporuje produkci žluči a zlepšuje funkci žlučníku.

Artyčoky. U nás téměř neznámé, v Itálii jedna z nejoblíbenějších surovin.

Artyčoky

Artyčoky

Na rostlině, která se svým vzhledem podobá bodláku, si pochutnávali již staří Egypťané, Řekové a Římané. Dnes jsou artyčoky nejvíce rozšířené kolem Středozemního moře, ale už si své využití čím dál častěji nalézají i v naší české kuchyni.

Tato pochoutka obsahuje řadu zdraví prospěšných látek, jako jsou hořčiny, enzymy, třísloviny, vláknina a množství vitaminů A a B. Artyčoky navíc podporují produkci žluče v játrech a zabraňují tvorbě žlučových kamenů. Tato chutná zelenina také snižuje hladinu cholesterolu v krvi a bojuje proti plynatosti a nadýmání.

Lněná semínka

Lněná semínka

Lněná semínka

Drobná semínka lnu setého obsahují především velké množství rozpustné i nerozpustné vlákniny a jsou bohatým zdrojem omega 3 nenasycených mastných kyselin, které se podílejí na snížení hladiny cholesterolu a prospívají oběhovému systému. Slizové látky, které se uvolňují ze lněných semínek, mají také velmi pozitivní vliv na celkové zdraví organismu.

Rozemletá lněná semínka a lněný olej prospívají jaternímu zdraví, jelikož játrům pomáhají filtrovat nadbytečné hormony.

Avokádo - při jeho nákupu dbejte, aby na slupce nebyla žádná příliš měkká místa...

Avokádo

Avokádo

Toto stále populárnější ovoce, kterému se přezdívá máslová hruška, je hlavní ingrediencí oblíbeného mexického pokrmu guacamole. Obsahuje zdraví prospěšné mastné kyseliny a velké množství vitaminů a minerálů.

Stejně jako v případě česneku a cibule i konzumace avokáda podporuje tvorbu antioxidantu glutathionu, díky kterému se játra snáze zbavují škodlivin.

Olivový olej (Ilustrační snímek)

Olivový olej

Olivový olej

Kvalitní, zdravé tuky jsou nezbytné pro zajištění správné funkce jater. Za studena lisovaný, nerafinovaný, extra panenský olivový olej obsahuje vitaminy A, D, K, E a má výrazné antioxidační účinky. Také působí preventivně před kardiovaskulárními a nádorovými onemocněními, zvyšuje hladinu „dobrého“ cholesterolu (HDL) v těle a zároveň snižuje hladinu toho „špatného“ (LDL).

Každodenní konzumace olivového oleje také podle některých odborníků stimuluje játra při snižování oxidačního stresu v těle.

Ostropestřec mariánský (Silybum marianum)

Ostropestřec mariánský

Bylinky

Funkci jater můžete podpořit i bylinkami. „Výbornou bylinou pro očistu jater je ostropestřec mariánský, který podporuje činnost a regeneraci jater a chrání je před poškozením. Ostropestřec bývá doporučován lékaři například při cirhóze jater, žloutence nebo infekční mononukleóze. Vyzkoušet můžete také zelený čaj, který obsahuje tzv. katechiny, což jsou antioxidanty zlepšující funkci jater,“ dodala nutriční specialistka Veronika Šimerdová ze Světa zdraví.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Omezte cukr i lepek, zkuste tampon, radí lékař jako prevenci před mykózou

Léto je obdobím, kdy ženy nejčastěji trápí gynekologická onemocnění. Podle gynekologa Romana Peschouta je proto důležité myslet na prevenci. "Po koupání si...  celý článek

Sbalit se šikovně je umění. Zvládnou to ale může každý.
Šest triků, jak se zabalit, aby kufr tolik nevážil

Hlavně nic nezapomenout. To se nám honí hlavou, když se snažíme do batohu či kufru složit vše potřebné na dovolenou. Mnohdy proto volíme objemnější verze...  celý článek

ilustrační snímek
Letní nástrahy na dětské zdraví: extra pozor dejte u vody i na kole

Zatímco děti se na léto těší, rodiče jejich nadšení z dvou měsíců volna tolik nesdílejí. Namísto školy nebo školky musí zajistit dětem hlídání a pokud možno...  celý článek

Charlie s rodiči Corrine Yatesovou a Chrisem Gardem
Léčba Charlieho byla falešnou nadějí pro rodiče, říká český odborník

Média po celém světě sledují osud jedenáctiměsíčního Charlieho, který trpí syndromem mitochondriálního vyčerpání. Rodiče se nakonec po dlouhých soudních...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak je to s módními probiotiky? Neškodí, ale o výhodách zatím víme málo

Probiotické potraviny jsou zpátky. Už ne ve formě slazených kysaných nápojů, které frčely v době po roce 2000. Teď se jí korejské kimči, islandský skyr, pije...  celý článek

Další z rubriky

Britney Spearsová (New York, 28. srpna 2016)
Lupénka trápí i celebrity. S nemocí bojuje Spearsová i Kardashianová

Kožní choroby bývají úporné, léčba vyžaduje hodně trpělivosti a onemocnět jimi může každý. Slavní nejsou výjimkou, jak se dočtete v článku v pátečním magazínu...  celý článek

(Ilustrační foto)
Zmírnit bolesti při menstruaci umí heřmánek, teplo i endorfiny

Asi to znáte. Bolest v podbřišku přichází obvykle v prvních dnech cyklu a může se zdržet pár hodin nebo i pár dnů. Každopádně nám běžný život moc neulehčí....  celý článek

Ilustrační fotografie
Co se děje s tělem při letu letadlem. Trpí uši, střeva, cévy i klouby

Někdo létání miluje, druhému způsobuje úzkostné stavy jen samotné pomyšlení na letadlo. Ať už máte k létaní jakýkoli vztah, jisté je, že cestování letadlem má...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Rozlučte se s kostrbatými očními linkami, takhle je zvládnete i levou rukou
Rozlučte se s kostrbatými očními linkami, takhle je zvládnete i levou rukou

Na rovnou linku potřebujete tolik pokusů, až vám ze samého odličování slzí oči, přesto se ale nedá říct, že by vás oční linka vyloženě zdobila? Zapomeňte na kos... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.