Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nehubnete? Možná děláte chyby při cvičení

  4:00aktualizováno  4:00
Cvičíte a nehubnete. Jen vás z toho bolí záda či klouby. Anebo prostě cítíte, že by pohyb mohl být efektivnější. Možná opakujete jedny z nejčastějších chyb. Jejich odstraněním zhubnete efektivněji a příjemněji. Zbavte se špatných návyků jako Markéta, Helena a Petra, které s námi už od září hubnou pod dohledem odborníků.
Špatným posilováním břicha si můžete způsobit bolesti zad (ilustrační snímek)

Špatným posilováním břicha si můžete způsobit bolesti zad (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Chyba 1: Cvičíte každý den

Určitě vždy neplatí, že více je lépe. Organismus potřebuje čas na odpočinek, regeneraci, proto není vhodné cvičit každý den. Jinak na vás místo vytoužené štíhlé postavy čeká spíše únava a demotivace. Pokud se cítíte unaveně, je to varování, že byste měla zvolnit.

Hubněte o wellness pobyt

1. Založte si na OnaDnes.cz vlastní blog a do prvního příspěvku vložte svou aktuální fotografii celé postavy. Zapisujte do poloviny prosince, jak hubnete s námi, popisujte, v čem je váš problém, co vás naopak baví a jak vám jdou kila dolů.

2. Další možností, jak se zúčastnit soutěže, je poslat příběh i s fotografiemi před hubnutím a po něm na e-mail: zdravi@idnes.cz

3. Na závěr našeho seriálu Hubneme pro zdraví vybereme jednu z vás, která byla nejaktivnější a zároveň jí hubnutí nejvíce prospělo. Ta od Institutu kompliment získá víkendový wellness pobyt pro dvě osoby v luxusním wellness & spa hotelu Augustiniánský dům v Luhačovicích.

4. Kdybyste si na blogu nevěděly s něčím rady, napište nám blogona@idnes.cz.

"Je pravděpodobné, že vaše tělo vysílá signály a únavou upozorňuje, že cvičíte nadmíru a chybí vám oddych a regenerace. Počet tréninků snižte na dva až tři týdně," doporučuje Kristýna Galová z brněnského Institutu kompliment, kde od září zdravě hubnou naše čtenářky.

Jedna z nich, Petra, se nám svěřila: "Říkala jsem si, že když budu doma denně cvičit, udělám pro sebe nejvíc. Odbornice mi ale vysvětlily, že je lepší cvičit třeba obden nebo dvakrát týdně."
 
Ke cvičení patří neodmyslitelně oddych a regenerace. Při nadměrném cvičení, zejména u začátečníků, dochází k přetížení organismu. Následkem může být svalová ztuhlost, bolest nebo svalová horečka a únava. A dobrý výkon mohou podat jen dostatečně zregenerované svaly.

Chyba 2: Vybrala jste si nevhodný pohyb

Možná kila nejdou dolů tak rychle, jak byste si představovala, protože jste si nevybrala ten správný pohyb. "Za dva měsíce spolupráce s Institutem kompliment jsem pochopila, jak důležité je zvolit správný druh pohybu. Dřív, v dobách výčitek svědomí, jsem měla sportovní záchvaty a například třikrát týdně intenzivně chodila na zumbu, což ovšem nevedlo k hubnutí, ale k únavě a bolestivé zátěži kolen," říká Helena. 

Odbornice jí vysvětlily, že zumba pro ni není úplně ideálním sportem - jednak kvůli přetěžování kloubů a páteře, jednak kvůli tomu, že od tohoto typu sportu lze očekávat spíše zvýšení kondice než výrazné hubnutí. 

Je totiž pro ženy s nižší trénovaností příliš intenzivní, stejně jako například squash nebo tenis. "Při cvičení o vysoké intenzitě tělo spaluje převážně cukry. Vysoké zatížení přispívá zejména ke zlepšení kondice, ale pokud je vaším cílem hubnutí, rozhodněte se raději pro cílené aerobní cvičení," říká Kristýna Galová. 

