Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nový typ etiket na potravinách objasní, co jíme

  18:28aktualizováno  18:28
Tabulka s informacemi o látkách, které potraviny obsahují, je dnes na většině výrobků skoro vždy na zadní straně obalu a mnohdy navíc těžko k přečtení na barevném podkladu. Nově bude na řadě výrobků od osmi mezinárodních firem uvedena na přední straně ve zvýrazněném čtverečku.
Díky novému údaji půjde snadněji porovnat, jak jsou podobné výrobky kalorické. Ilustrační foto

Díky novému údaji půjde snadněji porovnat, jak jsou podobné výrobky kalorické. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Ten bude obsahovat procento z průměrné denní výživové dávky pro ženu, kterou výrobci stanovili na 2000 kilokalorií.

Díky vytaženému údaji přepočítanému na denní potřebu půjde snadněji porovnat, jak jsou podobné výrobky kalorické. Lehko půjde srovnat, jak je kalorická Pepsi Cola a Coca-Cola, tyčinka Deli a Mars.

INFOGRAFIKA - Kalorie v novém

Trocha mlhy zůstane
Zcela průzračné to však nebude ani s novými etiketami. Firmy totiž většinou plánují uvádět údaj o procentu z denní dávky na jednu porci. Třeba u tyčinek to bude jednoduché a kalorie se budou vztahovat k celému výrobku.

Například Coca-Cola bude uvádět kalorickou hodnotu a přepočet kalorií na denní dávku na 250 mililitrů, ať už půjde o malou plechovku, nebo dvoulitrovku.

Čtvrt litru coly má v sobě kalorie odpovídající pěti procentům denní dávky. To působí lépe, než kdyby na dvoulitrovce bylo 40 procent.

"Dva litry Coca-Coly nikdo najednou nevypije," argumentuje šéf Coca-Coly v Česku Josef Karásek. Rozhodnutí přepočítat vše na čtvrt litru nepadlo tady, bude se používat na Coca-Cole v celé Evropě.

V další společnosti, Unileveru, teď u jednotlivých výrobků řeší, jak definovat jednu porci, na kterou budou kalorie převádět.

"Například Mezinárodní margarínová asociace říká, že jedna porce je nově deset gramů, dříve to bylo dvacet gramů," popisuje Jiří Brát z Unileveru, který je výrobcem Flory a Ramy. Podobnou věc řeší u polévek či majolky.

Další vadou na kráse u nového pojetí etikety je výchozí hodnota dvou tisíc kilokalorií, kterou firmy stanovily. Ta totiž nefunguje pro všechny, ale jen pro některé ženy.

Každý člověk totiž potřebuje za den odlišný objem kilokalorií. Jejich potřeba se odvíjí od pohlaví, věku či fyzické námahy.

Přesto tento typ informací na výrobcích lékaři vítají. "Určitě je tato iniciativa ku prospěchu věci. Čím více informací bude spotřebitel mít o složení potravin, tím lépe," uvedla k iniciativě doktorka Václava Kunová, vedoucí Poradny pro snižování nadváhy.

Otázka je, jak a zda se nové značení výrobků odrazí na jejich prodejích.

Zástupci firem uvádějí, že do akce se dobrovolně pouštějí, protože si to zákazníci přejí. Díky většímu množství informací si slibují vylepšení image.

Společnosti čekají, že lepší možnost srovnávat si informace povede spíše k tomu, že novinky budou vymýšlet tak, aby byly méně kalorické a neměly tak vysoké ani ostatní sledované hodnoty.

Mimo záznam však zástupci některých firem uvádějí, že krátkodobě mohou dodatečné informace znamenat nevýhodu proti těm, kdo je tam uvádět nebudou.

"O lepších informacích na etiketách uvažujeme," říká mluvčí Kofoly Martin Klofanda. Hned však dodává, že se obávají toho, že uvedení kalorií a dalších hodnot může být pro spotřebitele zavádějící.

"Mohlo by se stát, že řada neznačkových produktů s nižší cenou bude z tohoto pohledu vnímána lépe než značkové produkty s větším podílem ovoce," vysvětluje.

Jde o to, že například Kofola jako výrobce džusů Jupí právě teď sází na větší podíl ovoce, což propaguje i ve svých reklamách. Ten s sebou však nese více cukrů a tím i kalorií než třeba džus, který ovoce viděl jen zdálky.

Před uvedením výrobků s novými informacemi na pulty musí ještě firmy vyřešit, jak všechny nové informace na obal poskládat.

Většina jejich výrobků tady má totiž minimálně dvojí popisky v češtině a slovenštině, ale výjimkou nejsou ani polština či maďarština. "Narážíme na to, jak symboly vysvětlit, v jaké řeči," říká Brát z Unileveru.

Už dnes je jasné, že na některé menší výrobky se všechny informace nevejdou, třeba na bujon nebo na některé malé čokoládové tyčinky.

"Když se to tam nevejde, budou informace na našich webových stránkách," říká specialista Nestlé pro výživu Petr Menšík. Internetové stránky britské Nestlé už takto fungují.





Nejčtenější

Jít se koupat znamenalo vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se...
OBRAZEM: Koupání před 50 lety: s nubianem, kostkovanou dekou a matračkou

Jít se koupat znamenalo ještě před půl stoletím vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se srolovanou kostkovanou dekou v podpaží a taškou přes rameno. V ní...  celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Billie Piperová
Piperová: Ve třiceti po mně nemůžete chtít, abych vypadala na dvacet

Britské herečky Billie Piperová (34) se dotklo, že se do ní opřeli někteří novináři kvůli vráskám. Po třicítce očekávala, že se podobným článkům vyhne. Jak...  celý článek

ilustrační snímek
Když domek vyhořel, děti musely do ústavu. Pomozme jim k návratu domů

Děti, které vyrůstaly v rodinném prostředí, mají mnohem větší šanci na úspěch v životě a na vlastní spokojenou rodinu než ty, které vyrostly v ústavu. Pomozte...  celý článek

Houbové rizoto
Rostou? Tak honem do lesa! Tyhle recepty užijete nejen na chalupě

Uklidňující procházka lesem mnohdy vyústí ve sběračskou výpravu – zejména, když máte svoje tajná místečka a vezmete si s sebou košík. Co ale s houbovou úrodou?...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Nejzdravější jídelníčky světa. Po boku Japonska najdete Dánsko i Francii

Řecko, Itálie nebo Japonsko jsou svými jídelníčky známé, národy severní Evropy a západní Afriky už méně. Všechny si ale zaslouží přední příčky na seznamu zemí,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Proč starší lidé hůř hubnou? Mizí jim svaly a ztrácí chuť, říká psychiatr

Je mnoho faktorů, které komplikují shazování přebytečných kil v dospělosti a ještě více ve stáří. Psychiatr Stefano Erzegovesi z Centra pro poruchy příjmu...  celý článek

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Na unavenou pleť i zvýraznění tváře. Rozjasňovač umí zázraky
Na unavenou pleť i zvýraznění tváře. Rozjasňovač umí zázraky

Pořídit je můžete v pudru, tubě i v peru a pokud víte, jak je správně nanášet, dokáží vaši tvář opravdu zkrásnět. Přesto rozjasňovače stále nepatří do standardn... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.