Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pět důvodů, proč se probouzíte ospalí a bez energie

  1:00aktualizováno  1:00
Máte po zazvonění budíku pocit, že byste potřebovali ještě pár hodin spát? Budíte se ospalí, rozmrzelí a bez energie? Přečtěte si, co vám nejspíš hatí důkladný spánek a možná zjistíte, že vyspání se dorůžova nemusí být přepychem jen pro pár vyvolených.
Na spaní si příliš nezatemňujte, ráno se vám bude špatně vstávat (Ilustrační snímek)

Na spaní si příliš nezatemňujte, ráno se vám bude špatně vstávat (Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

I když zrovna nepatříte mezi ranní ptáčata, určitě není v pořádku probouzet se s bolavou hlavou, klimbat při čtení ranních novin, cítit se hned po ránu vyčerpaně a doufat, že vás k životu probere šálek silné kávy.

Zjistěte, zda na vás nepasuje některý z následujících pěti zlozvyků, které vám nedovolí pořádně si v noci odpočinout.

Vaše ložnice je temná jako jeskyně

Závěsy a žaluzie jsou skvělé pro blokování světla z ulice, protože pomohou vytvořit černočernou tmu, v níž se snáze usíná a tvrdě spí. Jenže zatemněný pokoj je výhodný pouze v noci, k ránu potřebujete k probuzení denní světlo, aby váš cirkadiánní rytmus věděl, že už se blíží čas vstávání.

Řešení tohoto problému je nasnadě – pořiďte si jen takové závěsy, které světlo z pouličního osvětlení jen utlumí, tím pádem pak propustí denní světlo.

Jste moc dlouho vzhůru

Někdo dlouho do noci pracuje, další sleduje svůj oblíbený seriál, nebo se nemůže odtrhnout od napínavé knížky. Ponocování si však vybere svou daň nejen ráno, kdy se vám nebude chtít z postele, ale také vám sebere energii po celý následující den.

Většina lidí potřebuje okolo sedmi hodin spánku, aby se neprobudili vyčerpaní a podráždění. Spánková deprivace navíc může vést k přejídání se a k oslabení imunitního systému. Určete si čas, kdy budete chodit spát a držte se ho.

Jdete do postele vystresovaní

Není jednoduché usnout, když se vám hlavou honí stresující situace, jako je ranní schůzka s vaším šéfem, nedodělaná práce nebo třeba zaplacení složenek. I když je to těžké, snažte se odložit starosti na ráno a myslete jen na příjemné a uklidňující věci. Koneckonců tím, že se nevyspíte, si zaděláváte na únavu a vyčerpání, s čímž se všechny problémy řeší hůře.

Pokud jste dlouhodobě ve stresu, najděte si způsob, jak uklidnit před spaním svou mysl, ať už je to hezká knížka, poslech klasické hudby nebo třeba jóga.

Zamačkáváte budík několikrát

Máte vstávat až v sedm, ale úmyslně si budík nařídíte na půl sedmé, abyste měli ještě půl hodinku spánku k dobru? Nebo máte dokonce svůj budík přednastavený na buzení po deseti minutách? Tímto způsobem kupodivu každé ráno vstává mnoho lidí, aniž by tušili, že si tím proces vstávání vlastně ještě více znesnadňují.

Násilné probuzení každých pár minut je pro organismus stresující a ta extra půl hodina spánku před dalším zazvoněním budíku vám energii nedodá, spíše naopak. Raději si nařiďte budík na dobu, kdy opravdu musíte vstávat.

Dáváte si alkohol nebo kávu

Sklenice vína nabízí mnoho zdravotních výhod včetně sníženi rizika infarktu a srdečních onemocnění a navíc po mírné konzumaci alkoholu snáze usnete. Rychlé usnutí však nemusí nutně znamenat kvalitní spánek a v případě alkoholu před spaním to platí dvojnásob.

Co se týče šálku kávy, ten se před spaním nehodí vůbec. Nejenže vám přímo zabrání usnout, ale pokud se vám už odchod do říše snů podaří, nebudete se ráno cítit příliš svěže. Vhodnějším nápojem před usnutím jsou některé bylinkové čaje.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Vévodkyně Kate a její šatník v Polsku a Německu
OBRAZEM: Národní barvy, značky a elegance. Šatník Kate v Polsku a Německu

Vévodkyně z Cambridge Kate (35) platí za módní ikonu. Jejím stylem se rády inspirují některé ženy. Na zahraniční cestě v Polsku a Německu manželka prince...  celý článek

ilustrační snímek
Co tíží matky samoživitelky? Samota, výčitky i nízké sebevědomí

Být sám na výchovu dítěte není žádný med. Většinou úloha rodičů samoživitelů připadne na ženy, které se v této situaci ocitnou po rozchodu nebo rozvodu s otcem...  celý článek

Mladá generace hipsterů si potrpí na staré oblečení, ale i moderní technologie.
Sedm znamení, že se oblékáte jako hipster

Každá doba má své subkultury, které vyznávají specifický životní styl. Dříve to byli pin-up girls nebo pankáči. Dnes jsou to hipsteři, kteří nejen skrze...  celý článek

(Ilustrační foto)
Zmírnit bolesti při menstruaci umí heřmánek, teplo i endorfiny

Asi to znáte. Bolest v podbřišku přichází obvykle v prvních dnech cyklu a může se zdržet pár hodin nebo i pár dnů. Každopádně nám běžný život moc neulehčí....  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Plíseň začíná nejčastěji u palce. Zbavit se jí bývá těžké

Přemýšlíte, proč se vám neustále vrací plíseň nehtů? Příčin může být mnoho. Od pocení přes nákazu kvůli chození bos až po diabetes. Jak s ní úspěšně bojovat?  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm způsobů, jak zastavit depresi hned na začátku

Déletrvající smutek, splín a negativita se mohou snadno zvrtnout v nepříjemné psychické onemocnění známé jako deprese. Existuje několik typů této nemoci a ty...  celý článek

Ivan Fales, vedoucí oddělení buněčné terapie ÚHKT.
Ředitel banky: Boom s využitím transplantace pupečníkové krve je pryč

Když chtěla jedna maminka kvůli uložení pupečníkové krve pro své dítě zrušit stavební spoření, rozmluvil jí to. Pupečníková krev ztrácí na významu. „Zbytečné...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Rozlučte se s kostrbatými očními linkami, takhle je zvládnete i levou rukou
Rozlučte se s kostrbatými očními linkami, takhle je zvládnete i levou rukou

Na rovnou linku potřebujete tolik pokusů, až vám ze samého odličování slzí oči, přesto se ale nedá říct, že by vás oční linka vyloženě zdobila? Zapomeňte na kos... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.