Tuky tělo spaluje nejlépe při aerobním zatížení, tedy 60 - 70 % maximální tepové frekvence. Pro netrénované cvičence s nadváhou platí orientační výpočet: aby vaše tělo při cvičení bralo energii přednostně z tuků, vaše tepová frekvence by měla být navýšena asi o 30 až 40 tepů za minutu oproti klidové tepové frekvenci.

"Nyní cvičím v komplimentu dvakrát týdně a výsledky jsou vidět jak v kilogramech a centimetrech, tak ve zlepšení kondice," uzavírá Helena.

Chyba 3: Způsobujete si bolest zad špatným posilování břicha

Mnoho lidí špatně cvičí břišní svaly. Nesprávná poloha nebo špatný výběr cviků pak způsobuje bolest bederní páteře. "Při cvičení břišních svalů v poloze na zádech má být bederní páteř přitlačená k podložce po celou dobu cvičení. Správné polohy dosáhnete tak, že pánev podsadíte, zatáhnete břišní svaly a bederní páteř přitlačíte k podložce," vysvětluje Kristýna Galová.

Na začátku posilování si zvolte jednodušší cvičení s vhodnou polohou nohou. Nohy pokrčte v kolenech, chodidla opřete o podložku, nebo kotník jedné nohy přeložte přes koleno druhé nohy. Při cvičení břišního svalstva si můžete nohy položit na židli nebo fit balón.

Náročné cvičení jako leh-sed nebo zdvihy natažených nohou patří do tréninkového plánu zdatnějších cvičenců, pro začátečníky nejsou vhodné.

Chyba 4: Špatně dýcháte

Správné dýchání zajistí efektivní práci svalů, pomůže podat lepší výkon a cvičení usnadní. Když budete zadržovat dech nebo dýchat nepravidelně, můžete to vést dokonce i k úrazům nebo poruchám posturálních svalů, které zodpovídají za udržování poloh těla, proto je správné dýchání při cvičení velmi důležité.

Dýchejte plynule, pravidelně a rytmicky s pohybem. Nádech nosem a také výdech ústy má být hluboký.

"Při posilovacích cvičeních se nadechněte tehdy, když jsou posilovány svaly nejméně zatížené, a vydechněte ve fázi největšího zatížení posilovaných svalů. Při nácviku správného dýchání dýchejte nahlas, načasování nádechu a výdechu tak budete mít pod lepší kontrolou," říká Kristýna Galová z brněnského Institutu kompliment.





Nejčtenější

Billie Piperová
Piperová: Ve třiceti po mně nemůžete chtít, abych vypadala na dvacet

Britské herečky Billie Piperová (34) se dotklo, že se do ní opřeli někteří novináři kvůli vráskám. Po třicítce očekávala, že se podobným článkům vyhne. Jak...  celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Pubertální dcera se chová, jako by se jí netýkala menstruace

Moje dcera se chová, jako by neměla žádnou menstruaci a vůbec se jí to netýkalo. Když se snažím zavést na to hovor, otočí hlavu a ignoruje mě. Čtenářka Ina...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Houbové rizoto
Rostou? Tak honem do lesa! Tyhle recepty užijete nejen na chalupě

Uklidňující procházka lesem mnohdy vyústí ve sběračskou výpravu – zejména, když máte svoje tajná místečka a vezmete si s sebou košík. Co ale s houbovou úrodou?...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Může nás lenost zabít? Vědci říkají, že ano

Zdravé je sportovat několikrát týdně, říkají experti, a přesto se dvě třetiny Čechů nehýbou skoro vůbec. Jak je možné, že jejich těla fungují a nerozpadají se?  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sporty, které nejvíce prospívají zdraví

Přemýšlíte nad tím, jaký vybrat sport, abyste prospěli vašemu zdraví? Tuto otázku řeší i experti a odpověď není zcela jednoznačná. Do desítky těch nejlepších...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Glamour líčení jednoduše: Výrazného líčení se nemusíte bát
Glamour líčení jednoduše: Výrazného líčení se nemusíte bát

Glamour makeup je výrazný styl líčení. Používá se většinou při focení a má za cíl podtrhnout ženskou krásu a přitažlivost. Proč si ale tohle vše nedopřát i kdyk... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.