Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Osm rad, jak se vyhnout infarktu a mrtvici

  12:00aktualizováno  12:00
To, jestli vás potká infarkt nebo mrtvice, máte do velké míry ve svých rukou. Stačí dodržovat základní pravidla prevence, která nejsou nijak složitá. Už jenom tím, že přestanete kouřit, snížíte riziko o polovinu.
Ženu postihne infarkt o sedm let později než muže (ilustrační snímek)

Ženu postihne infarkt o sedm let později než muže (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Ischemické choroby patří mezi onemocnění, na která lidé na celém světě umírají nejčastěji. Přitom právě u těchto chorob platí, že lidé mohou do značné míry ovlivnit, jestli potká zrovna je. Příčiny ischemických onemocnění jsou totiž poměrně dobře známy.

Hlavní je životospráva

"Hlavními rizikovými faktory jsou kouření, vysoká hladina cholesterolu, cukrovka, vysoký krevní tlak, obezita a málo pohybu," říká kardiolog Petr Janský. "Ačkoliv lze kardiovaskulární choroby léčit a preventivními opatřeními jim předejít, jde o nejčastější příčinu úmrtí a trvalé invalidity."

Srdeční infarkt a mrtvice postihují ženy i muže, u žen se riziko zvyšuje po menopauze. Obecně se dá říct, že ženu postihne infarkt o sedm let později než muže.

Přestat kouřit má vždy smysl

Světová federace srdce spolu se Světovou zdravotnickou organizací vyhlašují již tradičně Světový den srdce. Letos je vyhlášen na 29. září a jeho cílem je zvýšit obecné povědomí o kardiovaskulárních chorobách a upozornit na to, že lidé mohou své zdraví do velké míry ovlivnit.

"Například kouření zvyšuje riziko kardiovaskulárního onemocnění téměř dvojnásobně," uvádí docent Svatopluk Býma, praktický lékař a předseda Společnosti všeobecného lékařství ČLS JEP.

Neutěšujte se tím, že kouříte málo. Podle výzkumů "pouhá" jedna až pět cigaret denně zvyšuje riziko ischemických chorob o 40 procent.

Na druhou stranu, pokud dlouhodobě kouříte a říkáte si, že teď už je pro vás stejně pozdě, mýlíte se. "I po ukončení kouření se riziko postupně snižuje," upozorňuje Býma.

Velmi důležité je také hlídat si vysoký krevní tlak a hladinu cholesterolu, na nichž je podle lékaře nebezpečné to, jak jsou nenápadné. "Vysoký krevní tlak a cholesterol nemají žádné vnější příznaky a pacient se může cítit zcela zdráv," upozorňuje Býma.

  1. Pravidelně kontrolujte krevní tlak
  2. Věnujte pohybu alespoň půl hodiny denně, ideální je chůze
  3. Pořiďte si digitální váhu
  4. Jezte hodně ovoce a zeleniny
  5. Omezte příjem soli na zhruba jednu čajovou lžičku denně
  6. Nekuřte
  7. Co se týče alkoholu, pijte raději méně dobrého, než hodně levného
  8. Podstupujte pravidelné preventivní kontroly u svého lékaře

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

ilustrační snímek
Letní nástrahy na dětské zdraví: extra pozor dejte u vody i na kole

Zatímco děti se na léto těší, rodiče jejich nadšení z dvou měsíců volna tolik nesdílejí. Namísto školy nebo školky musí zajistit dětem hlídání a pokud možno...  celý článek

Modelky se oblékly do ručně vyrobených svatebních šatů z toaletního papíru.
Toaletní papír v hlavní roli. Modelky předváděly křehké svatební šaty

Drobné květiny, třásně i dlouhé vlečky nechyběly svatebním róbám, které se minulý týden objevily na přehlídce v New Yorku. Ač vypadaly honosně, k jejich výrobě...  celý článek

Sbalit se šikovně je umění. Zvládnou to ale může každý.
Šest triků, jak se zabalit, aby kufr tolik nevážil

Hlavně nic nezapomenout. To se nám honí hlavou, když se snažíme do batohu či kufru složit vše potřebné na dovolenou. Mnohdy proto volíme objemnější verze...  celý článek

Křehký koláč s cuketou a mrkví
Cuketa v hlavní roli. Nenápadná Popelka může být v kuchyni královnou

V našich zahrádkách je jako doma, protože je nenáročná na pěstování a šikovná kuchařka ji umí zakomponovat opravdu do každého jídla. Cuketa ovšem není jen...  celý článek

Chuando Tan
Cvičit a nesprchovat se moc pozdě ani brzy ráno, radí sexy padesátník

Chuando Tan ze Singapuru se stal na internetu senzací. Modelovi, který se stal fotografem, by jen málokdo správně uhodl jeho věk. Svalovec s klučičím obličejem...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Co se stane, když začnete pít dostatek vody. Zlepší se vám paměť i síla

Voda je pro lidský organismus nesmírně důležitá. Když si budete dopřávat dostatek tekutin, můžete se těšit na zlepšení duševního i fyzického zdraví.  celý článek

Ilustrační fotografie
Medicína ušitá na míru. Změna písmene DNA „opraví“ pacienta

Číst v lidské DNA jako v otevřené knize? Odborníci ze Středoevropského technologického institutu CEITEC v Brně to umí. Díky takzvanému sekvenování nové...  celý článek

Ivan Fales, vedoucí oddělení buněčné terapie ÚHKT.
Ředitel banky: Boom s využitím transplantace pupečníkové krve je pryč

Když chtěla jedna maminka kvůli uložení pupečníkové krve pro své dítě zrušit stavební spoření, rozmluvil jí to. Pupečníková krev ztrácí na významu. „Zbytečné...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Jak z nevýrazných rtů udělat plné a smyslné
Jak z nevýrazných rtů udělat plné a smyslné

Ač se to možná nezdá, nanést rtěnku tak, aby vypadala opravdu dokonale a vydržela na rtech v perfektním stavu po celý den, je menší věda. Nepodceňujte kvalitu p... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.