Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nadbytek mléka může škodit

  0:01aktualizováno  0:01
Dlouhé roky se tvrdilo, že kdo chce být zdravý, měl by pít hodně mléka. A čím více, tím lépe. Nové výzkumy však dosavadní tvrzení poopravují. Mléka není pro zdraví potřeba tolik, velkou roli v prevenci osteoporózy hraje dříve opomíjený pohyb.

Vápník prý není tak důležitý
Vědci zjistili, že lidé ve vyspělých zemích, kteří ve velkém konzumují mléko, vejce, maso, hojně solí a málo se pohybují, trpí hodně osteoporózou. Ta se naopak nečekaně vyhýbá těm, kdo tak vydatnou stravu neměli.

Světová zdravotnická organizace proto pro země, kde lidé trpí na zlomeniny stehenního krčku, snížila doporučené denní dávky příjmu vápníku na polovinu - na 400 až 500 miligramů.

Ve vyspělých zemích trpí osteoporózou každá třetí žena po padesátce. Nejhorší je situace v USA, Česko je uprostřed žebříčku, stejně jako Británie. "Mléko a mléčné výrobky obsahují vápník, ale také množství bílkovin, které spolu se solí vápník z těla vyplavují," tvrdí Robert Žižka ze sdružení Společnost Prameny zdraví.

Ta se snaží lidi přivést k tomu, aby omezili spotřebu mléka a masa, a podílí se rovněž na prodeji racionální výživy. Podle Žižky proto mléko ano, ale jen polotučné nebo odstředěné.

Jan Štěpán, vedoucí osteocentra pražské Všeobecné fakultní nemocnice, říká: "V mléce nejsou bílkoviny, které by vápník z těla vyplavovaly, ty jsou například v mase. Je ale pravda, že nadbytek vápníku je stejně škodlivý jako jeho nedostatek."

Mléko je potřeba, tvrdí lékař
Nadbytečný vápník mimo jiné přispívá ke vzniku močových a ledvinových kamenů a zvyšuje riziko vzniku rakoviny prostaty. Ani zdejší lékaři nejsou úplně jednotní v tom, kolik mléka a vápníku člověk potřebuje. Profesor Štěpán říká, že ideální příjem vápníku je jeden, u žen až jeden a půl gramu denně.

Předseda Fóra zdravé výživy Rudolf Poledne z Institutu klinické a experimentální medicíny je opatrnější. "Lidem by stačila polovina doporučené dávky," podotkl. Poledne zároveň varoval před dietami zcela bez mléčných výrobků.

Otázkou také zůstává, nakolik je vápník důležitý pro děti. "Vhodné je zařazovat do jídelníčku zdroje vápníku, jako je mleté sezamové semínko nebo mák," radí Žižka z Pramenů zdraví.

Naopak profesor Štěpán říká: "Pro děti jsou mléčné výrobky nejlepším zdrojem vápníku. Je důležité, aby denně měly alespoň půl litru mléka nebo dva jogurty, či jiné mléčné výrobky. A za tím si stojím."

A jak tedy nejlépe předejít osteoporóze, když vápník sám o sobě nestačí? "Velmi důležitý je rovněž každodenní pohyb," říká lékař Štěpán.

Autoři:




Nejčtenější

Billie Piperová
Piperová: Ve třiceti po mně nemůžete chtít, abych vypadala na dvacet

Britské herečky Billie Piperová (34) se dotklo, že se do ní opřeli někteří novináři kvůli vráskám. Po třicítce očekávala, že se podobným článkům vyhne. Jak...  celý článek

Houbové rizoto
Rostou? Tak honem do lesa! Tyhle recepty užijete nejen na chalupě

Uklidňující procházka lesem mnohdy vyústí ve sběračskou výpravu – zejména, když máte svoje tajná místečka a vezmete si s sebou košík. Co ale s houbovou úrodou?...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Pubertální dcera se chová, jako by se jí netýkala menstruace

Moje dcera se chová, jako by neměla žádnou menstruaci a vůbec se jí to netýkalo. Když se snažím zavést na to hovor, otočí hlavu a ignoruje mě. Čtenářka Ina...  celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

(Ilustrační foto)
Jídlem k produktivitě. Pomůže banán, losos i brokolice

Rychle povzbudit myšlení, lépe se soustředit na učení nebo zvýšit produktivitu v práci – všechno jde i bez léků a syntetických doplňků stravy. Zkuste do...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Konec svatebního kýče: svatební účesy pro rockerky a hipsterky
Konec svatebního kýče: svatební účesy pro rockerky a hipsterky

Posloucháte tvrdou muziku a v ničem se necítíte lépe, než v okovaných botách a punkovém číru? Tak to pak bude romantický drdol s růžičkami tabu i na vaší svatbě... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.